Radiateur en thermostaat vervangen

1984-1997
Plaats reactie
Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Radiateur en thermostaat vervangen

Bericht door Yuri_Peter » vr 16 mei, 2025 13:53

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik de radiateur en thermostaat van mijn 9000 (CSE 2.0 - 1996) vervangen. Al bij al viel het goed mee. Een paar uurtjes werk.
De enige dingen die wat tegenstaken waren het verwijderen van de bodemplaat (vastgeroeste bout) en het plaats maken om aan de thermostaatbehuizing te kunnen.

Ik had echter nog enkele vragen. Het probleem bij de lekkende radiateur was dat de onderste rib volledig uitgezet was. zo erg uitgezet dat de hele onderkant van de radiateur bol stond. Mijn vermoeden is dat iemand hier in het verleden water ingeschud heeft i.p.v. koelvloeistof.
Dit water is bevroren en daardoor is de rib uitgezet. Ik heb de auto intussen al 10 jaar, en heb altijd koelvloeistof gebruikt. Dus dit moet een vorige eigenaar gedaan hebben. Al bij al is de radiateur dan nog lang meegegaan voor die uiteindelijk gebarsten is.
Zit ik juist met mijn theorie? Of hebben jullie een ander idee?

Afbeelding

Afbeelding

Over de thermostaat
Ik heb deze besteld en ingebouwd:

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD30577561

Hij past, en volgens de beschrijving zou deze ook geschikt zijn voor mijn auto.
Er zijn wel enkele verschillen. De nummer op de thermostaat die in de auto zat is: 519612024. Die nummer vind ik niet terug in bovenstaande link.
Ook zijn er andere kleine verschillen. Bij de nieuwe is het rood koperen buisje waar de veer rond zit is bijvoorbeeld dikker. Er zitten ook enkele gaatjes in het ronde plaatje achter dat buisje, wat bij originele niet zo is. Alles lijkt te werken, maar ik vroeg me af of deze verschillen ergens invloed op kunnen hebben.
De 89°C komt wel overeen. Dat staat ook duidelijk te lezen op de originele.

Afbeelding

Als laatste had ik nog een vraag over de kachelradiateur. Ik heb deze vorig jaar vervangen omdat die lek was. Ook alle kachelslangen en verbindingstukken. (met behulp van de handleiding door 9000-95)
Nu lekt dat ding weer. Kan dat zomaar? Het is een jaar goed gegaan en nu is hij weer stuk. De koelvloeistof loopt langs de goot die hiervoor voorzien is naar buiten. Ik heb het deksel van de paravanbak verwijderd en daar is alles kurkdroog.
Kan het aan de kwaliteit van de nieuwe kachelradiateur liggen? De nieuwe bestaat uit wat harde plastic en aluminium, terwijl de originele voornamelijk bestond uit messing en rood koper. Ik weet zeker dat alle verbindingen goed dicht zijn. Heb ik gewoon pech gehad? Of heeft er iemand een ander idee.

Aangezien ik nu echt geen zin heb om hier aan te beginnen (rotkarwei) en het toch zomer wordt, heb ik voorlopig een bypass gemaakt. Ik heb beide kachelslangen losgemaakt van het blok en hier een stuk slang tussen gezet. Beter gezegd: twee stukken slang met een verloopstuk ertussen omdat de ene aansluiting 28mm is en de andere 19mm. Dus rechtstreeks van de uitvoer naar de invoer. Dit leek mij de gemakkelijkste voorlopige oplossing.
Ik zal hier in het najaar toch aan moeten beginnen... Wat denken jullie? Pech? Of iets anders?

Enkele foto's van de werken van vorig jaar, van de nieuwe en oude kachelradiateur, en de voorlopige bypass:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle raad en hulp is zeer welkom.

Alvast hartelijk dank!

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Radiateur en thermostaat vervangen

Bericht door 9000-95 » vr 16 mei, 2025 15:40

Die uitgezakte radiateur kan gewoon ouderdom zijn, maar ook teveel druk.
Dat je kachel radiateur zo snel weer lekt zou ook kunnen komen omdat er teveel druk op je systeem komt. Of gewoon pech. De kwaliteit van de onderdelen van vandaag de dag is af en toe echt om te huilen helaas.
Thermostaatje is prima, wel monteren met het gaatje bovenin. Ook daarbij moet je er niet van opkijken dat het ding niet zo lang mee gaat, laatst de mijne weer vervangen omdat die open ging bij 70C. Was anderhalf jaar oud.

