Koplampwisser blijft hangen

1984-1997
Plaats reactie
johnjaap
Geregistreerd lid

Koplampwisser blijft hangen

Bericht door johnjaap » wo 20 okt, 2004 18:43

Ik heb een probleempje: Mijn koplampwisser blijft soms hangen. Het is een elektrisch probleem, want je hoort het motortje niet. Weet iemand hoe je zo'n motortje demonteerd?

9000 freak
Geregistreerd lid

Re: Koplampwisser blijft hangen

Bericht door 9000 freak » wo 20 okt, 2004 19:02

ik weet het niet, maar bij mijn 900 ng cabrio gebeurt het ook vaker, de keer daarop doet die het gewoon weer, (als je hem gebruikt) denk dat het een typisch iets is, want als je bijvoorbeeld bij saabs gaat kijke op foto's van autobedrijven die die saab's aanbieden, zie je ook dat die wissers blijven hangen.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 20 okt, 2004 19:09

Als je de koplampwisser unit los haalt van de auto dan zie je aan de achterekant een deksel zitten die met veel klik verbindingen vast zit. Als je voorzichtig deze los haalt zie je een zwart schijfje zitten tussen twee contacten in (ik denk dat het een weerstand is maar ik weet het niet zeker). Als je het schijfje wat heen en weer rolt tussen de contacten dan gaat het meestal weer goed. Ik heb dat gehad bij beide koplampwissers en een wisser heeft tot nu toe geen problemen meer gegeven. De andere blijft af en toe hangen en doet het na verloop van tijd weer.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » vr 22 okt, 2004 7:49

Maar hoe demonteer ik het motortje dan? Het betreft in het motortje aan de passagierskant, hier kun je dus niet erg gemakkelijk bij. Moet er dan bijvoorbeeld de koplamp uit?

rolffie61
Geregistreerd lid

Bericht door rolffie61 » vr 22 okt, 2004 19:54

Het is even zoeken, maar niet moeilijk. Verwijder de koplampruitenwisser en haal de waterslang los. Je haal vervolgens je grille eraf, daarmee heb je toegang tot de linkerkant van je koplampunit. Van binnen uit (achter de koplampunit) klik je de richtingaanwijzerunit weg, er zit een soort metalen klem die deze op zijn plaats houdt. Nu kun je ook de bout aan de rechterkant van je koplampunit losdraaien. Maak de stekkerverbinding los en je tilt zo de hele unit eruit.
De wisinrichting zit met twee bouten vast op het voorste schutbord. Ook hier de stekker loshalen en voorzichtig de achterzijde van het motorhuis lospeuteren (de vele klikverbindingen). Zoals elke handleiding zegt: bevestigen in omgekeerde volgorde:). Succes.

Rolffie61

Plaats reactie