Gisteren heb ik de radiateur en thermostaat van mijn 9000 (CSE 2.0 - 1996) vervangen. Al bij al viel het goed mee. Een paar uurtjes werk.
De enige dingen die wat tegenstaken waren het verwijderen van de bodemplaat (vastgeroeste bout) en het plaats maken om aan de thermostaatbehuizing te kunnen.
Ik had echter nog enkele vragen. Het probleem bij de lekkende radiateur was dat de onderste rib volledig uitgezet was. zo erg uitgezet dat de hele onderkant van de radiateur bol stond. Mijn vermoeden is dat iemand hier in het verleden water ingeschud heeft i.p.v. koelvloeistof.
Dit water is bevroren en daardoor is de rib uitgezet. Ik heb de auto intussen al 10 jaar, en heb altijd koelvloeistof gebruikt. Dus dit moet een vorige eigenaar gedaan hebben. Al bij al is de radiateur dan nog lang meegegaan voor die uiteindelijk gebarsten is.
Zit ik juist met mijn theorie? Of hebben jullie een ander idee?

Over de thermostaat
Ik heb deze besteld en ingebouwd:
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD30577561
Hij past, en volgens de beschrijving zou deze ook geschikt zijn voor mijn auto.
Er zijn wel enkele verschillen. De nummer op de thermostaat die in de auto zat is: 519612024. Die nummer vind ik niet terug in bovenstaande link.
Ook zijn er andere kleine verschillen. Bij de nieuwe is het rood koperen buisje waar de veer rond zit is bijvoorbeeld dikker. Er zitten ook enkele gaatjes in het ronde plaatje achter dat buisje, wat bij originele niet zo is. Alles lijkt te werken, maar ik vroeg me af of deze verschillen ergens invloed op kunnen hebben.
De 89°C komt wel overeen. Dat staat ook duidelijk te lezen op de originele.

Als laatste had ik nog een vraag over de kachelradiateur. Ik heb deze vorig jaar vervangen omdat die lek was. Ook alle kachelslangen en verbindingstukken. (met behulp van de handleiding door 9000-95)
Nu lekt dat ding weer. Kan dat zomaar? Het is een jaar goed gegaan en nu is hij weer stuk. De koelvloeistof loopt langs de goot die hiervoor voorzien is naar buiten. Ik heb het deksel van de paravanbak verwijderd en daar is alles kurkdroog.
Kan het aan de kwaliteit van de nieuwe kachelradiateur liggen? De nieuwe bestaat uit wat harde plastic en aluminium, terwijl de originele voornamelijk bestond uit messing en rood koper. Ik weet zeker dat alle verbindingen goed dicht zijn. Heb ik gewoon pech gehad? Of heeft er iemand een ander idee.
Aangezien ik nu echt geen zin heb om hier aan te beginnen (rotkarwei) en het toch zomer wordt, heb ik voorlopig een bypass gemaakt. Ik heb beide kachelslangen losgemaakt van het blok en hier een stuk slang tussen gezet. Beter gezegd: twee stukken slang met een verloopstuk ertussen omdat de ene aansluiting 28mm is en de andere 19mm. Dus rechtstreeks van de uitvoer naar de invoer. Dit leek mij de gemakkelijkste voorlopige oplossing.
Ik zal hier in het najaar toch aan moeten beginnen... Wat denken jullie? Pech? Of iets anders?
Enkele foto's van de werken van vorig jaar, van de nieuwe en oude kachelradiateur, en de voorlopige bypass:

Alle raad en hulp is zeer welkom.
Alvast hartelijk dank!