lambda sonde prijs

1984-1997
Plaats reactie
garagetest
Geregistreerd lid

lambda sonde prijs

Bericht door garagetest » ma 06 dec, 2004 13:10

nieuwe lambda sonde bij de dealer: € 392,16 :shock: :shock: :shock:
En dat is dan nog zónder montage!

zijn die dingen dus echt nu veel beter dan dat ik ze online in GB koop?
daar kost een geschikte sonde (slechts) € 80.

ik vind een verschil van 310 EUR echt veel te veel om het door de dealer te laten doen.
is het ding zelf nog een beetje te vervangen ook?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Re: lambda sonde prijs

Bericht door nelfrikandel » ma 06 dec, 2004 21:54

Hmmmm. Bij mijn SAAB independant garage in Rosmalen kostte "een orginele SAAB sonde" €234,- incl BTW excl montage. Bij de andere SAAB independant in Breda waar ik laats voor APK was, zeiden ze dat ze gewoon generieke BOSCH sondes kopen. Die kosten 80 a 90 Euro. En SAAB monteert af fabriek ook BOSCH.

Maarreh, just curious, waarom wil je de sonde vervnagen? Wat is het probleem? (ik heb zelf ook een hoop gedoe met de lambda sonde gehad, zie eerdere posts in deze rubriek, en ben altijd benieuwd naar andere verhalen)

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » di 07 dec, 2004 0:31

nelfrikandel schreef:Hmmmm. Bij mijn SAAB independant garage in Rosmalen kostte "een orginele SAAB sonde" €234,- incl BTW excl montage. Bij de andere SAAB independant in Breda waar ik laats voor APK was, zeiden ze dat ze gewoon generieke BOSCH sondes kopen. Die kosten 80 a 90 Euro. En SAAB monteert af fabriek ook BOSCH.

Maarreh, just curious, waarom wil je de sonde vervnagen? Wat is het probleem? (ik heb zelf ook een hoop gedoe met de lambda sonde gehad, zie eerdere posts in deze rubriek, en ben altijd benieuwd naar andere verhalen)
nou het check engine verhaal licht bij mij op.
reset ik de computer, dan blijft het meestal een dag weg.

en bling... daar issie weer.
blijft aan en ineens issie even een paar minuten uit, waarna hij weer aan gaat

:?:

moet voor de zekerheid nog even laten uitlezen, maar ik was me vast aan het voorbereiden :wink:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 07 dec, 2004 11:46

Welk jaar is jouw auto? Welke motor? Benzine of gas?

Heb je wel eens het contact aangezet, en alvorens je start afgewacht tot het check engine lampje gaat knipperen? Het aantal keren dat hij knippert is al een soort van grove foutcode. Bij de mijne ('95 2.0i) betekent 6x knipperen dat er inderdaad iets mis is met de sonde, dacht ik.

Het leek erop dat mijn lambda sonde een tijdje goed functioneerde, en dan ineens "instortte". (dat zag je ook als je het electrische signaal van de sonde uitlas, je krijgt ineens een soort flatline)... De CO werd dan ook niet meer geregeld, en kwam meteen check engine op. Dan was het ineens weer dagen goed. Het gebeurde nooit op benzine, maar regelmatig op gas.

Het bleek dus wel aan de sonde te liggen (ik gaf altijd de brakke LPG installatie de schuld). Toen is de sonde vervangen, maar nu blijft Check Engine altijd aan, op benzine én op gas. De foutcode die ik nu krijg heeft met de aarding/massa van de Sonde te maken. Het CO wordt echter wel geregeld, het signaal van de sonde is nu goed. Volgens mijn SAAB dealer komt dat omdat ik er een imitatie sonde in heb laten zetten (door de LPG boer), en moet ik er een SAAB sonde in zetten. Maar de garantie dat het met een SAAB sonde van een paar honderd euro weg is geeft hij niet. Dus laat ik het voorlopig maar zo.

