De 9000 vertoont al een tijdje het fenomeen dat bij goed gas geven in vooral de hogere versnellingen de voortrein aanvoelt alsof ie stuitert. Vooral bij bergop is het erg voelbaar. Ik dacht eerst dat het aan de versleten zomerbanden lag, maar na het monteren van verse winterbanden deed het euvel zich nog steeds voor, zei het in iets mindere mate. Bij constante snelheid voel je niks en bij gas geven bergafwaarts is het veel minder. Kan dit euvel voortkomen uit versleten draagarmrubbers? Over die rubbers gesproken, zijn er forummers met ervaring met die blauwe PU-voeringen? Ik meen gelezen te hebben dat die niet zo lang meegaan. Ik ben niet te beroerd om Powerflex te kopen, maar die blauwe zijn ook te koop bij de hier opererende onderdelenleveranciers, wat aanschaf een stuk makkelijker en minder duur maakt.
Alex
Stuiterende voortrein onder last
-
9000-95
- Donateur

Re: Stuiterende voortrein onder last
Stuiteren of trillen? Trillen onder acceleratie is wel een 9000 dingetje en zit hem eigenlijk altijd in de tripode bekers die ingelopen zijn (meestal omdat er MoS2 vet in gestopt is wat je niet moet doen). Kan je vaststellen door de tripode eruit te trekken en met je vinger over de glijbaan te voelen of er een diep punt in zit. Een heel ver versleten homokineet kan ook nog, dan zou je daar ook duidelijke speling op moeten voelen. Bij alles met de aandrijfas zal het effect in frequentie meelopen met de snelheid, dus da's vrij eenduidig vast te stellen.
Is het niet snelheids gerelateerd, dan zou ik inderdaad beginnen met de draagarm rubbers eens goed te bekijken (vooral de achterste). Koevoetje er tussen en kijken hoeveel beweging er is. Versleten schokdempers is natuurlijk ook nog een optie.
Met de PU bussen heb ik verder geen ervaring, maar het inpersen van de voorste is nogal een gevecht dus daar zou ik geen risico's mee nemen. De achterste zijn wel heel makkelijk te doen. Vergeet ook de stabilisatorstang rubbers niet als je toch bezig gaat.
Is het niet snelheids gerelateerd, dan zou ik inderdaad beginnen met de draagarm rubbers eens goed te bekijken (vooral de achterste). Koevoetje er tussen en kijken hoeveel beweging er is. Versleten schokdempers is natuurlijk ook nog een optie.
Met de PU bussen heb ik verder geen ervaring, maar het inpersen van de voorste is nogal een gevecht dus daar zou ik geen risico's mee nemen. De achterste zijn wel heel makkelijk te doen. Vergeet ook de stabilisatorstang rubbers niet als je toch bezig gaat.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Stuiteren, het is alsof ie wil opklimmen en dan weer terugvalt. De versnellingsbak heb ik tweeëneenhalf jaar geleden vervangen door een gereviseerde en de linker homokineet is daarna gedaan. Tussen nu en 2e Paasdag gaan de zomerwielen er weer onder (met nieuwe banden) en dan zal ik meteen de voeringen controleren. Als ze voor ook moeten worden dat weer gewone. Er zijn wel setjes van PU van een Australische producent, maar dat wordt nogal begrotelijk. Dus dan wordt het alleen achter. Op de donor9000 zitten Powerflex voeringen voor de stabilisatorstang, tijd om die ook te gaan wisselen.
Alex
Alex
-
gertram
- Donateur (3x)

Achterste rubbers van de voorste draagarmen gaan bij een 9k vaak stuk, er staat veel kracht op. Ik heb er PU in zitten die ik uiteindelijk wat gemodificeerd heb. Uiteindelijk behoorlijk wat werk. Ik smeer ze elk jaar met Airolube plantaardig vet.
Zie draadje viewtopic.php?f=6&t=119620&hilit=draagarm&start=30
Zie draadje viewtopic.php?f=6&t=119620&hilit=draagarm&start=30