Cruise control probleem

1984-1997
Plaats reactie
9000-95
Donateur
Donateur

Cruise control probleem

Bericht door 9000-95 » ma 28 okt, 2024 15:46

De cruise control van mijn MY97 9000 heeft kuren. Valt me wel een beetje tegen, de auto is nog geen 28 jaar oud :lol:

Probleem is als volgt: Bij activeren van de cc gebeurt er of helemaal niets. Of de cc komt wel in, om dan na een halve seconde weer uit te vallen.
Als de cc helemaal niet inkomt en ik druk herhaaldelijk op het knopje, komt hij na een paar keer drukken vaak wel in, maar ook dan valt hij gelijk weer uit. Met ingedrukt houden van de knop gaat de auto soms wel accelereren zoals het hoort. Maar ook dan valt de cc gelijk weer uit na het loslaten.

Even hardop denkende lijken mij alle pedaalschakelaars en de stengel in orde, anders zou de cc helemaal niet inkomen. Ik neig daarom naar een elektronica probleem. Maar wellicht heeft iemand dit eerder zo aan de hand gehad?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Cruise control probleem

Bericht door reiernumans » ma 28 okt, 2024 16:21

Ik zie dit soort gedrag regelmatig in 9-3's van 2003-2012 en daar wordt het eigenlijk altijd veroorzaakt door een schakelaar die op de kolom slecht contact maakt. Zit je eraan (duw je 'm iets naar voren of achter bijv) doet 'ie het vaak weer, tot je nog een keer aan de schakelaar gaat rommelen.

Als het nou nog 900 Classic vacuüm cruise was had ik gedacht aan een luchtlekje, maar daar is bij een late 9000 geen sprake van volgens mij (in het cruise systeem dan).

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » ma 28 okt, 2024 16:50

Het verhaal lezend, mijn eerste gedachte was de rem of koppeling schakelaar.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 28 okt, 2024 21:55

Dank voor jullie suggesties. Ik zal de boel eens door gaan piepen van de week. Het is een automaat, dus geen koppeling schakelaar. Wel twee schakelaars op de rem, waarvan er eentje ook de remlichten doet.
Als er geen schakelaars blijven plakken zal het wel de unit zijn. Zo ingewikkeld is het systeem niet gelukkig.

Is wel een optie die je gelijk heel erg mist...

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 29 okt, 2024 0:55

Spuit wat contact spray op de schakelaar, handel stuur, je heb een wat modernere 9000 die werkt niet met vacuüm zoals de mijne, kijk dus ook even onder de motorkap of de stekers schoon zijn, regelaar zit bij luikje interieur filter. massa punt G12 onder accu, bij mijn 900ng zat de stuurschakelaar niet helemaal goed zelfde gedoe,

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 okt, 2024 12:46

ik stond net achter de auto terwijl die liep, zie ik de remlichten heel onregelmatig aanflitsen af en toe. Dus dat verklaart wel dat de cruise er niet op wil blijven (en ik laatst alweer een kapot remlichtje had).

Eerste gedachte was een gammele remlicht schakelaar. Maar toen ik de auto gewoon geparkeerd had eerder deed hij dit niet, terwijl de cruise toen ook niet werkte. En de remlichten bij een 9000 werken ook met contact uit. Dus even getest met contact uit. En dan knipperen ze dus niet mee en werkt alles perfect. Conclusie: kan het niet de schakelaar zijn. Blijft over dat er iets doorlust ergens tussen verlichting en remlichten.

Volgens mij wordt het het tijd om de trekhaak aansluitdoos eens open te maken :D

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 29 okt, 2024 13:50

Zal goed kunnen, ook G403 en G404 zijn wel eens vervelend aan het doen, het beroemde witte controlekastje voor de achterlampen heb ik wel eens nat eruit gehaald, gaf ook een berg zoekwerk naar vreemde storingen, ben benieuwd.
succ6 jack

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 okt, 2024 16:53

Nou, de 9000 was onschuldig. En de dader is.....
Afbeelding
Duplolampje dat intermitterend sluiting tussen beide secties maakt :shock:

Na een voorzichtige ondervraging van het schuldige lampje door meneer de waterpomptang blijkt waarom:
Afbeelding
De draadjes van de twee onderaansluitingen van de lamp naar beide gloeidraden zitten getwist en raken elkaar vrijwel, dat hoort vast niet zo. Productiefoutje?

In elk geval, goedkope fix en ik heb weer cruise control :O:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » di 29 okt, 2024 19:22

Netjes opgelost. Menig garage gooit er eerst een nieuwe cc unit in :|

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 30 okt, 2024 0:19

mooi opgelost,