Ratelderatelderatel... PZ-LR-07 overleden?

1984-1997
Doesbrand
Geregistreerd lid

Ratelderatelderatel... PZ-LR-07 overleden?

Bericht door Doesbrand » wo 17 jan, 2024 23:38

Pfff...
Sinds een paar weken hoorde ik een licht geratel uit het vooronder komen. Vooral hoorbaar tussen de 2000 en 3000 toeren bij constante snelheid. Het was minder manifest hoorbaar als je optrok of gas los liet. Met mijn beperkte technische verstandje dacht ik dat het uit de automaatbak kwam.
Soms was het ook ineens weer wat minder. Vaag in mijn achterhoofd doemde de gedachte op: toch eens naar laten kijken (luisteren vooral) door iemand die echt weet waar t over gaat.

MAar dat is denk ik nu te laat. Vandaag, zoals altijd met 95 km/u cruisend op de snelweg, nam het geratel ineens flink toe. Ook bij gas loslaten. Binnen een kilometer werd het echt onheilspellend. Vlug een parkeerplaats opgezocht, motor uitgezet en toch maar even olie en koelvloeistof gecheckt. Die stonden beide op de vereiste niveaus.
Nog maar weer even starten, dacht ik. Nou nee dus. Met een doffe tik hield het blok er mee op. De startmotor kreeg het niet meer rondgedraaid.

Wegenwacht erbij, die was onverwacht snel ter plaatse. Ook een Saab enthousiast, had ooit ook een 9000 gehad. "Motor zit vast, ik weet bijna zeker dat het de distributieketting is. Hopelijk heb je geen ernstige motorschade maar ik vrees t ergste voor je".

Mijn 9000 deed (doet) dus niks meer. Gelukkig een fullsize ANWB Wegenwacht lidmaatschap, dus hij is op de auto-ambulance gegaan, wordt morgen naar Saab Servide Rhenen gebracht, ik hoop dat ze daar morgen even tijd hebben om de schade op te nemen. In een spuuglelijke vervangend-vervoer Nissan Quashquai (of hoe spel je dat) ben ik naar huis gereden.

Als er echt serieuze motorschade is dan wordt het denk ik zoeken naar een 'nieuwe' 9000 dus. Want ik wil er gewoon wel weer een. LPG in mijn PZLR07 misschien overbouwen.

Wordt vervolgd..

Frans

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Ratelderatelderatel... PZ-LR-07 overleden?

Bericht door busy » wo 17 jan, 2024 23:51

Saab is in ieder geval in goede handen. Mocht het blok naar de gallemisen zijn dan kun je er ook ander blok in laten zetten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 18 jan, 2024 0:24

Ze zullen het wel weten in Rhenen, maar ik zou de aandrijving en timing van de nokkenassen checken, met wat geluk is het alleen de balansas ketting die in de knoop zit en niet de distributie ketting. Dan kan het nog meevallen allemaal.

Even uitgaande van het ergste is een ander blok wel de betere optie denk ik. Diagnose van de anwb kon wel eens kloppen. Bij het afzetten en weer starten ben je de oliedruk op de spanner kwijt en da's dan vaak net de nekslag. Maar een 9000 in redelijke staat vinden voor een normaal bedrag valt ook niet mee vandaag de dag. Plus dat lpg ombouwen ook niet echt handig is in dit land als je G3 wilt behouden. Dan is reparatie met een ander blok waarschijnlijk interessanter.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 18 jan, 2024 0:53

Gewoon repareren, de 06 en 08 bestaan ook nog. Ook beide CS 2.3. En toevallig weet ik dat de 06 al astronomisch veel gelopen heeft. Deze auto’s zijn gebouwd voor de eeuwigheid zolang je de roest onder controle houdt. Diagnose, ik kan vanalles bedenken, maar gewoon kijken en op basis daarvan adequaat acteren.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » do 18 jan, 2024 9:20

Een ander blok vinden lijkt me een forse klus. In Groningen staat de 9000 van Theun (die leest misschien wel mee) nog te koop. Een ruime ton minder op de teller. Mijn 9000 heeft dan wel LPG G3 maar ook roest op de bekende plek op de A-stijl en spatbordranden, vooral voorscherm. Overbouwen LPG zou bij degene die mijn huidige Prins installatie inbouwde ca 1.000 kosten. Ik wacht de diagnose van Rhenen af. Hopelijk heeft -ie daar vandaag even tijd voor.

