9000 Aero bij Baan

1984-1997
Gebruikersavatar
harteman
Donateur
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 07 jun, 2006 21:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

9000 Aero bij Baan

Bericht door harteman » za 07 feb, 2026 12:20

Goedemorgen, bij Baan in Rijssen staat al langere tijd een 9000 Aero te koop voor een stevige prijs, maar met minder dan 2 ton gelopen. Kent iemand deze auto of heeft iemand hier deze auto gezien dan wel proefgereden?

Heb gezocht op het forum of er iets bekend was van deze auto, maar heb niets gevonden.

Alvast dank.
Daily drive: Saab 9-3 Cabrio Aero H6 2010 met TX Aero Plus Pack en DionHpt stage 1 129.000 Glacier Silver Metallic

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9267
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Saapie » za 07 feb, 2026 12:41

TCS….
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
harteman
Donateur
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 07 jun, 2006 21:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

9000 Aero bij Baan

Bericht door harteman » za 07 feb, 2026 13:27

Helder, dank. Ik weet genoeg….
Laatst gewijzigd door harteman op za 07 feb, 2026 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Daily drive: Saab 9-3 Cabrio Aero H6 2010 met TX Aero Plus Pack en DionHpt stage 1 129.000 Glacier Silver Metallic

Michael01
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 170
Lid geworden op: za 20 aug, 2022 7:10
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Michael01 » za 07 feb, 2026 13:57

En sinds een paar weken € 1000 duurder geworden.
Saab 900i 16v coupé 1991 Zwart
Saab 9-3 2.0t SE cabrio 2000 IJsgrijs
Saab 9-3 2.0t SE 2001 Zwart
Volvo EX30 2024 zwart

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16952
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Style&Co » za 07 feb, 2026 14:02

deze heeft de optionele bridgespoiler, staat m goed

Een MY93 9000 Aero stond af fabriek op 16 inch aeros ipv deze deepdish set. De oranje knipperlichten waren ook des MY93s... daarna werden ze transparant

Als op deze TCS zit dan hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. En die storingen kunnen ook opgelost worden. Ik vind het verder wel een nette auto. Ze worden zeldzaam (zeker met deze lage kmstand)
live your dreams

Gebruikersavatar
harteman
Donateur
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 07 jun, 2006 21:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door harteman » za 07 feb, 2026 17:03

Ik zie overigens op de foto’s nergens een TCS knop in het dashboard. Die zou er toch in moeten zitten? Of zie ik iets over het hoofd?
Daily drive: Saab 9-3 Cabrio Aero H6 2010 met TX Aero Plus Pack en DionHpt stage 1 129.000 Glacier Silver Metallic

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door 9000-95 » za 07 feb, 2026 17:26

Zit er alleen bij de latere tcs modellen in volgens mij. En met die knop los je ook niets op als het systeem in storing gaat, je kan tcs niet echt uitzetten.
Dat er tcs in zit kan je het makkelijkste zien aan het gasklep huis.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16952
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Style&Co » za 07 feb, 2026 18:17

9000-95 schreef:
za 07 feb, 2026 17:26
Zit er alleen bij de latere tcs modellen in volgens mij.
helemaal correct
live your dreams

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9267
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Saapie » za 07 feb, 2026 19:07

Een aero met TCS hoeft geen probleem te zijn, maar voor dit geld moet je of zelf kennis van zaken hebben, of een garage die (nog) weet hoe dit systeem werkt en eventueel te fixen is. Kortom, je zal bij aankoop hoe dan ook een afgewogen risico moeten nemen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Luthart » za 07 feb, 2026 22:50

TCS niet uit te schrijven in de software?
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9267
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Saapie » zo 08 feb, 2026 0:00

Nee. Zit helemaal in het systeem en kabelboom.

Er is veel info over te vinden op internet. Hier wordt het goed uitgelegd:

https://www.saabcentral.com/threads/eve ... cs.193950/
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door 9000-95 » zo 08 feb, 2026 0:05

Kan wel verwijderd worden maar da's een mega klus waar je eigenlijk een niet-tcs donor 9000 bij nodig hebt.

Pedalen en kabels, hele abs systeem, gasklep huis, Trionic, kabelbomen, het is allemaal anders en moet allemaal omgebouwd worden. Doe je niet eventjes. En omdat het zo ingrijpend is, is al dat geknutsel ook niet goed voor de waarde van de auto.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9267
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Saapie » zo 08 feb, 2026 0:08

Een kennis van mij heeft jaren geleden een 9000 aero gehad met TCS probleem - gekocht in wassenaar. Na aankoop 4000 euro ( veel nieuwe onderdelen) kwijt om het systeem door een dealer nabij Delft te herstellen. 6 maanden later weer gezeik. Auto is een jaar later gesloopt. En 10k weg, foetsie.

Ik zou nooit een vroege 9000 kopen met TCS
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door 9000-95 » zo 08 feb, 2026 0:20

1993 is een lastig overgangs jaar, met Trionic 5.2 en volgens mij ook nog net het drie kanaals Teves abs mk2 systeem met de hydraulische bekrachtiging. Niet bepaald probleemloos en als het stuk gaat heb je een dik probleem, want daar is amper nog iets voor aan te komen.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9000 Aero bij Baan

Bericht door Luthart » zo 08 feb, 2026 13:00

Op de foto’s lijkt het een erg mooi exemplaar. Helaas van de trekhaak. Wel praktisch, niet mooi.

Hoe kun je zien dat de auto TCS heeft?

Maar wat is het probleem met het systeem? Welk component is een zwak punt?
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.