APK, mysteries van handrem en elektrische ramen

1984-1997
Plaats reactie
PJ Cats
Geregistreerd lid

APK, mysteries van handrem en elektrische ramen

Bericht door PJ Cats » wo 04 jun, 2025 19:58

Okee, ik ging met mijn brave 1996 2.3T CS naar de APK. Autootje op de brug, alles nalopen. "Je handrem doet het niet, rechtsachter", zegt m'n keurmeester. "Huh?" zeg ik, "daar hebben we vorig jaar een nieuwe remklauw opgezet. Misschien kunnen we 'm nog stellen." Afdekbout eraf, inbus indraaien. Geen resultaat, het wieltje draait vrolijk rond. En het beugeltje achterop de klauw gaat naar voren zonder enige weerstand. Hm, zeggen we allebei en beginnen een klacht over de kwaliteit van nieuwe onderdelen. "Heb je m'n middenpijp van de uitlaat gezien?" vraag ik. "Er steekt nog een stuk lasdraad uit op een flens. Echt vakmanschap."
"Weet je", zegt m'n keurmeester, "ik draai dat ding nog eens uit en weer in." En verdomd als dat niet werkt. Bij het terug indraaien pakt de handrem op en hij doet het als nieuw. Nou ja, gisteren deed-ie het nog...
Er was verder niks mis (joechee !!), dus auto afgemeld en naar buiten ermee. Keurmeester had mijn raampje opengezet, dus ik druk op de schakelaar om 'm weer dicht te maken. Geen sjoege. Geeneen schakelaar, geeneen raam doet het. Huh? Ik wist dat mijn rechter achterraam iebel was, die doet het af en toe wel en dan weer niet. Vooral terug dicht wil nog wel eens haperen. Honderd kilometer of zo. Anyhow, wat nu? Ik stop de auto, zet hem uit en bekijk de zekeringen eens. 'Front windows 30A. Okee, eens kijken. Nee, ziet er prima uit. Zekering terug, nog eens starten. Ik rij weg, druk op de schakelaar. Niks. Honderd meter verder nog eens. Ja hoor, raampje gaat keurig dicht. En weer open. En vice versa. En rechtsachter? Echt hè. Op en neer of het niks kost. Hoe kan het?
Eh ja, die vragen dus. Hoe kan het? Heeft die handrem een mechaniek met een pal die kan vastlopen of zo? En kan zo'n zekering dat effect hebben? Of is mijn drieduizendste startblokje weer aan het opspelen?

Ik ga het nog eens proberen. Ik vertrouw het voor geen meter. Maar nieuwe APK heb ik. Ha !!!

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: APK, mysteries van handrem en elektrische ramen

Bericht door gj.stegeman » wo 04 jun, 2025 22:33

Voordat je het contactblokje gaat vervangen kun je ook het contactslot eruit halen. Schoonspuiten met bv. remmenreiniger en de veer onderaan het contactslot wat oprekken. Het slot weer smeren met slotspray.
Het heeft bij mijn 9-3 OG uiteindelijk geholpen na lang zoeken. Neem aan dat het contactslot van een 9000 niet veel anders is.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » do 05 jun, 2025 15:23

Bedankt voor je reactie. Wat mij hielp met m'n dashboard-storingen was een printplaat achterop de klokkenwinkel doorsolderen. Dat scheelde echt een heel stuk in het contactblokjes wisselen. En dat blokje is bij een 9000 net effe anders, de veer voor het terugbrengen van het contact zit erbij in. Tevens schijnt het doorsmeren van het contactslot met dunne middelen bij een 9000 een riskante onderneming te wezen.

Het meeste van mijn onderhoud komt inderdaad neer op strategisch nietsdoen :wink: If it ain't broke, don't even touch it...

Alles doet het nog. So far, so good.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 05 jun, 2025 19:29

PJ Cats schreef:
do 05 jun, 2025 15:23
Tevens schijnt het doorsmeren van het contactslot met dunne middelen bij een 9000 een riskante onderneming te wezen.
Dat kan ik helaas uit eigen ervaring bevestigen.

Alex

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » zo 08 jun, 2025 7:47

Ik heb er nog eens over nagedacht en kom, als een echte Sherlock Holmes, met de volgende scenario's:

1) wat die remklauw betreft: m'n keurmeester wist niet van de stelbout. Ik moest 'm wijzen op de afdekbout, inbus en alles. Hij heeft vorig jaar die remklauw erin gezet. Misschien heeft hij hem met een tang dichtgedrukt? Om de blokken er weer in te krijgen? Volgens de tekeningen van de klauw die ik gezien heb, kun je dan het mechaniek ontregelen. Uit- en weer indraaien zou dat kunnen herstellen. Er zijn ook stemmen die zeggen dat je het zo kapot maakt. Het zou allemaal kunnen, maar deed toen de handrem het wel? Hm hm... keurmeester was wel erg vastberaden over 'nee, dit is garantie', toen ik zei dat ik 'm voor z'n tijd wou betalen.

2) die ramen: het enige dat ik gedaan heb was die zekering er uit halen en terug stoppen. Ik zie niet echt in hoe dat kan maken dat m'n rechter achterraam het weer doet, maar elektra, dat is af en toe raar. Er zit vast nog een relais, misschien zit dat met die zekering geschakeld? Een ander ding is dat m'n keurmeester de auto startte. Sommige mensen draaien heel enthousiast de sleutel ineens door, ik doe dat meestal wat rustiger. Ik draai 'm in de 'contact'-stand, kijk even of alle lampjes en zo het doen en tik 'm dan even door. Ooit was ik bij een bandenboer voor nieuwe Landsails (niet doen; herrie, zwabberen en algemeen onaangenaam; ik ben met veel plezier terug bij drie keer zo dure Michelins), die stapte in en draaide de sleutel nogal onbehouwen in één keer door. Okee, hier ga ik nooit meer heen, dacht ik toen. Nou ja, enkel de volgende dag nog, met een wieltje dat was leeggelopen. Eh, wat ik bedoel, zo starten kan effect hebben op je contactblokje. Hopelijk voor een keer...

Nou, zo telt alles wel ongeveer op. Ik slaap een stuk rustiger.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 08 jun, 2025 10:54

Zijn er geen nieuwe contactblokjes meer te krijgen? Dit maakt de auto wel onbetrouwbaar zo

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » zo 08 jun, 2025 15:47

Enkel nog New Old Stock en chinese imitatie volgens mij (bij J en D nog een originele voor 160 euro. Oef.). Wel tweedehands bij de bekende adressen.

De nieuwste 9000 is inmiddels 27 jaar oud. De betrouwbaarheid wil dan wel eens te wensen overlaten.

Plaats reactie