Nel

PS: Hoe reset jij de computer? Accu even losgooien, (dat doe ik) of is er ook een nette manier?

PPS: Ik heb ovcer de streken van mijn lambda al eens uitgebreid vragen gepost en antwoorden gekregen in deze groep, zie link:
viewtopic.php?t=1019

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » di 07 dec, 2004 14:20

het is een 9000 CS Turbo 2.3 uit 1992.

als ik het contact aanzet en wacht, dan gaat na alle checks ook check engine uit.
Maar er gaat niets knipperen. Is niet wellicht in mijn model?

resetten is inderdaad de min van de batterij halen en even een paar minuten laten staan.
Dat is iig wat de dealer mij vertelde en aanraadde, aanrad, aanried.... :? ....

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » vr 10 dec, 2004 18:40

nelfrikandel schreef:

Het bleek dus wel aan de sonde te liggen (ik gaf altijd de brakke LPG installatie de schuld). Toen is de sonde vervangen, maar nu blijft Check Engine altijd aan, op benzine én op gas. De foutcode die ik nu krijg heeft met de aarding/massa van de Sonde te maken. Het CO wordt echter wel geregeld, het signaal van de sonde is nu goed. Volgens mijn SAAB dealer komt dat omdat ik er een imitatie sonde in heb laten zetten (door de LPG boer), en moet ik er een SAAB sonde in zetten. Maar de garantie dat het met een SAAB sonde van een paar honderd euro weg is geeft hij niet. Dus laat ik het voorlopig maar zo.

Nel
dat zei de meneer van het BOSCH service center dus ook.
een sonde is niet zomaar een sonde zei hij nog.

ik heb net telefonsich contact met hem gehad.
Hij heeft de computer netjes gereset door hem aan te koppelen (heeft er blijkbaar apparatuur voor, dus als je eens wat hebt :wink: ) en heeft zelfs roetmeting vóór en na gedaan.

voor: 5,1%
na: 0,2%

giga verschil.

hij zegt dat de motor nu veel netter loopt en het minimaal een brandstofbesparing van tussen de 15 en 25% moet opleveren :)

nu is dus de originele BOSCH sonde geplaatst en kost 106 EUR :D

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 10 dec, 2004 20:59

roetmeting :lol:

viergastest lijkt me beter :wink:

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » za 11 dec, 2004 0:28

B235R schreef:roetmeting :lol:

viergastest lijkt me beter :wink:
ook goed :D

heb toch al geen verstand van luchtmengsels e.d., maar de uitkomsten waren in ieder geval positief te noemen.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » za 11 dec, 2004 8:49

dat zei de meneer van het BOSCH service center dus ook.
een sonde is niet zomaar een sonde zei hij nog.

ik heb net telefonsich contact met hem gehad.
Hij heeft de computer netjes gereset door hem aan te koppelen (heeft er blijkbaar apparatuur voor, dus als je eens wat hebt ) en heeft zelfs roetmeting vóór en na gedaan.

voor: 5,1%
na: 0,2%

giga verschil.

hij zegt dat de motor nu veel netter loopt en het minimaal een brandstofbesparing van tussen de 15 en 25% moet opleveren

nu is dus de originele BOSCH sonde geplaatst en kost 106 EUR
Bosch service centers... Waar zitten die zoal?

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » za 11 dec, 2004 12:17

effe googlen denk ik...

waar ik ben geweest is tevens de glasgarage in Vlaardingen.

het brandstofverhaal klopt overigens als een bus.
eerst deed ik met 100km./hr een verbruik van 10 l./100km. met de cruisecontrol aan.
reed ik er 120, dan waren dat er tenminste 12 l. :(

nu, na het vervangen van de sonde, rijdt ie met 120 per per uur, twee man in de auto op cruisecontrol 8 l./100km. 8)

verscchil van zeker 4 liter op de 100 km.
m.a.w.
dát verbruik was dus 1:8, en nu 1:12

Plaats reactie