Multiriem spanrol

1984-1997
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Multiriem spanrol

Bericht door Foll » zo 08 feb, 2026 12:08

Goedendag!
Heeft er iemand ervaring met welk merk spanrol voor de multiriem van goede kwaliteit is?
Afgelopen zomer tijdens een hele grote beurt heb ik 'm vervangen voor eentje van proparts. Nu weet ik dat dat vooraf al een slecht idee was natuurlijk.. Maar ik deed toen een grote bestelling bij één van de standaard leveranciers, leek me makkelijk om deze mee te bestellen. Na een half jaar is dat rolletje stuk gegaan en heb ik hem gisteren vervangen voor een spanrol van febi bilstein. Die bleek direct na montage ook gaar, hij giert nog harder dan de kapotte van porparts. Waar gaat het heen met de kwaliteit he.. :roll: .

Het liefst heb ik eentje van SKF of INA, maar die kan ik niet vinden. Ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen met een bepaald merk.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Multiriem spanrol

Bericht door 9000-95 » zo 08 feb, 2026 12:27

Het is inderdaad diep triest wat voor zooi ze tegenwoordig leveren ;-|+

Ik heb er momenteel Dayco op zitten voor zowel de spanner als de tussenrol, zal een anderhalf jaar geleden zijn dat ik die besteld heb. Waren verrassend goedkoop weet ik nog, tientje of 2 per stuk dacht ik. Die zullen er nu dus een 30 a 40.000 km opzitten. Maandje of twee geleden de riem nog los gehad om er een andere dynamo op te zetten en toen waren nog steeds prima. Maar geen idee of Dayco nog ergens leverbaar is nu.

Het is ook niet gezegd dat je dan dezelfde krijgt, meeste merken maken niets meer zelf voor het oudere spul maar kopen extern partijen in, dus het kan elke keer weer anders zijn. Beetje een kwestie van geluk hebben helaas.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 08 feb, 2026 19:31

skf te krijgen bij autodoc

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 08 feb, 2026 22:27

Ina ben ik wel tevreden over, is volgens mij ook OEM geleverd.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 09 feb, 2026 9:10

Moet het wel leverbaar zijn..

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 09 feb, 2026 9:38

Verkrijgbaarheid wordt steeds lastiger met 9000 onderdelen ja.

Zijn er eigenlijk geen nieuwe lagertjes in deze rollen te persen? Moet het plastic deel nog wel gaaf zijn natuurlijk.
Ik heb dat wel eens gedaan met rollen voor een Toyota. Die waren over de honderd euro per stuk, dat werd me echt te gek :shock: Maar dat waren wel aluminium rollen, kon je zo twee nieuwe lagers in persen. Klaar voor drie tientjes en net zo goed als nieuw.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 09 feb, 2026 9:54

Ina en dayco zijn inderdaad niet leverbaar. SKF lukt nog wel. Als je zoekt op vkm 34500 vind je de goeie. Niet goedkoop trouwens, maar misschien is dat juist een goed teken in dit geval. De corresponderende looprol is stukken goedkoper (vkm 34502).

Overigens best mogelijk dat je alsnog een Dayco krijgt als je een skf bestelt. Dat was in elk geval zo als je een skf-spanner voor de 9-3/9-5 bestelde; dan bleek er een Dayco in het doosje te zitten.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » ma 09 feb, 2026 22:36

Bedankt voor alle reacties!
Goed om te horen dat Dayco ook bevalt, bij 9000-95. Onthoud ik dat ook, voor als SKF en/of INA geen optie zijn.

Ook bedankt voor de tips en het nummer van de SKF rol! Uiteindelijk heb ik 'm via dat onderdeelnummer bij autodoc gevonden (kwam gek genoeg niet boven water als ik op onderdelen voor het kenteken van mijn 9000 zocht, maar autodoc geeft wel netjes aan dat deze rol op de auto past). Heb 'm direct besteld :) .

Goed punt inderdaad van de lagers apart vervangen. Ik heb straks 2 rollen over om dat even mee te proberen. Ik twijfel alleen of de passing in het gat van de kunststof rol goed blijft, als het lager er weer uitgeperst wordt. Ik ga het gewoon proberen, eens zien of het lager nog strak zit als ik hem er daarna weer in pers. Dat zou mooi zijn, kunnen we voortaan losse SKF lagers bestellen.

Ik hoop dat de gierende Febi rol het nog even uithoudt, de 9000 is namelijk één van onze dagelijkse auto's. Ondertussen maar wachten op de postbode!

Plaats reactie