Velgen Saab 9000 1992

1984-1997
Plaats reactie
nvanthoff
Geregistreerd lid

Velgen Saab 9000 1992

Bericht door nvanthoff » zo 09 jan, 2005 22:13

Hallo allen,

ik heb een Saab 9000 uit 1992, nog dat laatste model waarbij de knipperlichten boven de stadslichten zaten. Jullie kennen dit wel.

Nu ben ik op zoek naar velgen voor mijn Saabje. Heb nu namelijk stalen velgen. Ik weet ondertussen dat ik een steek heb van 4 x 108, maar staat in dat velgenboekje ineens stiekem dat er voor die maat een etwaarde is van 18, 25, 35 en 38!
Paniek! :oops:

Kan iemand even iets slims zeggen over de etwaarde??

Dank voor de hulp alvast! :wink:

Injectie
Moderator

Re: Velgen Saab 9000 1992

Bericht door Injectie » zo 09 jan, 2005 22:17

Et waarde is de afstand van het miden van de velg naar het aanlegvlak van de velg.
Als een ET waarde positief is (99%) geld dat hoe lager de waarde hoe verder de velg naar buiten komt.

VB de 7Jx 17 velgen op mijn 9000 hebben origineel een et waarde van 45. dit geeft problemen doordat de velg/band combi tegen de schokbreker aan komt. Ik heb spacers van 20 mm gemonteerd hierdoor krijg ik een ET-waarde van 25 en lopen mijn velgen vrij van de schokbreker.

Ik zal morgen even kijken wat de ET waarde is van mijn stalen velgen die er nu onder zitten.

nvanthoff
Geregistreerd lid

Bericht door nvanthoff » zo 09 jan, 2005 23:23

Ahhaaaa.... dat verhaal verklaart al een hele hoop. Dus eigenlijk zou ik het beste velgen kunnen nemen met een etwaarde van rond de 25? Ik heb verder wel gewone schokbrekers. Want zouden er met een etwaarde van 35 problemen optrden met een velggrootte van 15"?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 10 jan, 2005 0:36

Het beste is om de originele et-waarde van de originele velgen te gebruiken want dat is de waarde waarvan de fabriek heeft besloten dat de auto het beste rijdt.

Ik ken verhalen van auto die rampzalig rijden na het monteren van velgen met een andere et-waarde. Maar het je kan mazzel hebben, dat je er niet zo veel van merkt. Er zijn vast wel forummers met ervaringen.

nvanthoff
Geregistreerd lid

Bericht door nvanthoff » ma 10 jan, 2005 2:19

Ok, bedankt tot dus ver voor de reacties! Maar waar kan ik op deze standaard velgen die er nu op zitten die etwaarde vinden?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 10 jan, 2005 7:49

meestal bij het naafgat in de buurt.

Mijn oude lichtmetalen velgen hadden een et waarde van 33 deze waren 6j of 6,5j breed (Tijn?) Dit waren originele saab velgen.

@Paul: als je bredere velgen gaat monteren zul je ook een andere ET waarde moeten nemen. Als je de Et waarde hetzelfde neemt als at deze was. komen je velgen verder naar binnen. EN kunnen ze aan lopen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 10 jan, 2005 9:53

Injectie schreef:
@Paul: Als je de Et waarde hetzelfde neemt als at deze was. komen je velgen verder naar binnen. EN kunnen ze aan lopen.
Klopt. Dat de velgen gaan aanlopen is een praktisch probleempje. Maar eigenlijk zijn die velgen dus te breed voor die auto. Als je de et-waarde gaat veranderen, dan ga je de stuurgeometrie veranderen en dat kan grote gevolgen hebben.

nvanthoff
Geregistreerd lid

Bericht door nvanthoff » di 11 jan, 2005 18:00

Is het trouwens mogelijk om bv. Ford, Audi of Peugeot velgen onder een Saab te zetten? Die hebben namelijk ook steek 4x108?? :roll:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 11 jan, 2005 19:02

Bepaalde ford velgen geloof van de Focus hebben dezelfde steek,naafgat en et waarde.

Ow ja van mijn stalen velgen is de ET waarde 33.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 11 jan, 2005 19:06

paul99gl83 schreef:
Injectie schreef:
@Paul: Als je de Et waarde hetzelfde neemt als at deze was. komen je velgen verder naar binnen. EN kunnen ze aan lopen.
Klopt. Dat de velgen gaan aanlopen is een praktisch probleempje. Maar eigenlijk zijn die velgen dus te breed voor die auto. Als je de et-waarde gaat veranderen, dan ga je de stuurgeometrie veranderen en dat kan grote gevolgen hebben.
Kun jij mij vertelen hoe de geometrie veranderd. Ik ben hier al een tijdje benieuwd naar.
Toen ik met mijn eigen velgen bezig was. kwam ik tot de conclusie dat door mijn gewijzigde Et waardes de spoorbreedte met 4 mm is toegenomen. Ik had mijn ET waarde 6 mm lager moeten nemen vanwege de bredere velgen. maar dit is 8 mm geworden IVM beschikbare spacers.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 12 jan, 2005 10:55

Met stuurgeometrie bedoel ik alles wat met het sturen te maken heeft en dus ook de plek van het midden van de band. Dus de geometrie heb je al aangepast :wink: . Begrijp me goed: Ik wil niet beweren dat het altijd slecht is. Maar het wordt over het algemeen afgeraden en ik denk dat je voorzichtig moet zijn. Misschien dat je bij het standaard op de snelweg rechtdoorrijden en niets van merkt, maar bij een uitwijkactie reageert de auto misschien :!: anders. Misschien krijg je extra slijtage aan ophangdelen? Ik kan/wil niet voorspellen wat er gaat gebeuren, maar het is een feit dat je de zaak anders maakt dan dat de fabriek het heeft bedacht.

Maar ik ben geen ervaringsdekundige, ik ken alleen de theorie. Jij weet zelf het beste hoe je auto nu rijdt en "vroeger".

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 12 jan, 2005 19:29

Ik weet wel dat ie op de RING een stuk beter de hoek om ging. :D :D

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 12 jan, 2005 20:41

Logisch met breder en lager rubber :wink: :O:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 13 jan, 2005 7:43

Plus enkele powerflex bussen in de ophanging. :D

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 13 jan, 2005 9:51

Dat zijn de betere verbouwingen. Mocht het ooit nodig zijn om mijn rubbers te vervangen, dan heb ik me voorgenomen om dan ook polybushes er in te zetten :O:

Plaats reactie