Deze week heb ik de lekkende kachelradiateur van mijn 9000 vervangen. Een rotkarwei, maar dankzij de handleiding die ik hier op het forum vond (opgesteld door poster 9000-95) wist ik wat ik stap voor stap moest doen. Waarvoor mijn dank!
En ik moet zeggen, het is goed gelukt. Geen beslagen ruiten meer!
Tevens alle kachelslangen en ook maar meteen alle koelslangen vervangen. Alles getest en lekvrij.
Ik vind het wel de moeite waard om te vermelden dat de originele, voornamelijk rood koperen kachelradiateur er heel wat degelijker uitziet dan wat je tegenwoordig ter vervanging kan krijgen. De originele is tevens een stuk zwaarder. Hoe dan ook, het doet blijkbaar wat het moet doen.
Echter, door het ene probleem op te lossen, heb ik een ander gecreëerd.
Om goed bij de kachelradiateur te kunnen ben ik (zoals ook in de handleiding beschreven) op het motorblok gaan zitten. Dit was ook nodig, want anders kan je er echt niet bij. Wel te verstaan op een dik kussen.
Toch heb ik het voor elkaar gekregen om de nippel van de carterventilatie uit de kleppendeksel af te breken. Om beter gezegd, de rubber waarmee de nippel in de kleppendeksel zit is helemaal verkruimeld. Ook is het kleine nippeltje afgebroken waarop het vacuumslangetje zit dat de kleppendeksel met het inlaatspruitstuk verbindt.
Ik doe deze werkjes een paar dorpen verder bij mijn vriendin in de koeienstal (veel plaats), dus ik moest thuis geraken. Die nippel zo goed en zo kwaad als ik kon terug in elkaar geplakt met secondelijm en Fix-All. Daarna het geheel met een stuk dikke, rubberen slang in het kleppendeksel gestoken.
(intussen heb ik uiteraard de nippel, rubber en terugslagklep nieuw besteld, maar dat is ten vroegste dinsdag binnen)
Toen de auto gestart. Dit ging goed, stationair draaien ook geen probleem. Tot ik een keer gas gaf. Het gas geven zelf gaf geen problemen, maar zodra ik het pedaal losliet begon de auto te bokken. Net of hij geen benzine kreeg, ook ging het toerental abnormaal laag. Niet lang, maar genoeg om te zeggen; hier zit iets goed fout...
Even nagedacht wat ik weer allemaal verkeerd had gedaan. Twee dingen kwamen in mij op; trekt ergens valse lucht en het kleine nippeltje zou wel eens volgepropt kunnen zitten met secondelijm (gel). Dat uitgeboord met een boortje van 3,5mm. Ik kon inderdaad voelen dat daar een prop inzat.
En alles nog eens voorlopig goed afgekit.
Weer gestart en het bokken was gedaan. Hij doet het nog niet 100% zoals het zou moeten, maar ik hoop dat als ik er van de week de nieuwe onderdeeltjes inzet, dat hij weer mooi draait.
Toch ook maar eens naar dat terugslagklepje gekeken wat tussen het vacuumslangetje zit. Dat werkt dus helemaal niet meer. Ik kan er zonder problemen langs twee kanten doorblazen.
Geen idee hoe lang dit al zo is, maar ik lees net hier op het forum dat je daar lekkende keerringen van kan krijgen. Dat is exact wat ik aan de hand heb gehad. Ik heb toevallig vorige week de krukas keerringen en de transmissie keerringen laten vervangen omdat ik "ineens" overal lekken had.
Nu komt mijn vraag. Het is misschien een domme vraag, maar ik vind het hier nergens terug en ik wil graag zeker zijn.
Ik heb dus ook een nieuw terugslagklepje besteld. Hoe moet ik dat plaatsen? Naar welke richting? Moet er doorgang zijn van het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk of andersom?
Op hetgeen wat er nu tussen zit staan pijltjes op richting inlaatspruitstuk (niet helemaal zeker of het pijltjes zijn)
Als er iemand in verband met dit alles nog andere tips heeft, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!
Hieronder plaats ik wat foto's.
Voorlopig "gemaakt":

Wat er zomaar ineens overbleef van de rubber waarmee de nippel in het kleppendeksel zit:

Terugslagklepje: