Kleppen of distributie? (Opgelost)
-
MartinS
- Geregistreerd lid
Kleppen of distributie? (Opgelost)
Is het verschil tussen tikkende kleppen en rammelende distributieketting goed hoorbaar.
Regelmatig hoor ik het geluid wat ik ken als tikkende kleppen maar ik weet dat bij Saab de klepspeling hydraulische wordt geregeld en hoor op dit forum vaak problemen met de ditributieketting.
Het geluid komt als de motor goed op temperatuur is maar kan dan ook ineens weg zijn.
Het gaat om een 9000 CD 2.3 automaat uit 1991
Bij voorbaat dank voor advies
Martin
Regelmatig hoor ik het geluid wat ik ken als tikkende kleppen maar ik weet dat bij Saab de klepspeling hydraulische wordt geregeld en hoor op dit forum vaak problemen met de ditributieketting.
Het geluid komt als de motor goed op temperatuur is maar kan dan ook ineens weg zijn.
Het gaat om een 9000 CD 2.3 automaat uit 1991
Bij voorbaat dank voor advies
Martin
-
9000T16
- Geregistreerd lid
Re: Kleppen of distributie?
Het verschil is wel hoorbaar mits je weet hoe ze beiden klinken.
Met vriendelijke groet,
Erik
Met vriendelijke groet,
Erik
-
Erik
- Lid van verdienste
Wanneer heb je er voor het laatst schone olie ingedaan.
Ik heb nl ook eens gehad dat ik een klep hoorde tikken en na het olieverversen was het in 3 seconden weg.
Ik heb nl ook eens gehad dat ik een klep hoorde tikken en na het olieverversen was het in 3 seconden weg.
-
MartinS
- Geregistreerd lid
Erik,
Ik heb de auto pas. Weet ook geen history hiervan.
Het is idd een goed idee van je dat ik de olie vernieuw en misschien ook de bougies.
Wat zou beter zijn SAE 10W40 of 15W40
Martin
Ik heb de auto pas. Weet ook geen history hiervan.
Het is idd een goed idee van je dat ik de olie vernieuw en misschien ook de bougies.
Wat zou beter zijn SAE 10W40 of 15W40
Martin
-
hofsp01
- Geregistreerd lid
Martin,
Ik gebruik in mijn 9000CSE 2.0 LPT ("96 / 245.00km) half synthetische olie van Mobil: Synt S 5W50
Ik hou 5000 km intervallen aan. Met name bij Turbo motoren kan regelmatige verversing problemen voorkomen.
De 9000 heeft hydraulische klepbediening en is probleemloos. Hooguit direct na het starten zou je iets kunnen horen.
Blijft inderdaad over de distributieketting en daar zou ik niet te lang mee wachten.
Peter
Ik gebruik in mijn 9000CSE 2.0 LPT ("96 / 245.00km) half synthetische olie van Mobil: Synt S 5W50
Ik hou 5000 km intervallen aan. Met name bij Turbo motoren kan regelmatige verversing problemen voorkomen.
De 9000 heeft hydraulische klepbediening en is probleemloos. Hooguit direct na het starten zou je iets kunnen horen.
Blijft inderdaad over de distributieketting en daar zou ik niet te lang mee wachten.
Peter
-
MartinS
- Geregistreerd lid
Opgelost!
Olie laten vernieuwen (halfsynt. bij Kwikfit) en nu is het geluid weg.
Wat kan het leven soms simpel zijn.
Iedereen bedankt voor de adviezen.
Martin
Olie laten vernieuwen (halfsynt. bij Kwikfit) en nu is het geluid weg.
Wat kan het leven soms simpel zijn.
Iedereen bedankt voor de adviezen.
Martin
-
garagetest
- Geregistreerd lid
*kick*hofsp01 schreef:Martin,
Peter
dus m.a.w.
als je bij een warme motor iets hoor 'tikken' dan zal het hoogstwaarschijnlijk de ketting zijn?
ik zit namelijk met exact hetzelfde.
(naar mijn idee) links uit het blok hoor ik een soort van ratel
maar die hoor ik alleen als ie stationair draait
wat zijn trouwens al die spookverhalen die ik hoor dat de ketting plus tandwielen vervangen ongeveer 2000 EUR kost
-
Marc
- Lid van verdienste
Re: Kleppen of distributie? (Opgelost)
Rammelen van de distributieketting valt vooral op bij koude motor. Bij die van jou heb je wel erg lawaaierige injectoren, dat zou het getik ook kunnen zijn.
-
garagetest
- Geregistreerd lid
hmm...
zijn er specifieke eigenschappen van de rammel waaraan je het kunt herkennen?
en alleen de ketting vervangen, niet de tandwielen. Over hoeveel km. levensduur hebben we het dan?
zijn er specifieke eigenschappen van de rammel waaraan je het kunt herkennen?
en alleen de ketting vervangen, niet de tandwielen. Over hoeveel km. levensduur hebben we het dan?
-
Marc
- Lid van verdienste
Ketting alleen vervangen is geen oplossing. De tanden slijten van de tandwielen.
Onderstaande foto zegt genoeg:

Onderstaande foto zegt genoeg:
-
garagetest
- Geregistreerd lid
juist ja..
maar misschien er dus gewoon helemaal niks aan de hand (?)
wat is een aannemlijke km.stand voor een dergelijke reparatie?
hij heeft momenteel 172k gelopen
maar misschien er dus gewoon helemaal niks aan de hand (?)
wat is een aannemlijke km.stand voor een dergelijke reparatie?
hij heeft momenteel 172k gelopen
-
Marc
- Lid van verdienste
Afhankelijk van het onderhoud en de olie tussen de 140 en de 240k
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Ik heb nog een 2tal vragen:
Zijn er misshien mensen die zonder problemen meer dan de 240k hebben gereden voordat ze dit hebben vervangen of laten vervangen?
Is het versleten zijn van de kettingwielen makkelijk te bekijken/te controleren zonder dat alles los gehaald moet worden?
De reden waarom ik het vraag is dat als ik de motor koud start ik volgens mij nog geen geratel hoor van de ketting. Het enige wat ik hoor zijn de injecteuren en de hydraulische klepstoters. Vandaar de ik wel eens wil inspecteren wat de staat van deze kettingwielen is, mijn auto heeft er n.l zowat 240k op zitten.
Zijn er misshien mensen die zonder problemen meer dan de 240k hebben gereden voordat ze dit hebben vervangen of laten vervangen?
Is het versleten zijn van de kettingwielen makkelijk te bekijken/te controleren zonder dat alles los gehaald moet worden?
De reden waarom ik het vraag is dat als ik de motor koud start ik volgens mij nog geen geratel hoor van de ketting. Het enige wat ik hoor zijn de injecteuren en de hydraulische klepstoters. Vandaar de ik wel eens wil inspecteren wat de staat van deze kettingwielen is, mijn auto heeft er n.l zowat 240k op zitten.