Saab 9000 SRS
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Saab 9000 SRS
Saabvrinden,
Ik ben sinds gisteren een trotse eigenaar van een 9000 CS Ebony uit '94! alleen zijn er natuurlijk wel weer wat kwaaltjes, natuurlijk met SRS.
Ik ben vrijwel zeker dat de klokveer / sleepcontact / wikkelveer / whatever stuk is achter 't stuur, want de claxon doet 't ook niet en die doet 't wel als ik er rechtstreeks stroom op zet.
Maarr....
bij het SRS lampje brandt ook een deur, namelijk de deur rechtsachter. Deur gaat dicht, deur gaat op slot, niets aan 't handje. Maar toch om 1 of andere reden zegt die dat pictogram dat de rechterachterdeur open is...
Iemand een idee?
Ik ben sinds gisteren een trotse eigenaar van een 9000 CS Ebony uit '94! alleen zijn er natuurlijk wel weer wat kwaaltjes, natuurlijk met SRS.
Ik ben vrijwel zeker dat de klokveer / sleepcontact / wikkelveer / whatever stuk is achter 't stuur, want de claxon doet 't ook niet en die doet 't wel als ik er rechtstreeks stroom op zet.
Maarr....
bij het SRS lampje brandt ook een deur, namelijk de deur rechtsachter. Deur gaat dicht, deur gaat op slot, niets aan 't handje. Maar toch om 1 of andere reden zegt die dat pictogram dat de rechterachterdeur open is...
Iemand een idee?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Saab 9000 SRS
De sensor in het deur mechanisme is stuk. Als je deze vervangt door een goed gebruikte, dan is het opgelost. Is geen lastige klus. Maar je moet wel even de juiste volgorde hanteren bij terugzetten, anders druk je de sensor bij aandraaien van de torx kapot. Truc is geloof ik het slot in de opslot stand te montere, omdat dan de pin niet wordt kapot gedrukt.
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Ha! Dankjewel! dan zal ik binnenkort maar eens op zoek naar een gasklepbedienkabel (dont ask me why) en een sensor / slot achter.Saapie schreef: ↑zo 21 jan, 2024 9:11De sensor in het deur mechanisme is stuk. Als je deze vervangt door een goed gebruikte, dan is het opgelost. Is geen lastige klus. Maar je moet wel even de juiste volgorde hanteren bij terugzetten, anders druk je de sensor bij aandraaien van de torx kapot. Truc is geloof ik het slot in de opslot stand te montere, omdat dan de pin niet wordt kapot gedrukt.
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Nog even een ding, hij blaast alleen hete lucht als je de temperatuur op ACC2 op "HI" zet. op 27 graden gaat 'ie niet meer hete lucht blazen. Sensor aan gort? of toch even bij iemand langs met een tech2 die die 9k kan uitlezen?
-
9000-95
- Donateur

Re: Saab 9000 SRS
Werkt de buitentemperatuur weergave op het dashboard wel zoals het hoort?
En de koelvloeistof temperatuur meter op het dashboard?
Komt de motor wel op de juiste temperatuur, acc gaat pas warme lucht blazen vanaf 60 graden motor temperatuur.
En dan zit er nog een menglucht temperatuur sensor in het kachelhuis die stuk kan zijn.
Met een Tech 2 is wel het handigste ja, kan je alles in één keer checken. Inclusief de srs fout. Daarvoor ga je sowieso een Tech 2 nodig hebben om deze te resetten na reparatie.
En de koelvloeistof temperatuur meter op het dashboard?
Komt de motor wel op de juiste temperatuur, acc gaat pas warme lucht blazen vanaf 60 graden motor temperatuur.
En dan zit er nog een menglucht temperatuur sensor in het kachelhuis die stuk kan zijn.
Met een Tech 2 is wel het handigste ja, kan je alles in één keer checken. Inclusief de srs fout. Daarvoor ga je sowieso een Tech 2 nodig hebben om deze te resetten na reparatie.
