Ander type oliepomp?

1984-1997
Plaats reactie
Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Ander type oliepomp?

Bericht door Henri84 » wo 16 apr, 2025 12:30

Hoi allemaal,

Zoals te zien op de foto heb ik een behoorlijke lekkage bij de 2.3 turbo S (1991)
Dus ik had al de rubber ring, keerring en multiriem besteld om te vervangen, echter, dit type oliepomp is anders dan in het boekje of op de filmpjes op YouTube.

Ik neem aan dat ik de keerring eruit moet peuteren? Er zit geen deksel op met ring die los kan.

De keerring die ik had besteld is even groot en lijkt te passen, echter, ik vind dat de keerring wel erg makkelijk over de achterkant van de poulie schuift. Ik ben bang dat dit weer gaat lekken.

Ik heb een originele gekocht maar hij is zwart en er staat geen Saab op, dus twijfel of dat wel zo is.

Wat is jullie advies?
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Ander type oliepomp?

Bericht door Saapie » wo 16 apr, 2025 12:46

Tussen 1990 en 1993 is dit een andere kering dan latere bouwjaren. Ik geloof dat het ondedeelnummer 55557240 is voor de kering en nummer 9130600 voor de dekselpakking.

Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Henri84 » wo 16 apr, 2025 13:14

Het nummer van de rubber ring heb ik, echter, dat gaat om het “huis” wat je eraf kan trekken, mijn pomp heeft voor zover ik zie geen “huis” en dus ook geen 0-ring.

De pakking die ik heb (kleine) lijkt te passen echter ik vind de poelie er wel erg makkelijk omheen gaan. Hoort dat? Zie voorbeeld van de poelie:

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 16 apr, 2025 13:25

Als het goed is heeft ie wel een deksel. De krukaskering zit in de deksel, de pomp zit daarachter. Althans, als ik mij het goed herinner. Het is lang geleden dat ik aan een 9000 heb gesleuteld.

Henri84
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Henri84 » wo 16 apr, 2025 17:08

In plaats van een circlip zit het huis vast met meerdere boutjes. Met behulp van het forum alles duidelijk gekregen. We kunnen door!

Plaats reactie