Gezocht Saab 9000 CD
-
Chlorix
- Donateur

Gezocht Saab 9000 CD
Ik ben op zoek naar een Youngtimer en kwam zo terecht bij de Saab 9000.
Waar ik naar op zoek ben is:
Saab 9000 CD / CDE model 1995 - 1997
Zwart
Automatic
In goede staat, ik zoek geen project.
(bij voorkeur ABS)
Op dit moment zijn er genoeg Saab 9000 CS modellen te koop, maar een CD blijkt een moeilijker geval te zijn.
De enige die ik tegenkwam, is te koop in Herentals (BE) en is groen, wat niet mijn kleur is:
https://www.2dehands.be/v/auto-s/saab/m ... -cde-turbo
Enfin zoeken naar het juiste model is natuurlijk part of the fun.
Waar ik naar op zoek ben is:
Saab 9000 CD / CDE model 1995 - 1997
Zwart
Automatic
In goede staat, ik zoek geen project.
(bij voorkeur ABS)
Op dit moment zijn er genoeg Saab 9000 CS modellen te koop, maar een CD blijkt een moeilijker geval te zijn.
De enige die ik tegenkwam, is te koop in Herentals (BE) en is groen, wat niet mijn kleur is:
https://www.2dehands.be/v/auto-s/saab/m ... -cde-turbo
Enfin zoeken naar het juiste model is natuurlijk part of the fun.
-
9000-95
- Donateur

Re: Gezocht Saab 9000 CD
Bij die Belgische kloppen zowel het bouwjaar als het vermogen niet. 9000's zijn gebouwd tot 1998, de 2.3 turbo heeft 170 of 200 pk met een automaat. Verder lijkt het wel een aardige.
Succes met je zoektocht, een CD is inderdaad een heel stuk zeldzamer dan een CS. De CD is véél minder verkocht destijds en daarbij jarenlang als model verguisd door de liefhebbers, waardoor er ook nog eens heel veel gesloopt zijn. Je moet van het design houden en een CS is veel praktischer natuurlijk in het gebruik.
Succes met je zoektocht, een CD is inderdaad een heel stuk zeldzamer dan een CS. De CD is véél minder verkocht destijds en daarbij jarenlang als model verguisd door de liefhebbers, waardoor er ook nog eens heel veel gesloopt zijn. Je moet van het design houden en een CS is veel praktischer natuurlijk in het gebruik.
-
Chlorix
- Donateur

Ik ben gaan kijken naar die groene 9000 CD. Het blijkt dat hij in werkelijkheid uit 1995 kwam. 1999 is natuurlijk nonsens.
-
sev
- Donateur

Die van mij komt mogelijk binnenkort in de verkoop. Dan heb je een Griffin uit '94 met 170k op de teller (maar ook groen).
Heb hem de afgelopen jaren goed onderhouden, maar ik merk dat ik er te weinig mee rijdt. Meer foto's staan hier: viewtopic.php?f=6&t=180809
Heb hem de afgelopen jaren goed onderhouden, maar ik merk dat ik er te weinig mee rijdt. Meer foto's staan hier: viewtopic.php?f=6&t=180809
-
Chlorix
- Donateur

