Elektrische aerostoel doet niks meer

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door Guido900T » wo 09 apr, 2025 19:37

Hallo forummers,

Mijn bestuurdersstoel doet niks meer. Zekering is goed, de twee relais onder de stoel zijn ook goed. Op de contacten van de relais staat gewoon keurig 12 volt. Kan de stoel er niet uithalen om open te maken want de stoel kan niet schuiven en staat over de stoelbouten geparkeerd. Hebben jullie tips?

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door 9323 » wo 09 apr, 2025 20:01

Hoor je de motortjes nog wel draaien?

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door Guido900T » do 10 apr, 2025 8:54

Nee, motortjes doen niks

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door 9000-95 » do 10 apr, 2025 9:05

Het systeem heeft twee voedingen, een constante 12V en een over contact geschakelde. Controleer of die er allebei zijn, geel en rood in de kabelboom.
Volgens mij doet de control unit van de stoel ook nog iets met de deurschakelaar, maar hoe dat precies zat weet ik ook niet meer. Werkt de binnenverlichting als je de deur open doet?

Gebruikersavatar
rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door rademaker » do 10 apr, 2025 10:51

De motortjes gaan zelden stuk is mijn ervaring.
Indien een stoel vast zit met de torxen en je kunt er niet goed bij moet je een snoertje rechtstreeks op de stoelmotor aansluiten (mag je van mij lenen) en dan een accu of booster aan de draad zetten. Het is even lastig om stekkertje aan te sluiten, maar het is te doen. Want dan kun je normaliter de stoel verschuiven en de twee of vier torxen die je niet kon bereiken loshalen en komt de stoel vrij voor nadere inspectie of reparatie. Zo haal ik elektrische stoelen uit sloopauto's.

Zo nodig heb ik wel losse motoren liggen, alsmede een bedieningspaneel.
Als je bij de loshaal procedure merkt dat de leuning beweegt heb je het verkeerde motortje aangesloten en moet je het andere motortje op je draad aansluiten.
En als de stoel de verkeerde kant opschuift dankzij de accuwerking moet je + en - omdraaien.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door Guido900T » do 10 apr, 2025 16:23

Dank allemaal voor de hulp en de antwoorden. De binnenverlichting achter doet het als ik de deur open doe. Kan het een aardeprobleem zijn?

Verder hangt er nog een losse stroomkabel aan de stoel waarvan de afwezigheid van enige aansluiting het functioneren van de stoel nooit heeft belemmerd?

Afbeelding

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door 9000-95 » do 10 apr, 2025 17:59

Die losse kabel zou van het stoelverwarming matje in de rugleuning kunnen zijn, maar dat is niet heel goed te zien.

Meten of je beide voedingen en massa hebt op de connector van het bedieningspaneel. Ook meten of de spanning niet wegvalt als je een knop bedient. Is dat er allemaal, dan zal het paneel stuk zijn.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door Guido900T » do 10 apr, 2025 18:41

Ok thankx allemaal. Even bedieningspaneel meten dus. Voorlopig zet ik de stoel even een stukje naar achter a la rademaker (nu te weinig ruimte voor de benen)

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door 9000-95 » do 10 apr, 2025 18:50

Je kan nog proberen het hele paneel een tijdje spanning loos te maken.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Elektrische aerostoel doet niks meer

Bericht door Guido900T » do 10 apr, 2025 19:26

Doe ik ook even thanks. Even de stekker eruit neem ik aan?

Plaats reactie