Ik heb dit onlangs ook aangepakt bij mijn 900NG. In principe dezelfde constructie. Gelukkig was het bij mij niet zo erg en was lassen niet nodig…
Binnenbekleding aan de kant, schokdempers losmaken en dan gecontroleerd de auto omhoog tillen. Dan met een roterende staalborstel het materiaal blank maken. Is daarmee de roest ook weg dan behandelen met RX5. 24u laten drogen en dan afwerken met RX10.
De versteviging aan de binnenzijde is een aparte laag, maar zit wel koud op elkaar, dus ook de randen goed kaalmaken en behandelen. Dat je het van buiten niet altijd kunt zien zegt niks. Het vocht komt tussen het rubber en de carosserie. Capitulaire werking. Gewoon de oude bitumenlaag verwijderen. Het vocht kruipt ook onder de undercoating en daardoor droogt het niet.
Beide kanten dus kaalmaken en opnieuw behandelen en je kunt er weer tegenaan! Probleem van deze constructie is dat het rubber daar wringt door de beweging, waardoor de undercoat barst en er dus vocht onder komt. Beter was geweest de constructie van o.a. de 9-3NG die een alu bracket heeft tussen de schokdemper en de carosserie.