De "Japanse" Griffin is een mooi exemplaar uiteraard. Echter ik ben juist heel erg gesteld op het CS front.
In het oorspronkelijke bericht heb ik 1994 veranderd in 1995, om verwarring te voorkomen.
In het oorspronkelijke bericht heb ik 1994 veranderd in 1995, om verwarring te voorkomen.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Van dit topic maakt mijn saab hart een sprongetje. Geen zoekopdracht naar een budget 9-3 of 9-5, niet op zoek naar een Viggen of GT, ook niet 1 vd 4 generaties cabrio op het wensenlijstje maar een 9000... en dan ook nog een 9000 CD automaat. Hoe executive wil je het hebben
Wat je zoekt is in mijn ogen kwalitatief het beste wat Saab ooit van de fabrieksband heeft laten rollen (model en koetsvariant). De praktische 9000 CC hatchback kwam al in 85 op de markt... de CD zag pas het daglicht begin 88 omdat sommige markten liever een sedan wilden. De 9000 staat op het tipo4 platform die met de Alfa 164, Lancia Thema en Fiar Croma werd gedeeld. De Alfa en de Thema werden gelijk al als sedan geleverd (Thema later ook als station, dat had Saab ook moeten doen)... als je door je oogharen kijkt dan heeft de achterzijde van een Lancia Thema veel weg van de 9000 CD. Maar dit terzijde
De 4 ipv 5 deuren maken de CD koets stijf. Dat heeft zijn effect op weggedrag en ook zaken als geluid (interieurgeluid maar ook audio kwaliteit)... ten positieve uiteraard.
Zoals al eerder opgemerkt, de 9000 CD kende maar een beperkte schare liefhebbers, de CC en later de CS waren gewilder door de sportievere looks en meer praktische laadruimte (alhoewel de CD erg veel bagageruimte heeft). Als de CD uitvoering geduid moet worden in aantallen dan denk ik dat het qua productie maar een procent op het totale volume van die jaren beslaat. En in een topuitvoering waren ze al helemaal met een kaarsje te zoeken. En nu al helemaal vrees ik
De CD werd destijds high end gepositioneerd als het zogenaamde vlaggenschip van Saab. In de eerste helft van de jaren 90 was een 9000 CD met turbo, automaat (vaak standaard), leer en veel opties (zeker igv CDE, Griffin of de Turbo_S uitvoeringen met airflow pakket) het duurste wat je bij Saab kon kopen. Duurder dan de duurste 900 cabriolet of een top spec 9000 CC/CS (afhankelijk van het jaar) behoudens de 9000 CC in 1991 die gelijk geprijsd was. Gek genoeg is de 9000 CD nooit af fabriek als Aero geleverd itt de 9000 CS in dezelfde jaren. In Nederland rijdt een zwarte 9000 CD (MY96) v6 automaat rond met af fabriek Aero interieur (parchment) en een aerobodykit + deepdish velgen. De achterbumper (langer dan een CS) is een custom project omdat Saab deze zelf nooit in Aero versie leverde. Het kan dus wel en de sportievere Aero looks staan een CD erg goed (idee getaway car)
In de CD jaren met CS neus kon je kiezen uit vier cilinder turbo's (lpt/fpt) en de ongeblazen V6... de 4 pitters waren typisch Saab, de V6 was geleend van Opel maar zeker geen straf (wat zwaarder in de neus en minder agiel, wel een heerlijke soundperformance). ABS was toen al standaard. 1996 was het enige jaar dat af fabriek het CS Aero interieur (by Recaro) besteld kon worden. De voorstoelen worden geroemd om de kuipvorm maar de achterbank is minstens zo toepasselijk voor een CD... qua vorm zijn het twee versmolten achterstoelen ipv een platte achterbank met plek voor 3 personen. Twee captains chairs van Saab zeg maar
De 2.3 Turbo is de meest iconische Saab motor voor een 9000, ook heerlijk met automaat. Maar bijna net zo begeerlijk is het 2x din Saab audio systeem van die tijd. Dat was zeker voor die tijd van niveau 'concertzaal'. En een origineel Saab schuifdak is altijd een pré... ze waren er in twee smaken: van staal (ondoorzichtig dus) en van glas. Die laatste zou mijn voorkeur hebben.
Dat gezegd hebbende... ik ben benieuwd wat jouw speurtocht je gaat opleveren. Succes!
Wat je zoekt is in mijn ogen kwalitatief het beste wat Saab ooit van de fabrieksband heeft laten rollen (model en koetsvariant). De praktische 9000 CC hatchback kwam al in 85 op de markt... de CD zag pas het daglicht begin 88 omdat sommige markten liever een sedan wilden. De 9000 staat op het tipo4 platform die met de Alfa 164, Lancia Thema en Fiar Croma werd gedeeld. De Alfa en de Thema werden gelijk al als sedan geleverd (Thema later ook als station, dat had Saab ook moeten doen)... als je door je oogharen kijkt dan heeft de achterzijde van een Lancia Thema veel weg van de 9000 CD. Maar dit terzijde
De 4 ipv 5 deuren maken de CD koets stijf. Dat heeft zijn effect op weggedrag en ook zaken als geluid (interieurgeluid maar ook audio kwaliteit)... ten positieve uiteraard.
Zoals al eerder opgemerkt, de 9000 CD kende maar een beperkte schare liefhebbers, de CC en later de CS waren gewilder door de sportievere looks en meer praktische laadruimte (alhoewel de CD erg veel bagageruimte heeft). Als de CD uitvoering geduid moet worden in aantallen dan denk ik dat het qua productie maar een procent op het totale volume van die jaren beslaat. En in een topuitvoering waren ze al helemaal met een kaarsje te zoeken. En nu al helemaal vrees ik
De CD werd destijds high end gepositioneerd als het zogenaamde vlaggenschip van Saab. In de eerste helft van de jaren 90 was een 9000 CD met turbo, automaat (vaak standaard), leer en veel opties (zeker igv CDE, Griffin of de Turbo_S uitvoeringen met airflow pakket) het duurste wat je bij Saab kon kopen. Duurder dan de duurste 900 cabriolet of een top spec 9000 CC/CS (afhankelijk van het jaar) behoudens de 9000 CC in 1991 die gelijk geprijsd was. Gek genoeg is de 9000 CD nooit af fabriek als Aero geleverd itt de 9000 CS in dezelfde jaren. In Nederland rijdt een zwarte 9000 CD (MY96) v6 automaat rond met af fabriek Aero interieur (parchment) en een aerobodykit + deepdish velgen. De achterbumper (langer dan een CS) is een custom project omdat Saab deze zelf nooit in Aero versie leverde. Het kan dus wel en de sportievere Aero looks staan een CD erg goed (idee getaway car)
In de CD jaren met CS neus kon je kiezen uit vier cilinder turbo's (lpt/fpt) en de ongeblazen V6... de 4 pitters waren typisch Saab, de V6 was geleend van Opel maar zeker geen straf (wat zwaarder in de neus en minder agiel, wel een heerlijke soundperformance). ABS was toen al standaard. 1996 was het enige jaar dat af fabriek het CS Aero interieur (by Recaro) besteld kon worden. De voorstoelen worden geroemd om de kuipvorm maar de achterbank is minstens zo toepasselijk voor een CD... qua vorm zijn het twee versmolten achterstoelen ipv een platte achterbank met plek voor 3 personen. Twee captains chairs van Saab zeg maar
De 2.3 Turbo is de meest iconische Saab motor voor een 9000, ook heerlijk met automaat. Maar bijna net zo begeerlijk is het 2x din Saab audio systeem van die tijd. Dat was zeker voor die tijd van niveau 'concertzaal'. En een origineel Saab schuifdak is altijd een pré... ze waren er in twee smaken: van staal (ondoorzichtig dus) en van glas. Die laatste zou mijn voorkeur hebben.
Dat gezegd hebbende... ik ben benieuwd wat jouw speurtocht je gaat opleveren. Succes!
-
Chlorix
- Donateur

