nou het check engine verhaal licht bij mij op.
reset ik de computer, dan blijft het meestal een dag weg.
en bling... daar issie weer.
blijft aan en ineens issie even een paar minuten uit, waarna hij weer aan gaat
Welk jaar is jouw auto? Welke motor? Benzine of gas?
Heb je wel eens het contact aangezet, en alvorens je start afgewacht tot het check engine lampje gaat knipperen? Het aantal keren dat hij knippert is al een soort van grove foutcode. Bij de mijne ('95 2.0i) betekent 6x knipperen dat er inderdaad iets mis is met de sonde, dacht ik.
Het leek erop dat mijn lambda sonde een tijdje goed functioneerde, en dan ineens "instortte". (dat zag je ook als je het electrische signaal van de sonde uitlas, je krijgt ineens een soort flatline)... De CO werd dan ook niet meer geregeld, en kwam meteen check engine op. Dan was het ineens weer dagen goed. Het gebeurde nooit op benzine, maar regelmatig op gas.
Het bleek dus wel aan de sonde te liggen (ik gaf altijd de brakke LPG installatie de schuld). Toen is de sonde vervangen, maar nu blijft Check Engine altijd aan, op benzine én op gas. De foutcode die ik nu krijg heeft met de aarding/massa van de Sonde te maken. Het CO wordt echter wel geregeld, het signaal van de sonde is nu goed. Volgens mijn SAAB dealer komt dat omdat ik er een imitatie sonde in heb laten zetten (door de LPG boer), en moet ik er een SAAB sonde in zetten. Maar de garantie dat het met een SAAB sonde van een paar honderd euro weg is geeft hij niet. Dus laat ik het voorlopig maar zo.
Nel
PS: Hoe reset jij de computer? Accu even losgooien, (dat doe ik) of is er ook een nette manier?
PPS: Ik heb ovcer de streken van mijn lambda al eens uitgebreid vragen gepost en antwoorden gekregen in deze groep, zie link:
viewtopic.php?t=1019