Verschil 2.0 en 2.3
-
gj900
- Donateur (9x)

Verschil 2.0 en 2.3
Hallo,
Bij de aanschaf van mijn 9000 CSE 2.0lpt Anniversary speelde het volgende advies van Saabrijders in mijn omgeving een rol : `2.0 ltr motoren lopen mooier (soepeler) dan 2.3 ltr` Om hetzelfde vermogen te bereiken als een fpt 2.3 heb ik een Hirsch tuning laten uitvoeren waardoor het vermogen nu 215 Pk bedraagt.
Ik vind dat de motor inderdaad waanzinnig mooi loopt voor een viercilinder (vorige auto was een 6 cil. BMW, dus had vergelijkingsmateriaal). Heeft iemand vaker gehoord van een verschil tussen de draai-eigenschappen van de 2.0 en 2.3?
Bij de aanschaf van mijn 9000 CSE 2.0lpt Anniversary speelde het volgende advies van Saabrijders in mijn omgeving een rol : `2.0 ltr motoren lopen mooier (soepeler) dan 2.3 ltr` Om hetzelfde vermogen te bereiken als een fpt 2.3 heb ik een Hirsch tuning laten uitvoeren waardoor het vermogen nu 215 Pk bedraagt.
Ik vind dat de motor inderdaad waanzinnig mooi loopt voor een viercilinder (vorige auto was een 6 cil. BMW, dus had vergelijkingsmateriaal). Heeft iemand vaker gehoord van een verschil tussen de draai-eigenschappen van de 2.0 en 2.3?
-
verde900
- Donateur

Re: Verschil 2.0 en 2.3
Gek, ik hoor dat een 2 liter Maserati Bi turbo dat ook heeft, men "zegt" daar dat de dikkere wanddikte van de "kleinere" een positieve invloed op de loopcultuur heeft.
-
easy
- Geregistreerd lid
Mijn complimenten voor jouw Saab, een hele mooie
. Is dat een Saab logo op de zijkant? Dat heb ik nog niet eerder gezien
Gr,
Easy
Gr,
Easy
-
gj900
- Donateur (9x)

Bedankt voor je compliment Easy! Ja, die griffioen op de zijkant is een contour sticker die een van mijn Scania collega´s toen ik nog in NL werkte heeft bedacht. De sticker is zilver kleurig en past heel mooi bij het midnight blue van de carrosserie. Ik krijg trouwens ook hier in Zweden veel (positief) commentaar op die stickers... misschien moet ik er een handeltje in beginnen...
GJ
GJ
-
autopilot
- Geregistreerd lid
GJ,
Hetzelfde heb ik ook wel eens gehoord. Alleen weet ik niet meer waar, misschien ergens gelezen op Saabscene of zo.
Ik weet alleen niet waardoor de 2.0 mooier zou lopen dan de 2.3. Volgens mij is het blok hetzelfde, de boring is voor beide blokken gelijk. De 2.3 heeft een langere slag, andere krukas en zuigers neem ik aan.
Overigens heb ik een 9000 2.0 LPT CSE met automaat. Bij welke kilometerstand heb jij de Hirsch tuning gedaan? Enne, heb je een automaat of een handbak?
Groeten,
JP
Hetzelfde heb ik ook wel eens gehoord. Alleen weet ik niet meer waar, misschien ergens gelezen op Saabscene of zo.
Ik weet alleen niet waardoor de 2.0 mooier zou lopen dan de 2.3. Volgens mij is het blok hetzelfde, de boring is voor beide blokken gelijk. De 2.3 heeft een langere slag, andere krukas en zuigers neem ik aan.
Overigens heb ik een 9000 2.0 LPT CSE met automaat. Bij welke kilometerstand heb jij de Hirsch tuning gedaan? Enne, heb je een automaat of een handbak?
Groeten,
JP
-
MXL
- Geregistreerd lid
De cylinder is identiek, het verschil tussen de 2.3 en de 2.0 is de slag. De 2.0 is met 90mm boring en 78mm slag een korte slag motor, de 2.3 is met 90/90 een "vierkante motor". De eigenschappen zijn hierdoor verschillend. Je kan niet echt zeggen dat de ene beter of lekkerder loopt dan de ander, de ene gedraagt zich wat lekkerder bij hogere toeren, de ander is weer wat soepeler bij lage toeren. Over het algemeen wordt de b234r (9000aero) geroemd als de beste saabmotor ooit, dit vanwege de gigantische mogelijkheden die deze motor mbt vermogen en koppel heeft.
-
Marc
- Lid van verdienste
De B234L kreeg in '95 ook de award voor 'beste motor van het jaar'
-
easy
- Geregistreerd lid
In wat voor een opzicht is de B234R anders dan de B234L? De aeromotor heeft toch alleen een grotere turbo en een andere ecu of
?
easy
easy
-
Marc
- Lid van verdienste
Klopt, maar of de vakpers dat toen in 95 wist is een andere vraag 
-
MXL
- Geregistreerd lid
Dit is niet helemaal waar, de aero motor heeft een lagere compressie, dit is gerealiseerd door andere zuigers. Door deze lagere compressie is het mogelijk om de motor een hogere turbodruk mee te geven. Op de zuigers na zijn de motoren identiek.easy schreef:In wat voor een opzicht is de B234R anders dan de B234L? De aeromotor heeft toch alleen een grotere turbo en een andere ecu of?
easy
-
Marc
- Lid van verdienste
Euh, dat geldt voor de B235 motor van 1998 tot 2001.MXL schreef:
Dit is niet helemaal waar, de aero motor heeft een lagere compressie, dit is gerealiseerd door andere zuigers. Door deze lagere compressie is het mogelijk om de motor een hogere turbodruk mee te geven. Op de zuigers na zijn de motoren identiek.
De B234R daarentegen is identiek als de B234L. Zuigers, zuigerveren, drijfstangen etc. zijn allemaal hetzelfde.