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Buitentemperatuur geeft netjes 4 graden aan (zoals 't hier dus ook was.. brrr) in de garage 7 graden, dus dat klopt.9000-95 schreef: ↑zo 21 jan, 2024 18:44Werkt de buitentemperatuur weergave op het dashboard wel zoals het hoort?
En de koelvloeistof temperatuur meter op het dashboard?
Komt de motor wel op de juiste temperatuur, acc gaat pas warme lucht blazen vanaf 60 graden motor temperatuur.
En dan zit er nog een menglucht temperatuur sensor in het kachelhuis die stuk kan zijn.
Met een Tech 2 is wel het handigste ja, kan je alles in één keer checken. Inclusief de srs fout. Daarvoor ga je sowieso een Tech 2 nodig hebben om deze te resetten na reparatie.
KVS meter werkt ook goed op 't dashboard, ik heb de motor nog niet helemaal op temperatuur gehad, maar ik kon duidelijk verschil merken als de motor al wat warmer was (door te kijken naar het kvs metertje) dat er dan wel warme lucht bij de voorruit kwam op standje HI, maar niet op 27 graden. Ik las hier ook ergens nog dat die sensor in het interieur gesmoord kan zijn door stof, die kan ik wellicht ook wel eens proberen uit te blazen (zachtjes) met wat perslucht.
De tech2 moet ik nog eens zien te regelen, vast wel iemand hier in het hoge noorden die dit voor me uit wil lezen (of even gevaarlijk naar Wassenaar in Leeuwarden rijden zonder apk..)
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
De SRS lamp wil ook al wel aan gaan als de accuspanning te laag is geworden tijdens het starten. Die blijft dan ook gewoon aan. Dus als je nog niet weet wat de exacte oorzaak is, zou ik hem eerst eens uitlezen, eventueel resetten, en kan kijken welke storing je dan daadwerkelijk hebt.
Die interieur temperatuur sensor is trouwens dezelfde als van de 900ng en 9-3. Mocht die stuk zijn, zijn ze dus nog wel aardig te vinden gelukkig.
Die interieur temperatuur sensor is trouwens dezelfde als van de 900ng en 9-3. Mocht die stuk zijn, zijn ze dus nog wel aardig te vinden gelukkig.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Zie dat je meerdere Saabs hebt, dus dat je de acc moet kalibreren weet je wel denk ik, krijg je dan een 0 of geeft hij storingen aan? Een probleem met de 94 is dat die tenminste bij mijn cde een afwijkende acc computer heeft bijna niet aan te komen, acc 4382933 die van 93 werken niet goed en de 95 hebben andere stekkers, wees dus heel erg voorzichtig met dat ding.
De tech2, ja ik heb er een (chinees) die wel de acc uitleest, maar niet de fouten weergeeft geen idee waar dat aan ligt, de tech2 en de 9000 is toch al een crime. srs fout kan je wel uitlezen/resetten.
Even terzijde mijn binnen tempsensor komt nooit onder de 10 graden, vreemde fout andere erin gezet zelfde probleem, iemand een idee?
succ6 jack
De tech2, ja ik heb er een (chinees) die wel de acc uitleest, maar niet de fouten weergeeft geen idee waar dat aan ligt, de tech2 en de 9000 is toch al een crime. srs fout kan je wel uitlezen/resetten.
Even terzijde mijn binnen tempsensor komt nooit onder de 10 graden, vreemde fout andere erin gezet zelfde probleem, iemand een idee?
succ6 jack
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Ik kan me voorstellen dat misschien helemaal geen probleem is, maar dat het gewoon zo werkt. De temperatuur is immerd al een door de control unit verschaalde waarde.beekemm schreef: ↑ma 22 jan, 2024 12:39Even terzijde mijn binnen tempsensor komt nooit onder de 10 graden, vreemde fout andere erin gezet zelfde probleem, iemand een idee?
