Ziet iemand nog weleens een Fiat Croma rijden?
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Ziet iemand nog weleens een Fiat Croma rijden?
Zo heel af en toe zie je nog een Lancia Thema of een Alfa 164. Maar zijn de Fiat-neefjes van de 9000 er nog? Ze waren destijds de minst sophisticated van de Tipo-4 familie, weet ik.
Ik ben sowieso wel nieuwsgierig of mijn aanname klopt dat de Saabs veruit de degelijkste en betrouwbaarste waren van de 4. Wie weet meer?
Ik ben sowieso wel nieuwsgierig of mijn aanname klopt dat de Saabs veruit de degelijkste en betrouwbaarste waren van de 4. Wie weet meer?
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Ziet iemand nog weleens een Fiat Croma rijden?
Je aanname klopt. SAAB is uit het project gestapt en is het platform zelf gaan verbeteren (veiligheid bv) Het voldeed niet aan de eisen van SAAB. Het is mijn inziens de best ge-engineerde SAAB. Als je eraan sleutelt zie je dat aan alles.
Net zoals je de 9000 nog nauwelijks live ziet rijden, zie je eigenlijk nooit een Fiat rijden.
Net zoals je de 9000 nog nauwelijks live ziet rijden, zie je eigenlijk nooit een Fiat rijden.
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
nou, de reden om deze post te starten was juist dat ik de afgelopen weken een paar 9000's in het wild ben tegengekomen, geparkeerd (Haarlem, Soest, Amsterdam) of rijdend (op de A73 bij Cuijk). En een Thema of 164 kom je ook nog weleens heel af en toe tegen. Maar een Fiat Croma heb ik denk ik al sinds de val van Paars-2 niet meer gezien. Kan ook zijn omdat het zo'n totaal niet-boeiende auto is.
-
voodoo
- Geregistreerd lid
-
9000-95
- Donateur

Ze waren niet alleen saai en smakeloos maar zaten ook niet zo heel best in elkaar. Roest gevoelig, elektrische problemen etc. De typische jaren 80 Fiat kwaliteit. Ik heb ergens in de jaren negentig nog eens proefgereden in een Croma occasion, maar vond het geen fijne auto en er was alles mis mee dus laten staan. De 9000's waren toen nog onbetaalbaar en de Thema's en de Alfa's hadden ook nog wel waarde, maar zo'n Croma kreeg je zo'n beetje kado toen.
Dus er zullen niet veel overlevers van zijn. Ik heb er alle decennia geen meer zien rijden in elk geval. Maar ja, als ik twee of drie keer per jaar een andere 9000 tegenkom is het ook veel.
Als je een 9000 naast de andere familieleden zet, zie je de verschillen. Plaatwerk van de Saab is veel dikker, A-stijl is heel anders opgebouwd (meervoudig), deuren hebben verstevigingsbalken, compleet andere achteras constructie etc.
Dus er zullen niet veel overlevers van zijn. Ik heb er alle decennia geen meer zien rijden in elk geval. Maar ja, als ik twee of drie keer per jaar een andere 9000 tegenkom is het ook veel.
Als je een 9000 naast de andere familieleden zet, zie je de verschillen. Plaatwerk van de Saab is veel dikker, A-stijl is heel anders opgebouwd (meervoudig), deuren hebben verstevigingsbalken, compleet andere achteras constructie etc.
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
Ik zie ze minder dan de 9000, en die zie je al weinig 
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Lancia Thema's zie ik nog het meeste van de 3 Italiaanse leden van het Tipo4 project
-
9000-95
- Donateur

Thema's waren ook mooie en fijn sturende auto's. Vooral in V6 of turbo reed dat geweldig.
-
9323
- Donateur (2x)

Heel late thema kon je krijgen met Busso-v6. Niet te versmaden hoor. Prachtig interieur ook.
Ooit met gezin van vriendje per Croma naar Spanje gereden. Splinternieuw was ie. Onderweg moesten we olie bijvullen, 1 raam viel naar beneden, knopjes lieten los... Dramatisch apparaat.
Ooit met gezin van vriendje per Croma naar Spanje gereden. Splinternieuw was ie. Onderweg moesten we olie bijvullen, 1 raam viel naar beneden, knopjes lieten los... Dramatisch apparaat.
-
voodoo
- Geregistreerd lid
En de Thema 8.32 vind ik ook wel heel lekkâh!
-
9000-95
- Donateur

Die is leuk om naar te kijken. Maar verwacht niet er enige afstand mee te kunnen rijden zonder dat er weer wat stuk gaat. De 8.32 is nooit echt goed uitontwikkeld helaas. Vooral de immense hitteproductie van de erin geschoenlepelde Ferrari V8 onder de motorkap zorgt voor een continue stroom van ellende. Kabelbomen die wegsmelten, startmotor en dynamo die het om de haverklap begeven door de hitte etc etc. En voor elk van dat soort klusjes mag het blok eruit.
Echt lekker rijden ze ook niet, neus is veel te zwaar. Maar het geluid maakt veel goed.
De Busso V6 is een betere en waarschijnlijk ook snellere keuze.
Echt lekker rijden ze ook niet, neus is veel te zwaar. Maar het geluid maakt veel goed.
De Busso V6 is een betere en waarschijnlijk ook snellere keuze.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Ik heb een Croma gehad met 2,5 v6 motor van Alfa. Heerlijke auto, probleemloos. Helaas vloog mijn vrouw + gezin ermee uit de bocht op de afrit van een snelweg, wat leidde tot gelukkig 0 verwondingen maar een total-losse Fiat.
Ik denk vooral dat de merknaam de tweedehandswaarde geen goed heeft gedaan.
Ik denk vooral dat de merknaam de tweedehandswaarde geen goed heeft gedaan.
-
Barten
- Donateur (12x)

Niet alleen de merknaam, maar ook de typenaam werd meer met braadboter dan met een auto geassocieerd.
Daarnaast denk ik dat de gemiddelde Fiatrijder minder autominded is om de auto te koesteren dan de bezitter van een Alfa, Saab of Lancia. Uitzonderingen daargelaten.
Daarnaast denk ik dat de gemiddelde Fiatrijder minder autominded is om de auto te koesteren dan de bezitter van een Alfa, Saab of Lancia. Uitzonderingen daargelaten.