Nokkenas kettingwielen
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Nokkenas kettingwielen
Ik sta op het punt de motor van mijn 9000 CSE '2.3 uit '94 een grote revisie beurt te geven (distribuite, balance as, koppakking en caterpan). Nu heb ik alle onderdelen op de nokkenas tandwielen na (#@%^&%$^%).
Nu heb ik laats deze tandwielen bekenen en zagen er niet erg verslten uit. Op het oog zie je niet eens dat ze versleten zijn, je voelt alleen een klein randje als je met je nagel er langs gaat.
Nu heb ik 3 opties:
1 de revisie pas uitvoeren als alles er is.
2 de revisie nu uitvoeren en deze tandwielen later nog eens vervangen.
3 de revisie uitvoeren zonder deze tanwielen te vervangen.
Eigenlijk wil ik voor optie 3 gaan.
Nu mijn vraag : zijn er bezwaren om dit zo te doen?
Nu heb ik laats deze tandwielen bekenen en zagen er niet erg verslten uit. Op het oog zie je niet eens dat ze versleten zijn, je voelt alleen een klein randje als je met je nagel er langs gaat.
Nu heb ik 3 opties:
1 de revisie pas uitvoeren als alles er is.
2 de revisie nu uitvoeren en deze tandwielen later nog eens vervangen.
3 de revisie uitvoeren zonder deze tanwielen te vervangen.
Eigenlijk wil ik voor optie 3 gaan.
Nu mijn vraag : zijn er bezwaren om dit zo te doen?
-
MXL
- Geregistreerd lid
Re: Nokkenas tandwielen
Persoonlijk zou ik wachten tot alles er is. Ik weet uit mijn brommer tijdperk nog dat als ik de ketting verving, en meteen de tandwielen dat ik er dan heel lang mee deed. Als ik een keertje mijn tandwielen liet zitten omdat deze nog goed waren, dan was de ketting ook veel sneller versleten.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Mijin dilemma is ook dat ik nu alle tijd he om het uit te voeren en straks het in de weekende moet gaan doen. Dan denk ik er toch over om optie 2 te nemen en als de kettingwielen er weer zijn ze te vervagen, is wel wat dubbel werk maar ja
.
Of heeft iemand nog 2 van deze kettingwielen te koop voor mij?
(part no is 91 15 205)
Of heeft iemand nog 2 van deze kettingwielen te koop voor mij?
-
Erik
- Lid van verdienste
Ik denk dat je er heel erg verstandig aan doet om maandag in de telefoon te klimmen en alsnog die tandwielen te zoeken. Lijkt me zonde van het werk om het nu half te doen.
Opties:
Elferink, van Dongen, Dealers, Partsforsaabs.com (versturen snel) of Elkparts.
Succes
Opties:
Elferink, van Dongen, Dealers, Partsforsaabs.com (versturen snel) of Elkparts.
Succes
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Erik,
De eerste die je noemde heeft ze niet meer in voorraad komen pas weer in januari binnen. Ik zal het morgen proberen bij van Dongen kom daar in de buurt.
De eerste die je noemde heeft ze niet meer in voorraad komen pas weer in januari binnen. Ik zal het morgen proberen bij van Dongen kom daar in de buurt.
-
Marc
- Lid van verdienste
Je kan ze later nog altijd vervangen, enkel het kleppendeksel moet eraf. De tandwielen van de distributie zijn ook het minst slijtagegevoelig, zeker die grote van de nokkenas niet.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Ja dat klopt.
Voor zover als ik het kan zien kan kan je slecht bij de kettingspanner, want deze zal er dan toch uit moeten als je de kettingwielen wil gaan vervangen.
Voor zover als ik het kan zien kan kan je slecht bij de kettingspanner, want deze zal er dan toch uit moeten als je de kettingwielen wil gaan vervangen.
-
Marc
- Lid van verdienste
Valt wel mee hoor, op nog geen uurtje is het klaar.
Gewoon doen zou ik zo zeggen,
Gewoon doen zou ik zo zeggen,
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Ik zal inderdaad dan voor de optie gaan om ze later te vervangen als ik ze morgen niet kan verkrijgen.
Trouwens ik ben van plan de cylinderkop er ook vanaf te halen waarbij ik de kopbouten in omgekeerde volgorde van aanhalenwil gaan loshalen. Is het dan nodig om de cylinderkop te laten vlakken als het oppervlak er dan verders goed uit ziet?
Of moet je gewoon altijd de kop laten vlakken?
Trouwens ik ben van plan de cylinderkop er ook vanaf te halen waarbij ik de kopbouten in omgekeerde volgorde van aanhalenwil gaan loshalen. Is het dan nodig om de cylinderkop te laten vlakken als het oppervlak er dan verders goed uit ziet?
Of moet je gewoon altijd de kop laten vlakken?
-
Marc
- Lid van verdienste
Draai de bouten beetje bij beetje los. Als je geen haarscheurtjes kan ontdekken zou ik het zo laten. Wil je 100% zekerheid kan je hem binnenbrengen bij een revisiebedrijfje. Nieuwe klephoedjes zou ik zowieso laten monteren en vlakken indien nodig.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Wat bedoel je met klephoedjes zijn dat de kleepsteel oliekeerringen?
Deze oliekeerringen zitten in mijn cylinderkoppakkingset (mooi woord voor scrabbelen) die gekocht heb.
Deze oliekeerringen zitten in mijn cylinderkoppakkingset (mooi woord voor scrabbelen) die gekocht heb.