Venijnige 9000?

1984-1997
Plaats reactie
Marc
Lid van verdienste

Venijnige 9000?

Bericht door Marc » za 04 sep, 2004 4:34

Daarnet op een 2 splitsing te laat gezien welke afrit ik moest nemen. Op het laatste moment dan maar de eerste genomen welke ik eigenlijk iets te snel nam om fatsoenlijk te noemen.

Dit werd al snel afgestraft door een uitbrekende achterkant en 4 gierende banden. Direct alle hens aan dek, koppelingspedaal in en tegensturen maar. In een mum van tijd volgde de 9000 weer het juiste spoor.phew

Op zich eigenlijk niet zo erg, maar ik was wel verschoten hoe snel de 9000 achteraan uitbreekt. Mocht dezelfde situtatie zich met mijn 9-3 voorgedaan hebben, was er wellicht niets gebeurt, zelfs nog geen gierende band.

Een typisch 9000 dingetje? Blijft deze ook zo reageren met een verlaagd onderstel en koni dempers?

Maarten
Lid van verdienste

Re: Venijnige 9000?

Bericht door Maarten » za 04 sep, 2004 4:42

De 9000's hadden op Saabscene trackday op Anglesey last van overstuur.
Ik meen me te herinneren dat de 9000 van Injectie op de 'Ring ook zijn achterkant opzij gooit.

De stabilisatorstangen van SAS zijn vrij bekend bij 900/9-3 rijders. Waarom je ze bij een 9000 minder vaak aantreft blijkt uit de volgende quote van de SAS-website:

9000 1986-98
Rear 1" Sway Bar with mounting kit & instructions
(NOT recommended-will create more oversteer)

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 04 sep, 2004 8:03

Iets minder bandenspanning achterin dan voor is misschien een idee? Op welke spanningen sta je nu?

Zitten de standaard stabi's er wel onder?

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » za 04 sep, 2004 9:12

Mijn ervaring(maar wie ben ik,behalve gehaktman :lol: ) met m'n voormalige cse was ongeveer dezelfde,op- en afritten van autostrades liever niet de snel dus,volgens mij is de auto in eerste instantie niet gemaakt als sportwagen,eerder sportieve limousine,enfin dit is mijn idee,'t minder sportieve rij-"gedrag" was ook de reden van m'n snelle wissel.
Komt daar nog bij dat jij wel een superophanging gewoon bent met je 9-3,'t contrast is dan gewoon zéér groot.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 05 sep, 2004 15:36

Het contrast met de 9-3 is inderdaad erg groot, al blijft de 9-3 tot in het oneindige ondersturen. Overstuur is op zich wel leuk als je weet wat je kan verwachten. Verrassend was het in ieder geval, daar dit zowat de eerste snelle bocht was met de 9k. Grip is momenteel mijn grootste zorg, eens zien of daar wat aan kan versleuteld worden :wink:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 05 sep, 2004 15:51

Had begrepen dat de 9-3 met de dikke stabilisatorstang toch behoorlijk minder onderstuurd is?!?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 05 sep, 2004 16:38

Klopt, met de dikkere stabi gaat ie tot in het eindige ondersturen :lol:

Nee, als je echt veel moeite doet kan je de 9-3 ook laten uitbreken, vooral op slechte wegen. In het algemeen blijft de auto zijn ondersturend karakter wel behouden. Vooral het hellen wordt gereduceerd.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 18 sep, 2004 13:55

Mijn 9000 zet ook wel eens een stapje opzij van achter. Na de montage van een achterspoiler is het bij mij al een stuk minder geworden.

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » di 09 aug, 2005 21:44

Ik heb deze winter met mijn 9000 CS een slicursus gedaan, maximaal hard onderstuur, helemaal geen verandering in de richting te krijgen, gleed mooi over de voorwielen rechtdoor....
Heb op klaverbladen ook niet het idee dat hij leidt aan overstuur.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » di 09 aug, 2005 22:04

Injectie schreef:Mijn 9000 zet ook wel eens een stapje opzij van achter. Na de montage van een achterspoiler is het bij mij al een stuk minder geworden.
Leg mij dat eens uit :?: Ik dacht altijd dat de achterspoiler 'downforce' genereerde om bij hoge(!) snelheden de kont op de weg te houden. Volgens mij kan je daarmee geen overstuur corrigeren, of?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 09 aug, 2005 22:13

Kookaburra schreef:Ik heb deze winter met mijn 9000 CS een slicursus gedaan, maximaal hard onderstuur, helemaal geen verandering in de richting te krijgen, gleed mooi over de voorwielen rechtdoor....
Als je een bocht snel neemt, kan je door van het gas af te gaan, de kont makkelijk laten schuiven en overstuur creeren. Ga je daarna weer vol op het gas, heb je weer onderstuur. Erg leuk eens je de wagen wat beter kent :green_many:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 09 aug, 2005 22:48

gj9000 schreef:
Injectie schreef:Mijn 9000 zet ook wel eens een stapje opzij van achter. Na de montage van een achterspoiler is het bij mij al een stuk minder geworden.
Leg mij dat eens uit :?: Ik dacht altijd dat de achterspoiler 'downforce' genereerde om bij hoge(!) snelheden de kont op de weg te houden. Volgens mij kan je daarmee geen overstuur corrigeren, of?
Hmm mijn bochtensnelheden zijn iets omhoog gegaan na de montage van die spoiler. Dus de downforce die ie genereerd zorgt er wel voor dat de achterbanden meer druk krijgen. En meer druk is meer Grip theoretisch gezien. Als een auto lichter is achterin gaat ie ook eerder glijdne over de achterwielen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 09 aug, 2005 22:50

Kookaburra schreef:Ik heb deze winter met mijn 9000 CS een slicursus gedaan, maximaal hard onderstuur, helemaal geen verandering in de richting te krijgen, gleed mooi over de voorwielen rechtdoor....
Dat is mijn ervaring ook tijdens de slipcursussen.
Echter tijdens circuitrijden wil die achterkant echt wel ferme stappen maken. Zowel op lelystad als op zandvoort was de achterkant aardig los.

CADIFA
Geregistreerd lid

Bericht door CADIFA » di 09 aug, 2005 23:21

Ik heb met mijn CD ook al eens een 180er gemaakt.

Was op een oprit voor de snelweg. Voordat je de oprit op kon stond een stoplicht. Daarna 90 graden bocht naar rechts.
Enfin, het stoplicht stond op groen dus ik geef nog een beetje gas, stuur de bocht in om de oprit op te gaan, voel ik de complete auto onder me weg glijden. Ik stond opeens met mijn neus tegen de rijrichting in!!!!
Me echt lens geschrokken. Was toen ook in het bezit van een Audi A4 Avant met sportonderstel uit 2004, en deze kon natuurlijk die bocht veel harder in.

Ook moet ik zeggen dat mijn 9000 een automaat is, valt naar mijn mening weinig meer te redden als een automaat gaat glijden over 4 wielen.

Heb nu Vredestein Sportracs gemonteerd en moet zeggen dat de auto veeeel beter op de weg ligt, al durf ik niet meer zo hard als toen de bocht in.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 09 aug, 2005 23:41

CADIFA schreef:
Ook moet ik zeggen dat mijn 9000 een automaat is, valt naar mijn mening weinig meer te redden als een automaat gaat glijden over 4 wielen.
Principe blijft hetzelfde, pedalen loslaten en sturen naar waar je uiteindelijk wil. Zolang je geslipte hoek niet groter is dan de maximale stuuruitslag is de boel nog te redden. Eens je dat punt voorbij bent, ben je een passagier achter het stuur. :D

Plaats reactie