9000 Aero bij Baan
-
harteman
- Donateur

9000 Aero bij Baan
Goedemorgen, bij Baan in Rijssen staat al langere tijd een 9000 Aero te koop voor een stevige prijs, maar met minder dan 2 ton gelopen. Kent iemand deze auto of heeft iemand hier deze auto gezien dan wel proefgereden?
Heb gezocht op het forum of er iets bekend was van deze auto, maar heb niets gevonden.
Alvast dank.
Heb gezocht op het forum of er iets bekend was van deze auto, maar heb niets gevonden.
Alvast dank.
-
Michael01
- Donateur (5x)

Re: 9000 Aero bij Baan
En sinds een paar weken € 1000 duurder geworden.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

deze heeft de optionele bridgespoiler, staat m goed
Een MY93 9000 Aero stond af fabriek op 16 inch aeros ipv deze deepdish set. De oranje knipperlichten waren ook des MY93s... daarna werden ze transparant
Als op deze TCS zit dan hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. En die storingen kunnen ook opgelost worden. Ik vind het verder wel een nette auto. Ze worden zeldzaam (zeker met deze lage kmstand)
Een MY93 9000 Aero stond af fabriek op 16 inch aeros ipv deze deepdish set. De oranje knipperlichten waren ook des MY93s... daarna werden ze transparant
Als op deze TCS zit dan hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. En die storingen kunnen ook opgelost worden. Ik vind het verder wel een nette auto. Ze worden zeldzaam (zeker met deze lage kmstand)
-
harteman
- Donateur

Ik zie overigens op de foto’s nergens een TCS knop in het dashboard. Die zou er toch in moeten zitten? Of zie ik iets over het hoofd?
-
9000-95
- Donateur

Zit er alleen bij de latere tcs modellen in volgens mij. En met die knop los je ook niets op als het systeem in storing gaat, je kan tcs niet echt uitzetten.
Dat er tcs in zit kan je het makkelijkste zien aan het gasklep huis.
Dat er tcs in zit kan je het makkelijkste zien aan het gasklep huis.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

helemaal correct9000-95 schreef: ↑za 07 feb, 2026 17:26Zit er alleen bij de latere tcs modellen in volgens mij.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Een aero met TCS hoeft geen probleem te zijn, maar voor dit geld moet je of zelf kennis van zaken hebben, of een garage die (nog) weet hoe dit systeem werkt en eventueel te fixen is. Kortom, je zal bij aankoop hoe dan ook een afgewogen risico moeten nemen.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Nee. Zit helemaal in het systeem en kabelboom.
Er is veel info over te vinden op internet. Hier wordt het goed uitgelegd:
https://www.saabcentral.com/threads/eve ... cs.193950/
Er is veel info over te vinden op internet. Hier wordt het goed uitgelegd:
https://www.saabcentral.com/threads/eve ... cs.193950/
-
9000-95
- Donateur

Kan wel verwijderd worden maar da's een mega klus waar je eigenlijk een niet-tcs donor 9000 bij nodig hebt.
Pedalen en kabels, hele abs systeem, gasklep huis, Trionic, kabelbomen, het is allemaal anders en moet allemaal omgebouwd worden. Doe je niet eventjes. En omdat het zo ingrijpend is, is al dat geknutsel ook niet goed voor de waarde van de auto.
Pedalen en kabels, hele abs systeem, gasklep huis, Trionic, kabelbomen, het is allemaal anders en moet allemaal omgebouwd worden. Doe je niet eventjes. En omdat het zo ingrijpend is, is al dat geknutsel ook niet goed voor de waarde van de auto.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Een kennis van mij heeft jaren geleden een 9000 aero gehad met TCS probleem - gekocht in wassenaar. Na aankoop 4000 euro ( veel nieuwe onderdelen) kwijt om het systeem door een dealer nabij Delft te herstellen. 6 maanden later weer gezeik. Auto is een jaar later gesloopt. En 10k weg, foetsie.
Ik zou nooit een vroege 9000 kopen met TCS
Ik zou nooit een vroege 9000 kopen met TCS
-
9000-95
- Donateur

1993 is een lastig overgangs jaar, met Trionic 5.2 en volgens mij ook nog net het drie kanaals Teves abs mk2 systeem met de hydraulische bekrachtiging. Niet bepaald probleemloos en als het stuk gaat heb je een dik probleem, want daar is amper nog iets voor aan te komen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Op de foto’s lijkt het een erg mooi exemplaar. Helaas van de trekhaak. Wel praktisch, niet mooi.
Hoe kun je zien dat de auto TCS heeft?
Maar wat is het probleem met het systeem? Welk component is een zwak punt?
Hoe kun je zien dat de auto TCS heeft?
Maar wat is het probleem met het systeem? Welk component is een zwak punt?