Steekassen vast in remschijven

1984-1997
Plaats reactie
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Steekassen vast in remschijven

Bericht door René Stoop » do 23 dec, 2004 0:58

Ik heb inmiddels mijn motor uit de auto voor een grote revisie, Blance assen, distributie ketting, carterpan lekkage oplossen, koppakking vervangen en ashoezen vervangen.

Nu heb ik het merkwaardige probleem dat ik de steekassen niet uit de remschijven kan krijgen :shock: . Ik heb inmiddels de linker remschijf wat losser kunnen krijgen door de wielbouten tegen het lagerhuis aan te draaien, maar deze zijn nu helemaal ingedraaid en de renschijf is een milimeter of 7 opgeschoven. Heb geprobeerd om met een pulleytrekker het verder los te krijgen, dit zonder succes. Gevolg puleytrekker naar de maan. :evil:

Weet iemand of het normaal is dat de steekassen zovast zitten?
Bij mij vorige 9000 kon ik ze er gewoon zonder enige moeite van af halen.

Marc
Lid van verdienste

Re: Steekassen vast in remschijven

Bericht door Marc » do 23 dec, 2004 1:06

Voor de duidelijkheid, je hebt de borgmoeren toch losgemaakt?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » do 23 dec, 2004 1:19

Die heb ik verwijderd.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 23 dec, 2004 3:06

Al geprobeerd om een slechte moer op de as te zetten en dan een paar mokerslagen?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » vr 24 dec, 2004 0:33

Ja heb ik ook geprobeerd maar dan niet met een moer maar met een stukje hout op de kop van de steek as.

Mijn vermoeden is dat de steekas is vast gezet met locktide. Ik zal na de kerst eens, ben nu bezig met de motor te reviseren, proberen het spulletje op te warmen. Locktide verpoederd bij verwarmen boven de 20 graden. Ik zie verders geen andere oplossingen.

Volgens het Hayens manual wordt er inderedaad een borgmiddel gebruikt over de laatste 10 mm van de steekasgroeven. Mischien is bij het plaatsen van de nieuwe remschijven indertijd wat veel borgmiddel gebruikt.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » vr 31 dec, 2004 1:22

Vandaag de boel warm gestookt en de steekassen met moeite kunnen losgekregen, ze zaten inderdaad met een locktide achtig iets vast gezet te zijn :evil: .

Nu bleek de remschijven nog steeds niet los waren :evil:, dzez bleken weer vast te zitten met locktide in het lagerafschermkap aan de binnenkant. Deze ook weer verwarmd en met een dopmoer die de breedte had van de as van de remschijf en een zware hamer losgetikt.

Alles schoongemaakt en inelkaar gezet en alleen de draad waar de moer gaat met een borgmiddel (zwaar) vastgezet.

Al met al geloof ik niet dat de maier waar op het vast zat de manier is zoals het hoort. Als je in de EPC kijkt woordt er allen op de draad van dde steekas waar de moer opgaat borgmiddel gedaan en verders niet.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 31 dec, 2004 10:48

Hmm je kon het nog loskrijgen met tikken en een beetje verwarmen. Ik heb laatst een remschijf gedemonteerd door er een punt uit te slijpen met de haakse slijper. zodat er ietst ruimte in zou komen. het resterende deel had nog een handmoker nodig met veel overtuigingskracht. Zat niks geen borgmiddel op gewoon de schijven die af fabriek waren gemonteerd. Hier was aan de binnenkant dusdanig veel roestvorming opgetreden dat de schijf klem om de naaf was komen te zitten.

Plaats reactie