Ik zou dus gaan checken of alles goed werkt. Overdruk is meestal het gevolg van te weinig koeling. Radiateur verstopt, fans die niet werken, thermostaat die niet of te laat opent etc. Lekke koppakking is ook nog een optie maar dan zou je ook andere problemen verwachten.
Het overdruk ventiel in de dop zou moeten gaan afblazen als de druk te hoog oploopt, dat zou een verklaring kunnen zijn voor het koelvloeistof verlies dat je had. Dus zeker checken of de koelfan goed werkt op beide snelheden, en of je dop nog goed werkt. Koelwater temperatuur monitoren is ook nooit weg. De meter in het dashboard is daarvoor niet zo geschikt omdat die pakket tussen 60 en 110C op 8 uur blijft staan. Dus uitlezen met T5Suite of Tech 2. Of via obd, een 96-er zou dat moeten ondersteunen.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » vr 16 mei, 2025 16:07

Dank je, 9000-95.

De radiateur en thermostaat zijn inmiddels vervangen, dus als het probleem daar zat is het opgelost.
Je andere voorstellen wil ik zeker proberen.
De dop waarover je het hebt, bedoel je die van het koelwatervat? Hoe kan ik dat het best testen? Met perslucht? Of geeft dat teveel druk. Deze doppen zijn nog te krijgen als hier iets mis mee zou zijn.

Hoe check ik of de koelfan werkt? Kan ik ergens een bruggetje maken, zodat die activeert? Of moet ik de auto warm rijden?

Een lekke koppakking denk ik inderdaad niet. De kop is er enkele jaren geleden nog afgehaald om de distributieketting en maar meteen alle mogelijke tandwielen te vervangen. En ook opnieuw afgevlakt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 16 mei, 2025 18:48

De dop testen kan je doen met een testsetje om koelsystemen af te persen. Of gewoon druk op het systeem zetten met een pompje, bv via dat dunne slangetje tussen radiateur en expansievat. De openingsdruk van de dop weet ik zo niet precies, maar ligt meestal ergens rond de 1,0-1,5 bar. Komt niet zo heel nauw.

De fans testen kan je doen door de auto warm te rijden en stationair te laten draaien. Waarschijnlijk heb je een twee snelheden fan, herkenbaar aan een dikke weerstand op het frame van de fan en twee stekkers bovenop. Met enkele snelheid is er maar één stekker aangesloten. De fan moet inkomen bij ongeveer 100C, heb je een two speed dan moet hij bij ca 110C over gaan op hoge snelheid. Daar zul je niet aan komen bij deze buitentemperaturen, dan koelt de lage stand hem al genoeg terug.
Je kan ook als test de relais in de zekeringkast bij de accu overbruggen, daarmee moet de fan op hoge of lage snelheid gaan lopen. Als dat niet werkt, check dan zekeringen en de bedrading bij de fan en de weerstand. De isolatie wil nog wel eens afbrokkelen.

Met de airco aan wordt de fan ook gestuurd op de druk in de airco, bij 16,5 bar komt de lage snelheid erin en die blijft aan tot de druk weer onder de 12,5 bar zakt. Met een goed werkend systeem zal de fan bij stationair draaiende steeds even gaan lopen.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » za 17 mei, 2025 19:57

Het overdrukventiel in de dop van het expansievat werkt goed. Ik heb er via het dunne slangetje naar de radiateur 1,5 bar opgezet en hoorde het duidelijk sissen.

De koelfan werkt ook. Eerst getest met een draadbruggetje in de zekeringkast. Daarna de auto warm gereden en stationair laten draaien. Na 8 minuten (met open motorkap) begon de fan te lopen.

Ik denk echter niet dat ik een twee snelheden fan heb. Relais E en zekering 2 en 3 ontbreken ook in de zekeringkast (volgens het deksel van de zekeringkast: E: cool. fan high speed, 2: cooling fan high speed, 3: cool. fan relay). Ik zal dan waarschijnlijk enkel een "low speed" fan hebben. Begrijp ik dat goed? En voldoet dat?

Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles lijkt dus te werken zoals het hoort. Ik hoop dat het eventuele overdruk probleem is opgelost door het vervangen van de radiateur en/of thermostaat, zodat ik straks geen derde keer de kachelradiateur hoef te vervangen.

Ik heb eens gekeken bij R&D naar koelfans en ik vind er maar één die geschikt is voor mijn auto. Veel informatie staat er niet bij, maar het lijkt mij dezelfde als er nu in mijn auto zit:

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD9382144A

Maar als jij zegt dat het niet absoluut nodig is dat ik upgrade naar een twee snelheden fan, dan wil ik me het geld liever besparen. Graag je advies.

Nogmaals bedankt voor al je hulp!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 17 mei, 2025 20:40

Gewoon lekker zo laten. Een twee snelheden fan koelt niet beter dan deze, heeft alleen het voordeel van minder herrie en stroomverbruik. Het is voor mij overigens nog altijd een mysterie op basis van welke criteria Saab koos voor een of twee snelheden. Misschien dat iemand anders dat weet?

Ik weet eigenlijk niet eens of je zo kan ombouwen naar twee snelheden. De aansturing komt uit de EDU dus wellicht zou je die dan ook nog moeten uitwisselen.

Plaats reactie