Elektrische aerostoel doet niks meer
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Elektrische aerostoel doet niks meer
Hallo forummers,
Mijn bestuurdersstoel doet niks meer. Zekering is goed, de twee relais onder de stoel zijn ook goed. Op de contacten van de relais staat gewoon keurig 12 volt. Kan de stoel er niet uithalen om open te maken want de stoel kan niet schuiven en staat over de stoelbouten geparkeerd. Hebben jullie tips?
Mijn bestuurdersstoel doet niks meer. Zekering is goed, de twee relais onder de stoel zijn ook goed. Op de contacten van de relais staat gewoon keurig 12 volt. Kan de stoel er niet uithalen om open te maken want de stoel kan niet schuiven en staat over de stoelbouten geparkeerd. Hebben jullie tips?
-
9323
- Donateur (2x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Hoor je de motortjes nog wel draaien?
-
9000-95
- Donateur

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Het systeem heeft twee voedingen, een constante 12V en een over contact geschakelde. Controleer of die er allebei zijn, geel en rood in de kabelboom.
Volgens mij doet de control unit van de stoel ook nog iets met de deurschakelaar, maar hoe dat precies zat weet ik ook niet meer. Werkt de binnenverlichting als je de deur open doet?
Volgens mij doet de control unit van de stoel ook nog iets met de deurschakelaar, maar hoe dat precies zat weet ik ook niet meer. Werkt de binnenverlichting als je de deur open doet?
-
rademaker
- Donateur (6x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
De motortjes gaan zelden stuk is mijn ervaring.
Indien een stoel vast zit met de torxen en je kunt er niet goed bij moet je een snoertje rechtstreeks op de stoelmotor aansluiten (mag je van mij lenen) en dan een accu of booster aan de draad zetten. Het is even lastig om stekkertje aan te sluiten, maar het is te doen. Want dan kun je normaliter de stoel verschuiven en de twee of vier torxen die je niet kon bereiken loshalen en komt de stoel vrij voor nadere inspectie of reparatie. Zo haal ik elektrische stoelen uit sloopauto's.
Zo nodig heb ik wel losse motoren liggen, alsmede een bedieningspaneel.
Als je bij de loshaal procedure merkt dat de leuning beweegt heb je het verkeerde motortje aangesloten en moet je het andere motortje op je draad aansluiten.
En als de stoel de verkeerde kant opschuift dankzij de accuwerking moet je + en - omdraaien.
Indien een stoel vast zit met de torxen en je kunt er niet goed bij moet je een snoertje rechtstreeks op de stoelmotor aansluiten (mag je van mij lenen) en dan een accu of booster aan de draad zetten. Het is even lastig om stekkertje aan te sluiten, maar het is te doen. Want dan kun je normaliter de stoel verschuiven en de twee of vier torxen die je niet kon bereiken loshalen en komt de stoel vrij voor nadere inspectie of reparatie. Zo haal ik elektrische stoelen uit sloopauto's.
Zo nodig heb ik wel losse motoren liggen, alsmede een bedieningspaneel.
Als je bij de loshaal procedure merkt dat de leuning beweegt heb je het verkeerde motortje aangesloten en moet je het andere motortje op je draad aansluiten.
En als de stoel de verkeerde kant opschuift dankzij de accuwerking moet je + en - omdraaien.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Dank allemaal voor de hulp en de antwoorden. De binnenverlichting achter doet het als ik de deur open doe. Kan het een aardeprobleem zijn?
Verder hangt er nog een losse stroomkabel aan de stoel waarvan de afwezigheid van enige aansluiting het functioneren van de stoel nooit heeft belemmerd?


Verder hangt er nog een losse stroomkabel aan de stoel waarvan de afwezigheid van enige aansluiting het functioneren van de stoel nooit heeft belemmerd?


-
9000-95
- Donateur

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Die losse kabel zou van het stoelverwarming matje in de rugleuning kunnen zijn, maar dat is niet heel goed te zien.
Meten of je beide voedingen en massa hebt op de connector van het bedieningspaneel. Ook meten of de spanning niet wegvalt als je een knop bedient. Is dat er allemaal, dan zal het paneel stuk zijn.
Meten of je beide voedingen en massa hebt op de connector van het bedieningspaneel. Ook meten of de spanning niet wegvalt als je een knop bedient. Is dat er allemaal, dan zal het paneel stuk zijn.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Ok thankx allemaal. Even bedieningspaneel meten dus. Voorlopig zet ik de stoel even een stukje naar achter a la rademaker (nu te weinig ruimte voor de benen)
-
9000-95
- Donateur

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Je kan nog proberen het hele paneel een tijdje spanning loos te maken.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer
Doe ik ook even thanks. Even de stekker eruit neem ik aan?