Verbruik 9000 2.3 16v

1984-1997
Plaats reactie
BenS
Geregistreerd lid

Verbruik 9000 2.3 16v

Bericht door BenS » zo 21 nov, 2004 14:07

Heren Saab kenners,

Is het normaal dat een 9000 bij het optrekken op de boordcomputer aangeeft dat het verbruik op dat ogenblik 44l/100km is?? Ik vind het eerlijk gezegd nogal stevig en overweeg mede daardoor toch maar geen 9000 aan te schaffen.

Groeten, Ben

Harmen
Geregistreerd lid

Re: Verbruik 9000 2.3 16v

Bericht door Harmen » zo 21 nov, 2004 15:09

Ik kan me nog wel herinneren dat de meter bij stilstand (voor het stoplicht) en bij file rijden flink uitsloeg, de 9000 heeft ook een automatische choke dus het gebruik zal de eerste paar minuten zowiezo hoger liggen. Het beste is een uitgebreide rit te maken, en de meter effe een keer te resetten zodat je onder warme motor omstandigheden een beter beeld krijgt van het gebruik.
Wil je ons vertellen wat de auto ongeveer moet kosten? het was toch een 94'er met 240.000 km ? (zit er leer in ed?)

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » zo 21 nov, 2004 15:41

Harmen schreef:Ik kan me nog wel herinneren dat de meter bij stilstand (voor het stoplicht) en bij file rijden flink uitsloeg, de 9000 heeft ook een automatische choke dus het gebruik zal de eerste paar minuten zowiezo hoger liggen. Het beste is een uitgebreide rit te maken, en de meter effe een keer te resetten zodat je onder warme motor omstandigheden een beter beeld krijgt van het gebruik.
Wil je ons vertellen wat de auto ongeveer moet kosten? het was toch een 94'er met 240.000 km ? (zit er leer in ed?)
Het viel me inderdaad op dat de meter op hol sloeg bij het stoplicht. Hoe reset ik dat ding dan?
De auto moet 2400 kosten en er zit inderdaad leer in. Verder alle electrische opties die er, naar mijn idee, aanwezig kunnen zijn. Uitgezonderd electrisch verstelbare stoelen. Het is een auto uit 1990 met 250000km op de klok.

Groeten Ben

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 21 nov, 2004 16:23

Snap het niet helemaal. Ooit een in BMW gereden met verbruiksmeter? Of een andere willekeurige auto met verbruiksmeter? Daar zal je hetzelfde zien.

Elke auto heeft bij optrekken of accelereren een gigantisch verbruik. Een grote auto zal hier nog meer last van hebben dan een kleine.....

Verder......
Het viel me inderdaad op dat de meter op hol sloeg bij het stoplicht
Wat is de eenheid van de verbruiksmeter in het dashboard.........liter/100km. Hoeveel liter verbruik je met draaiende motor per 100km..........juist oneinding, immers je verbruikt wel maar rijdt niet.

Gemiddeld zal de auto rond de 10liter / 100km gaan uitkomen. Dit is een net verbruik voor zo'n grote auto.

WGT90
Geregistreerd lid

Bericht door WGT90 » zo 21 nov, 2004 16:47

erik schreef:Snap het niet helemaal. Ooit een in BMW gereden met verbruiksmeter? Of een andere willekeurige auto met verbruiksmeter? Daar zal je hetzelfde zien.
precies erik, mijn vorige auto had dat ook. die gaf de geweldige stand van 99.9/100km aan tijdens de eerste twintig meter na het stoplicht.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 21 nov, 2004 17:02

Bij het bepalen van het verbruik is de boordcomputer de slechtste raadgever. Rijd een volle tank leeg, hou het aantal km's bij via de dagteller en ergo... je hebt het verbruik. Mijn 9000 met 2.0lpt voorzien van Hirsch tuning kwam afgelopen zomer tijdens de vakantie in Noorwegen (veel 90 km wegen) op een hele nette 1 op 12!!! Als je je rechter voet gewoon goed in de gaten houdt en anticiperend rijdt kan je veel aan het verbruik verbeteren. Om een 9000 niet te kopen op basis van de cijfers die de boordcomputer laat zien lijkt me onverstandig. Het is een geweldige auto voor relatief weinig geld en met een voor de grootte alleszins acceptabel verbruik. Succes met de keuze!