Fijn hoor, dat meedenken van jullie.

F

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 18 jan, 2024 9:59

Die auto van Theun is een goede optie. Ik heb ‘m in het echt gezien en hij is erg netjes.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 18 jan, 2024 10:13

Eens met dat laatste - die auto heb ik vrij nauwkeurig bekeken voordat-ie naar Theun ging en het is een heel goeie optie.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 19 jan, 2024 7:27

Sapphire schreef:
do 18 jan, 2024 0:53
Gewoon repareren, de 06 en 08 bestaan ook nog. Ook beide CS 2.3. En toevallig weet ik dat de 06 al astronomisch veel gelopen heeft. Deze auto’s zijn gebouwd voor de eeuwigheid zolang je de roest onder controle houdt. Diagnose, ik kan vanalles bedenken, maar gewoon kijken en op basis daarvan adequaat acteren.
De 06 is mijn oude. Heb jij nog zicht op dat exemplaar? Ging bij mij weg met net geen 555555 kilometer.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 19 jan, 2024 12:35

Klopt, dat wist ik. Nee, ik heb geen idee. Hij heeft nog wel (kort, een ruime week) APK, dus naar ik aanneem rijdt 'ie nog rond. En zal de km stand intussen dus astronomisch zijn, ik denk zeker boven de 6 ton.

Een ander blok vinden (of deze repareren) lijkt mij eerlijk gezegd niet zo lastig, maar ik sta misschien iets anders in de wedstrijd. Echter zijn er de afgelopen jaren zóveel Saabs gesloopt dat een ander blok toch moet kunnen lukken.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » za 20 jan, 2024 0:20

Een ander blok zoeken, dat laten inbouwen, de tijd die ermee gemoeid is, en dat terwijl ik de 9000 gewoon als dagelijkse auto wil kunnen inzetten... neen, ik heb eht anders opgelost. Sinds vanmiddag 12:24 is de SR-XH-74 van Theun overgeschreven op mijn naam. En heb ik een schappelijk bedrag overgeschreven op Theun's bankrekening. Albert van Saab Service Rhenen stelde flinke schade vast (drijfstang, 'het hele onderblok ligt aan gort') en overzetten van een ander blok in mijn toch wel wat slordige 9000 vond ik de moeite niet meer waard. De Prins LPG installatie uit de PZ-LR-07 gaat overgezet worden op de SR-XH-74 en dan mag Koos Rademaker mijn oude 9000 als donor gebruiken. Oa. 15.000 km geleden gereviseerde turbo en dynamo.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 20 jan, 2024 0:23

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en nog vele fijne kilometers gewenst...!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 21 jan, 2024 0:26

Jammer, weer een minder. Maar succes met de nieuwe!

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » ma 29 jan, 2024 10:13

Vandaag gaat de LPG installatie uit PZLR07 overgezet worden in de SRXH74. De onvolprezen Koos Rademaker heeft de oude 9000 in Rhenen opgehaald en bij Verkerk LPG in Bunnik voor de deur afgeleverd. Over een paar dagen heb ik een 'nieuwe' 9000 met een 'nieuwe' LPG installatie. De oude gaat liefdevol gestript worden t.b.v. de onderdelenvoorraad van Koos. Einde van ca 120.000 fijne kilometers in de ene, maar hopelijk minstens net zoveel voor de boeg in de andere!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 29 jan, 2024 13:03

Kan Koos er niet een ruilblok in bouwen? Dan houden we het 9000-bestand toch op peil ...

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 29 jan, 2024 17:39

Denk dat Koos ze liever demonteert, economisch gezien levert dat het meest op en je helpt er een boel andere mee op de weg houden, de onderdelen worden schaars.

Plaats reactie