hoe krijg ik het versnellingsbakhuis uitelkaar

1984-1997
Plaats reactie
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

hoe krijg ik het versnellingsbakhuis uitelkaar

Bericht door René Stoop » wo 05 jan, 2005 17:35

Ik heb laast geprobeerd om van mijn 9000CSE uit 94 het versnellingsbakhuis van elkaar te krijgen, verliest n.l olie en wil dit oplossen. Voor drie kwart kreeg ik wat beweging in maar het andere kwart was met geen mogelijkheid los te krijgen :evil: .

Hiervoor had ik alle bouten die de 2 delen tegen elkaar hielden losgehaald en voorzichtig met wat schroevendraaiers wat beweging in geprobeerd te krijgen.

Nu is mij vraag is er voldoende los gehaald?
Moet er misschien nog meer worden losgehaald? (ik had verders alles op de versnellingsbak laten zitten: hulp cylinder, askoppen)
Wat akn je beter gebruiken om de delen weer op elkaar te krijgen: vloeibare pakking of silicone kit voor motoren?

Marc
Lid van verdienste

Re: hoe krijg ik het versnellingsbakhuis uitelkaar

Bericht door Marc » wo 05 jan, 2005 19:04

Ik geloof dat je daar een speciaal Saab tool voor nodig hebt.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 05 jan, 2005 21:15

Beste Rene,

Je zult als eerste de achterste deksel moeten demonteren en de 5e versnellings tandwielen, op de pignonas vind je nog een borgmoer deze moet je ook demonteren maatje 27mm geloof ik, daarna heb je twee trekogen die je in het bakhuis schroeft en met een trekker zet je op de pignon as en trek je als alle buiten rondom los zijn en vergeet de achteruitrijtandwiel geleide as borgbout niet, de twee helfde vanelkaar.
Wat voor pakking materiaal je wilt gaan gebruiken maakt in principe niet zoveel uit de passingen zijn minimaal je krijgt het dicht met zowel siliconenkit als vloeibare pakking.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 05 jan, 2005 22:28

Beste Jan,

Bedankt voor je antwoord.

Het ziet eruit als een behoorlijke klus of vergis ik me daar in, ik ben niet bang het e.e.a. uitelkaar te halen zolang het maar uit elkaar te halen is.

Wat ik begrijp heb je dus speciaal gereedschap daar voor nodig (trekogen?), of is het e.e.a. ook met wat warm maken van elkaar te halen?

Of is de lekkage ook op te lossen door een toevoeging aan de olie? (er zit synthetisch olie van SAAB in)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 06 jan, 2005 21:03

Beste Rene,

Valt allemaal best wel mee,alleen je moet het een paar keer gedaan hebben,en inderdaad je heb er wel speciaal gereedschap voor bij nodig en met wat warm maken van elkaar halen zou ik je niet aanraden als je hem nog als versnellingsbak wilt gaan gebruiken , een toevoeging aan de olie om een lekkage optelossen lijkt me ook niets om deze toevoeging dan ook tussen je synchromesh ringen komt en het schakelen kan bemoeilijken de synthetische olie van saab is vrij dun ,motorolie 10w40 kan eventueel ook de lekkage kan minder worden maar helemaal droog blijft ie toch niet daarvoor zal je hem toch moeten demonteren, ben best wel bereid om je daar een keer bij te staan :wink:

gr jj.

Plaats reactie