Groeten,
Gerrit Jan

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » zo 21 nov, 2004 17:32

Je kunt de boel resetten door een aantal seconden de R knop ingedrukt te houden deze zit naast het info knopje. Ik denk trouwens dat je voor die 2400 euro ook een iets jonger model kunt krijgen (turbo is ook mogelijk )

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » zo 21 nov, 2004 17:39

Het verbruik via de BC is inderdaad niet een fatsoenlijke leidraad en daar zal ik het ook niet vanaf laten hangen. Er speelden een aantal dingen mee en dit was er een van. Voordat ik hem koop moet er toch nog zat aan gebeuren dus dit kan er ook nog wel bij. Gelukkig is het allemaal voor rekening van de verkoper.

Maar kan een 9000 van dit jaar met deze kmstand mij nog een hoop plezierige km's bezorgen of heeft men hier het idee... Laat maar? Jullie zijn de saab kenners, ik (nog) niet.

Groeten, Ben

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » zo 21 nov, 2004 17:45

Die 250.000 km moeten niet zo'n probleem zijn mits er goed onderhoud is gebeurd. Er rijden genoeg saab 9000 's rond met ruim 300.000 km op de teller. afhankelijk natuurlijk van je rijgedrag en af te leggen kilometers per jaar is het een auto om nog jaren plezier van te hebben. Trouwens , heb je de stoel verwarming ook gecontroleert of deze werkt ? soms willen de verwarmingsmatten weleens stuk zijn.

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » zo 21 nov, 2004 17:48

Harmen schreef:Die 250.000 km moeten niet zo'n probleem zijn mits er goed onderhoud is gebeurd. Er rijden genoeg saab 9000 's rond met ruim 300.000 km op de teller. afhankelijk natuurlijk van je rijgedrag en af te leggen kilometers per jaar is het een auto om nog jaren plezier van te hebben. Trouwens , heb je de stoel verwarming ook gecontroleert of deze werkt ? soms willen de verwarmingsmatten weleens stuk zijn.
Ik kom meestal niet verder dan 20.000 p/j dus dat moet geen probleem zijn. Stoelverwarming heb ik wel geprobeerd, maar ik merkte er niet veel van. Maar dat zou kunnen komen omdat de accu verrot is. De BC gaf tijdens het rijden trouwens een spanning tussen de 13V en 14V aan. Is dit een normale waarde voor deze auto?

Groeten, Ben

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » zo 21 nov, 2004 17:58

tussen de 13v en 14 v is volgens mij normaal, mijn 9000 2.3 T gaf altijd iets van 13.6v aan. Bij een draaiende motor met goede dynamo maakt het niet zo veel uit of de accu wat versleten is hoor, de stoelverwarming zou dan ook goed moeten werken, ik zet hem altijd op stand 3 om goed te kunnen testen, soms duurt het even voordat de stoelen warm worden (met lederen bekleding is stoelverwarming heerlijk :D ) Je moet trouwens niet alleen warmte voelen van het zitvlak, maar ook in de rug.

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » zo 21 nov, 2004 17:59

Tnx Harmen, ik zal er eens op letten want ik denk dat er nog wel een volgende proefrit gaat komen.

Groeten, Ben

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 21 nov, 2004 21:50

Je kan voor een vergelijk altijd eens zoeken op autotrader.nl. Kan je qua prijs en uitrusting vergelijken.

Eventuele optie is ook om bij een andere vergelijkbare 9000 een proefrit te gaan maken. Kan je meteen vergelijken hoe de auto aanvoelt.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 21 nov, 2004 23:16

Bij het bepalen van het verbruik is de boordcomputer de slechtste raadgever
Hoe "meet" die BC eigenlijk het verbruik? Ik neem aan dat hij niet de daadwerkelijke naar de cylinders gespoten CC brandstof opmeet, wel?

Ik stel die vraag om de volgende reden: Bij mijn 9000 is na jaren ellendig lopen op LPG de "stappenmotor" van de LPG installatie verwijderd. Gevolg: Hij rijdt veel beter, veel meer power, maar het verbruik op de BC is lager (van 13/100Km naar gemiddeld 10.6/100Km. Echter het daadwerkelijke gebruik is hoger, moet ook wel want hij heeft veel meer koppel, dus ik trek ook harder op. Ik merk een +/- 10% hoger gebruik (270Km op een vole tanke gas versus 300 daarvoor). Kortom, die BC moet op basis ergens van een schatting maken. welke waarden gebruikt hij?

Plaats reactie