-
Chlorix
- Donateur

Tijdens mijn zoektocht werd het me al snel duidelijk dat de Saab 9000 CD (met CS front) niet echt gemakkelijk te verkrijgen was. Zo stond / staat er in Nederland geen enkele te koop via de geëigende kanalen.
Daarom heb ik besloten om het Belgische exemplaar uit Herentals aan te schaffen. Ook met in het achterhoofd dat wanneer die door een 18 jarige wordt aangeschaft, je hem na 2 jaar naar de sloop kan brengen.
Hij is groen en niet zwart, maar daar valt uiteraard mee te leven.
Intussen staat hij in Nederland bij de importeur.
Als hij is opgeknapt, dan zal ik hem ook in de "RDW" thread toevoegen.
Kortom: zoektocht ten einde.
Daarom heb ik besloten om het Belgische exemplaar uit Herentals aan te schaffen. Ook met in het achterhoofd dat wanneer die door een 18 jarige wordt aangeschaft, je hem na 2 jaar naar de sloop kan brengen.
Hij is groen en niet zwart, maar daar valt uiteraard mee te leven.
Intussen staat hij in Nederland bij de importeur.
Als hij is opgeknapt, dan zal ik hem ook in de "RDW" thread toevoegen.
Kortom: zoektocht ten einde.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Van harte! Prachtig, met die Thin Spokes eronder.
-
lennardbijker
- Donateur

Gefeliciteerd! Mooie auto zo te zien, leuk om er weer een 9000 CD bij te hebben op het forum 
-
Pepijn Root
- Geregistreerd lid
Ik heb in middels al 2 Saabs (Saab 96 V4 1975 en Saab 96 2t Bullnose 1963) maar nu rij ik dagelijks in een Peugeot 205 1.4 Generation 1998 en zit te kijken naar een Saab 9000 voor als dagelijkse auto. Zelf vind ik de Saab 9000 mooi met de doorlopende achterlichten. En de turbo motor. Weten jullie dingen om voor uit te kijken bij het kopen van een 9000? op marktplaats staan wel een paar auto's te koop en 1 spreekt me wel aan maar is net te duur voor mij. (6500 euro op markt plaats witte 9000) maar dat is wel de spec die ik mooi vindt.
elke tips over Saab 9000 is welkom!
misschien wel een beetje offtopic. maarja
elke tips over Saab 9000 is welkom!
-
gertram
- Donateur (3x)

Heb je de kopersgids viewtopic.php?f=6&t=136236 al gelezen?
-
Chlorix
- Donateur

Inderdaad een beetje off topic want dat betreft een 9000 CSPepijn Root schreef: ↑do 09 nov, 2023 0:38Zelf vind ik de Saab 9000 mooi met de doorlopende achterlichten.
Maar buiten Marktplaats staan er nog genoeg te koop, kijk bv. maar eens via gaspedaal.
De kopersgids aangehaald door de vorige poster is the place to be voor jouw vragen.
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Ik weet niet of ik me een hoop heisa op de hals haal met deze reactie, maar daar gaan we: ik rij zelf sinds 2014 een 9000 cs als dagelijkse auto. De eerste hield het van 2014 tot 2019 en was toen grotendeels weggeroest. Die waar ik nou in rij heb ik in 2019 gekocht en het is een enorm fijne auto. Maar als daily wordt het eigenlijk een beetje penibel. Met bina 400.000 kilometer loop je er gewoon tegenaan dat de diverse slijtdelen op hun eind lopen en vervangen moeten worden. Dat is nog een beste lijst en de kosten lopen aardig op. Ik denk zelf dat ik er maar een klein peugeotje bijneem, voor het geval deze het 's morgens om half drie ineens niet meer wil doen