Kan iemand mij het vertellen wat de afstand is dat je moet gaan vervangen
Wanneer moet de distributie ketting worden vervangen
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Wanneer moet de distributie ketting worden vervangen
Ik wil gaan controleren of de distributie ketting etc. vervangen moet gaan worden. Nu heb ik ergens gelezen dat je dat adhv de afstand dat de kettingspanners er is uitgekomen je kan bepalen of het zover is om deze de ketting te gaan vervangen. Naar mij bijstaat was dat als deze afstand meer dan 12 mm tussen de aandruklip en het spannerhuis was, ik kan het echter nergens meer op forums terug vinden.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Re: Wanneer moet de distributie ketting worden vervangen
Ik heb het weer teruggevonden.
http://homepage.ntlworld.com/home01/ten ... index.html
Ik weet niet of deze waarde klopt?(11mm)
Vandaag mijn motor uit elkaar gehaald en bij mij was deze afstand 19mm. Zijn er mensen die ervaring hebben wat de afstand maximaal mag zijn. Ik heb de waarde op dit moment niet nodig maar toch intresant om te weten wat het maximaal mag zijn.
http://homepage.ntlworld.com/home01/ten ... index.html
Ik weet niet of deze waarde klopt?(11mm)
Vandaag mijn motor uit elkaar gehaald en bij mij was deze afstand 19mm. Zijn er mensen die ervaring hebben wat de afstand maximaal mag zijn. Ik heb de waarde op dit moment niet nodig maar toch intresant om te weten wat het maximaal mag zijn.
-
Marc
- Lid van verdienste
Als ik het niet vergeet zal ik het binnenkort eens opzoeken.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Ben benieuwd met wat voor waarde jij komt 
-
garagetest
- Geregistreerd lid
effe schopje
het heb toevallig morgenvroeg het kleppendeksel eraf.
zijn er specifieke zaken waar ik de staat van de ketting en tandwielen kan zien?
het heb toevallig morgenvroeg het kleppendeksel eraf.
zijn er specifieke zaken waar ik de staat van de ketting en tandwielen kan zien?
-
Marc
- Lid van verdienste
Nee, de bovenste tandwielen slijten het minst van allemaal. De slijtagegevoelige balansasketting is ook niet zichtbaar met enkel het kleppendeksel eraf.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Bij mij was het tandwiel van de balance as aan de kant van de uitlaat het meest versleten en de kettingspanneer was totaal uitgewerkt en functioneerde dus al niet meer.
Ketting van de balanceasssen vergeleken met een nieuw exemplaar toen bleek dat de ketting ongeveer een schakel in lengte was gegroeid. Zelfde gedaan met de distributie ketting deze beleek de zelfde lengte te hebben als de nieuwe, geen lenget verschil.
Van de kettinggeleiders bleek de vaste geleider van de disributie ketting te zijn ingecheurd en deze zat nog maar op een klein puntje vast, en toen ik hem los nam viel hij in 2 stukken uit een.
Ketting van de balanceasssen vergeleken met een nieuw exemplaar toen bleek dat de ketting ongeveer een schakel in lengte was gegroeid. Zelfde gedaan met de distributie ketting deze beleek de zelfde lengte te hebben als de nieuwe, geen lenget verschil.
Van de kettinggeleiders bleek de vaste geleider van de disributie ketting te zijn ingecheurd en deze zat nog maar op een klein puntje vast, en toen ik hem los nam viel hij in 2 stukken uit een.
-
Marc
- Lid van verdienste
Dan ben je er net op tijd bij...
Hoe ziet/zag het onderste tandwiel van de distributie eruit?
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Je moet toch af en toe wat geluk hebben in je leven, is het niet 
-
ammolenaar
- Donateur (2x)

Rene,
Hoeveel kilometers had je auto gereden ???
Andy
Hoeveel kilometers had je auto gereden ???
Andy
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Andy,
Mijn 9000 heeft 240.000 op de kop af gelopen.
Mijn 9000 heeft 240.000 op de kop af gelopen.
-
Erik
- Lid van verdienste
Hoeveel herrie maakte hij?
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Dat viel erg mee. Het ratelen was haast niet te horen bij een koude motor. De injecteuren maakte meer herrie. Als je heel goed luisterde hoorde je ketting wel, maar dan moest je daar goed onconcentreren om het te horen. Het was niet zo dat dit overduidelijk te horen was.
Gisteren die gereviseerde motor ingebouwd en gestart en binnen 5 seconde liep hij als een zonnetje. Als ik nu luister naar de ketting is deze pratisch niet te horen.
Gisteren die gereviseerde motor ingebouwd en gestart en binnen 5 seconde liep hij als een zonnetje. Als ik nu luister naar de ketting is deze pratisch niet te horen.
-
MXL
- Geregistreerd lid
Heb jij zo'n mooie werkplaats dat jij dit allemaal even makkelijk doet? Mijn 9-3 heeft 190.000km gelopen, is altijd officieel dealer onderhouden (dit houdt dus in dat hij om de 20.000km nieuwe olie heeft gekregen ipv om de 10.000). Ik wil die van mij in de zomer ergens een keer gaan vervangen, ik ben me dus al wat aan het verdiepen in de hele klus. Ik heb zelf niet echt een werkplaasts voorhanden, dus ik ga de boel vervangen met ingebouwde auto. Ik weet dat dit vanwege de beschikbare ruimte een moeilijke klus is, maar volgens de handboeken moet het kunnen.René Stoop schreef:Dat viel erg mee. Het ratelen was haast niet te horen bij een koude motor. De injecteuren maakte meer herrie. Als je heel goed luisterde hoorde je ketting wel, maar dan moest je daar goed onconcentreren om het te horen. Het was niet zo dat dit overduidelijk te horen was.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Nee ik heb geen werkplaats dat ik mijn auto daarin kan rijden. Ik heb op de oprit de motor gedemonteerd en uit de auto gehaald en bij mij achter in de schuur (het is wel een grote schuur dus aan ruimte geen gebrek) heb ik de motor aanzich gereviseerd. en deze weer op de inrit gemoteerd.
Dat gaf wel eens bezorgde gezichten bij de mensen die dan langs liepen en zagen dat de motor er nogal ontakeld uitzag.
Dat gaf wel eens bezorgde gezichten bij de mensen die dan langs liepen en zagen dat de motor er nogal ontakeld uitzag.