onvoldoende stroom om te starten

1984-1997
Plaats reactie
mba
Geregistreerd lid

onvoldoende stroom om te starten

Bericht door mba » di 03 aug, 2004 16:19

De 9000 CS (2.3 LPT) M96 van mijn schoonvader heeft na jaren veel plezier en genoegen sinds een jaar een bijzonder vervelend euvel waardoor het vertrouwen in betrouwbaarheid sterk is afgenomen; als de auto ongeveer laner dan een week stilstaat (afhankelijk natuurlijk van de buitentemperatuur) is starten uitgesloten: onvoldoende prik van de accu. Het is nu zelfs zo erg dat hij voortdurend een 2e accu als reserve onder lading houdt zodat in geval van nood de accu 's verwisseld kunnen worden (hetgeen hem dus nu al enkele malen is overkomen). Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Omdat de 9000 voorzien is van een digitale voltmeter is eea uit te lezen: de spanning begint bij ong 11-12V (max) en er is per dag een spanningsval van 0,2 V (als je de sleutel dus niet doordraait om te starten), dit is volgens de dealer heel normaal (let op er zit geen alarm op deze auto!) en uiteindelijk, als de waarde beneden de 9,6 V komt, is t afgelopen met de pret. De auto is al diverse malen (!) naar de SAAB dealer geweest, alles zou zijn doorgemeten, en er is niets aan de hand (?). De laatste keer heeft ie er zelfs 2 weken gebivakeerd en die dealer kan het maar niet vinden........ Elke dag is ie daar gestart en ja hoor hij start en loopt als een zonnetje meneer! (we zullen maar zeggen, luisteren is ook een vak: laat die auto nou maar gewoon 2 weken staan en doe niets, dan pas starten, maar goed). Ik heb al wel zelf 1 boosdoener vervangen door een nieuwe unit: de contacten van de kofferbakverlichtingunit waren zo sterk gecorrodeerd dat ze zacht knetterende/zoemende geluiden maakten en het lampje een flauw lichtschijnsel produceerde (ontwerpfoutje van SAAB; bij regen gutst het water bij het openen van de klep op... inderdaad dat lampje (een soortgelijke ontwerpfout heb ik zelf bij de 93: daar loopt het water dan de luidsprekers naast de hoedenplank in). Ook dit had de dealer niet gevonden.
Wie weet raad?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: onvoldoende stroom om te starten

Bericht door René Stoop » di 03 aug, 2004 22:55

Uitgaande van dat het nieuwe accu's zijn :wink: het volgende:
Dat de accu leeg raakt kan alleen zijn tgv van iets wat dus de accu blijft belasten, conclusie er moet dus een stroom ontokken worden uit de accu en dit is dus te meten met een universeel meter tussen een van de accu polen en de los gehaalde acuu klem. Nu kan je zien of er stroom loopt en dan een voor een de zekeringen even trekken en checken of de stroom veranderd is. Zo moet je mijn inziens er achter kunnen komen wat de oorzaak is van het stroomverbruik. Pas wel op dat je alle deuren gesloten houdt daar er in de deuren al lampjes zitten die een 0.5A trekken. Gezien de tijd die er nodig is om de accu leeg te trekken is het waarschijnlijk niet zo'n erg grote stroom, ik denk iets van 0.25A (mischien een lampje dat ergens blijft branden??). Succes met de speurtocht.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » wo 04 aug, 2004 8:51

Hallo Rene,
Bedankt voor je reactie. Ik ga zoeken. De accu is inderdaad nieuw (dus dat kan t niet zijn).
Mocht ik iets vinden of er niet uitkomen dan meld ik me weer.
groet,
marcel

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 04 aug, 2004 8:58

zit er misschien een ledje (of misschien wel meer) in van een alarm?
mocht dat ipv knipperen constant zijn gaan branden (door een defect) is dat ook een aanslag op je accu

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » wo 04 aug, 2004 9:11

Bedankt voor je reactie,
maar dat is t niet. Toen t gedonder begon was de dealervan mening dat dit het alarm wel eens zou kunnen zijn. Dat zit er dus nu niet (meer) in. Alles is verwijderd, incl. led en dat alles met een hoge rekening en zonder het probleem opgelost te hebben.............

Aero1994
Geregistreerd lid

Bericht door Aero1994 » do 19 aug, 2004 13:33

Wat is de spanning tijdens het rijden? Ik heb sinds kort hetzelfde probleem maar de spanning tijdens het rijden schommelt tussen 12.2V en 12.8V en soms iets meer. Het maakt niet uit of er grote stroomverbruikers ingeschakeld zijn zoals airco en koplampen.
Ik vermoed iets van de spanningsregelaar.

Fokke

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 23 aug, 2004 11:09

Hallo Fokke,

de spanning tijdens het rijden varieert van 13,7 to 13,9 volt. Prima in orde dus.
marcel

Plaats reactie