Als hier gewoon 10 graden als ondergrens in staat (wat best zou kunnen, want 10 graden is al veel te koud voor de binnenruimte, dus is dat dan gewoon 'koud' ) zou die nooit kouder aan kunnen geven. Dat zou wel interessant zijn om te weten hoe dat dan precies zit.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
probleem is dat de acc bij een lagere temp als 10 graden de achteruitverwarming automatisch inschakelt. het is gewoon weer zo een maf Saab-probleempje, heb het in de boeken nagezocht. wel wat gevonden maar ook daar kwam ik niet verder mee, kan wel braaf op het knopje drukken dan werkt het ook maar ach, ben wel zon typ dat als het kan werken zal het ook werken al moet ik er maanden aan klooien 
Heb wel iets gevonden tussen pin1 en 2 van de acc (stekker los) moet bij 0 graden 30-34.8 ohm zijn bij 10 graden 18.5-21.1 ohm bij 20 11.7-13.1 morgen maar eens meten
Heb wel iets gevonden tussen pin1 en 2 van de acc (stekker los) moet bij 0 graden 30-34.8 ohm zijn bij 10 graden 18.5-21.1 ohm bij 20 11.7-13.1 morgen maar eens meten
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Heeft een '94 al een Tech 2 aansluiting? De mijne had dat niet, die had nog nog iets onder de rechter voorstoel, OBD?
Alex
Alex
-
limburg
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
MY94 heeft 2 diagnose aansluitingen onder rechter voorstoel, met adapter/verloopstekker kan je Tech2 aansluiten. Gaat dus wel.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Ja, de zwarte voor de motor en de groene voor de rest, en natuurlijk de juiste software in je tech, het werkt maar niet echt goed, kan bijvoorbeeld de waarde van de airco (acc) uitlezen maar niets aanpassen, hij leest wel fouten, maar laat niets zien, helaas, maar we knoeien vrolijk verder, kon bij de 900ng cabrio 96 iets meer doen, maar ook niet echt Schokkens.
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Mwoch, ik had al door dat het de klokveer was omdat de toeter het ook niet doet.. Vandaag komt de nieuwe (gebruikte) klokveer, eens kijken of die het probleem verhelpt.Carroda schreef: ↑ma 22 jan, 2024 10:29De SRS lamp wil ook al wel aan gaan als de accuspanning te laag is geworden tijdens het starten. Die blijft dan ook gewoon aan. Dus als je nog niet weet wat de exacte oorzaak is, zou ik hem eerst eens uitlezen, eventueel resetten, en kan kijken welke storing je dan daadwerkelijk hebt.
Die interieur temperatuur sensor is trouwens dezelfde als van de 900ng en 9-3. Mocht die stuk zijn, zijn ze dus nog wel aardig te vinden gelukkig.
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9000 SRS
Ik kreeg hier netjes "0" terug, dus dat lijkt me prima. Ik heb de binnensensor ook voorzichtig uitgeblazen met perslucht, kijken of dat iets helpt.beekemm schreef: ↑ma 22 jan, 2024 12:39Zie dat je meerdere Saabs hebt, dus dat je de acc moet kalibreren weet je wel denk ik, krijg je dan een 0 of geeft hij storingen aan? Een probleem met de 94 is dat die tenminste bij mijn cde een afwijkende acc computer heeft bijna niet aan te komen, acc 4382933 die van 93 werken niet goed en de 95 hebben andere stekkers, wees dus heel erg voorzichtig met dat ding.
De tech2, ja ik heb er een (chinees) die wel de acc uitleest, maar niet de fouten weergeeft geen idee waar dat aan ligt, de tech2 en de 9000 is toch al een crime. srs fout kan je wel uitlezen/resetten.
Even terzijde mijn binnen tempsensor komt nooit onder de 10 graden, vreemde fout andere erin gezet zelfde probleem, iemand een idee?
succ6 jack