stationairloop
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
stationairloop
Mijn 9000 2.3i MY 94 heeft al geruime tijd problemen met een instabiele stationairloop en soms spontaan afslaan. Heb hem gekocht met 250 tkm, problemen openbaarden zich het eerst bij 265 tkm. Toen kon worden volstaan met afstellen en reinigen van het gasklephuis. Probleem op dat moment verdwenen, maar keerde later weer terug. Inmiddels heeft auto 327 tkm gereden. Gasklephuis is opnieuw afgesteld en gereinigd, IAC ventiel vervangen. Motor is bij ASM aan de computer geweest, maar er werd niets gevonden. Gooi regelmatig injectiecleaner in tank en druk soms het gaspedaal wat dieper in (meer luchtwerveling in gasklephuis, dus minder vervuiling?). Afslaan doet ie nu niet meer, maar hij loopt nog wel instabiel. Probleem doet zich nooit voor bij koude start, wel in warmloopfase. Als je al rijdende ontkoppelt valt het toerental terug naar 500 (motor schudt dan) om vervolgens een hele tijd te gaan zoeken naar het juiste toerental. Als de motor goed warm is (na zo'n 20 km) zijn de problemen weg. Iemand een idee?
-
clombart
- Geregistreerd lid
Re: stationairloop
Als je deze op stationair toerental laat draaien en de valve loskoppeld moet hij op een hoger toerental draaien. Als dit dan niet het geval is regel je het staionair toerental wat hoger aan de gasklep. De toeren regelaar regeld het stationair toerental van een hoog toerental naar beneden. Als het anderom is zal hij soms moeite hebben met het bijregelen en stilvallen. Dit heb ik zelf ondervonden na in 2 Saab garages geweest te zijn waar ze mij reparatiekosten voorschotelden van 1000 Euro! Hopelijk is dit jou probeem.
Carl
Carl