De auto loopt verder als een zonnetje op beide brandstoffen. Zowel Trionic als de LPG installatie uitgelezen, zijn vrij van foutcodes. Alle sensorwaarden gechecked van beide systemen, komen allemaal goed binnen. Ook een langer log getrokken met T5Suite, niks vreemds te zien. Wat er bij het starten/afslaan gebeurt is echter niet goed uit de data te halen omdat het zo kort is en er dan ook nog geen lambda actief is.
Het afslaan na het starten treedt op als er gestart wordt in een tijdvak van pakweg een paar minuten tot een uur of twee, drie na de laatste rit. Start ik direct na afzetten, dan gaat het wel goed. Hij moet echt een paar minuten staan, even tanken is al genoeg.
Het afslaan is niet te voorkomen met gas bijgeven. Een heel enkele keer is het me wel gelukt hem aan de praat te houden maar dat is uitzondering. Meestal doet gas niets, zelfs plankgas slaat hij alsnog af. Zou het in de stationair regelklep zitten, dan zou gas wel iets moeten doen lijkt me. Stationair loopt de auto verder perfect onder alle omstandigheden. Ik geloof dus niet zo in een AIC probleem.
Mijn eerste gedachte was een LPG injector die wat lekt, waardoor er lpg ophoopt in het inlaat traject bij het staan en de motor verzuipt na de start. Daarom een paar keer de auto op het einde van de laatste rit van de dag op benzine gezet. Als er een lpg injector zou lekken, is het lpg systeem wel drukloos de volgende ochtend. De volgende dag de eerste rit op benzine gedaan, zodat de de LPG afsluiters ook niet open gaan en het lpg systeem drukloos zou blijven. Echter, ook in dit geval slaat de motor af na de warme herstart. Meermaals getest.
Het lpg systeem uitgelezen, de gasdruk blijft in stand ook na een nacht staan. Om helemaal zeker te zijn na het afzetten de slang van het drooggasfilter even losgemaakt zodat het lpg systeem 100% zeker drukloos was. Na een uur gestart, slaat gelijk weer af. Een lekke lpg injector durf ik wel uit te sluiten nu.
Dan misschien een benzine injector die nadruppelt? Alhoewel ik dan eerder zou verwachten dat er één cilinder verzuipt omdat het dan op de inlaatkleppen lekt. En dat ik benzineverbruik zou houden op lpg, wat volgens mij niet zo is. Maar je weet het nooit, dus het benzinesysteem drukloos gemaakt na een rit (op benzine paar duizend toeren draaien en dan de brandstofpomp zekering trekken en gas blijven geven tot de motor uitvalt). Uurtje wachten, zekering er in, starten en blijven lopen. Maar de tweede keer dat ik hetzelfde deed, sloeg hij wel weer af. Twijfelgeval dus.
Het bochtje in de inlaat voor het gasklephuis dan maar losgemaakt, neus erboven en de gasklep opengetrokken. Toen rook ik een vrij sterke benzinelucht uit het spruitstuk komen, terwijl de auto de rit daarvoor niet op benzine gelopen had. Dus toch maar de benzine injectoren vervangen door een ander setje, relatief klein klusje. Maar helaas, geen oplossing, slaat nog steeds af na de warme start.
Die benzinelucht lijkt er toch op te duiden dat er benzine in de inlaat komt. Het hele gedrag lijkt er ook op dat hij gewoon verzuipt. Maar waar komt die brandstof dan vandaan. Het slangetje van de brandstofdruk regelaar is kurkdroog. Zou het kunnen dat het in het EVAP systeem zit? Kan daar zoveel damp uitkomen dat de boel afslaat? Maar waarom loopt hij dan wel goed na het opnieuw starten.
Vreemd geval dit. Ik raak een beetje door de opties heen. Als er iemand nog een goed idee heeft hoor ik het graag