LPG installaties in 9000

1984-1997
nelfrikandel
Geregistreerd lid

LPG installaties in 9000

Bericht door nelfrikandel » do 24 mar, 2005 11:03

Hi,

Ik ben het zat. Na jaren ge-emmer moet de knoop door. Mijn 9000 Burgundy heb ik nu 3.5 jaar geleden gekocht met een waardeloze LPG installatie van De Haas Autogas uit Eindhoven erin, en de ellende is continue geweest. Backfires, hortend en stotend lopen, spontaan op en neer schakelen van LPG naar benzine, afslaan, verzuipen, continue check engine lampje, you name it, I had it... :evil:

Na het verwijderen van de Stappenmotor is het lopen van de motor een stuk beter geworden, maar er blijft ergens een storing in zitten waardoor er steeds onbedoeld tussen LPG en benzine op en neer geschakeld wordt, daar word ik echt stapelgek van.

Nu is mijn 9000 verder nog perfect, 299.500 Km erop, en ik doe er jaarlijks woon-werk +/- 25.000 mee. Gas is economisch dus wel degelijk de moeite waard. De keuze is nu:
* Saab eruit: Partner krijgt binnekort leaseauto. Ik kan haar 406 Break houden en de SAAB verkopen. (75Pk Diesel, saai :( )
* Gas eruit, nog +/- anderhalf jaar doorijden op benzine... kostbaar, maar meest zeker, de auto kan nog jaren mee, alleen de installatie sux...
* Nieuwe LPG erin => Investering van +/-1500EU voor een auto van 10 jaar oud met 300K op de klok.... Ook discutabel, kwa risico en rendement.
(Daarbij: De auto is net een jaar te oud voor G3, dus een dure LPi installatie heeft geen financiëel voordeel)

Mijn vraag aan het forum is nu: welke 9000/LPG rijders zijn hier, die wel een positieve ervaring hebben met LPG in een 9000. En welke installatie zit er dan in (merk, mixer of LPi, G2, G3, en vooral ombouwkosten en bedrijfszekerheid).

Zijn er bijvoorbeeld 9000LPG rijders hier met een gewone G2 die niet steeds of regelmatig Check Engine krijgen, m.a.w. zijn er uberhaupt verdamper installaties die geen ruzie maken met motormanagement kwa lamda waarden? Welke installaties zijn probleemloos gebleken?

Nel "ik ontplof" Frikandel

Garrett
Lid van verdienste

Re: LPG installaties in 9000

Bericht door Garrett » do 24 mar, 2005 21:30

Ik heb sinds een maand een 9000 CSE op LPG. Deze loopt probleemloos (inmiddels 4000km) bij een km.stand van inmiddels 295.000. Check Engine? Enkel als ik op benzine blijf rijden direct na het starten. Omschakelen: feilloos. Van geen van bovenstaande problemen heb ik bij mij last. Op zowel benzine als LPG loopt ie altijd perfect.

Enige klein iets: stationair begint bij 2000rpm (ook als afremt op de motor tot 1250 rpm schiet ie omhoog) om vervolgens tot 900rpm af te zakken. Als ik direct de motor uitschakel als ie stationair op 2000rpm draait blijft ie nadieselen (lpg-benzine schakelaar dan omzetten of koppeling abrupt op laten komen om de motor af te laten slaan anders blijft ie oneindig naschudden.)

Ik zal eens nakijken welke installatie het is (geen G3 want uit 1995).

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 24 mar, 2005 23:46

Flèche Rouge schreef:Ik heb sinds een maand een 9000 CSE op LPG. Deze loopt probleemloos (inmiddels 4000km) bij een km.stand van inmiddels 295.000. Check Engine? Enkel als ik op benzine blijf rijden direct na het starten. Omschakelen: feilloos. Van geen van bovenstaande problemen heb ik bij mij last. Op zowel benzine als LPG loopt ie altijd perfect.

Enige klein iets: stationair begint bij 2000rpm (ook als afremt op de motor tot 1250 rpm schiet ie omhoog) om vervolgens tot 900rpm af te zakken. Als ik direct de motor uitschakel als ie stationair op 2000rpm draait blijft ie nadieselen (lpg-benzine schakelaar dan omzetten of koppeling abrupt op laten komen om de motor af te laten slaan anders blijft ie oneindig naschudden.)

Ik zal eens nakijken welke installatie het is (geen G3 want uit 1995).
Ik ben heel benieuwd wat voor installatie je hebt. Mijn wagen is ook uit '95. Zeker als het een verdamper/mixer installatie is... Gaat bij jou Check engine vanzelf weer uit? Heb je een 2.0i, of LPT, of iets anders?
Turnhout is niet ver van mij vandaan. Als je kunt achterhalen waar je installatie is ingebouwd/onderhouden verneem ik het graag.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 24 mar, 2005 23:50

het lampje check engine gaat direct uit na overschakeling van benzine naar lpg oftewel, misschien een extra waarschuwing dat je op benzine rijdt??

Het is een 2.3 injectie.

Ik werk in Tilburg (Spoorlaan)

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 25 mar, 2005 0:52

heb dan wel geen 9000 maar een Classic 900 2.1i met "moderne" (op het LH 2.4.2 brandstofinspuitsysteem aangesloten) gasinstallatie van Vialle. moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben en op gas rijdt de auto beter dan op benzine. Op benzine slecht optrekken bij lage toeren (bij hoge toeren trekt 'ie wel weer beter dan op gas :mrgreen:) en soms gaat het check engine lampje branden bij stationair lopen, waarschijnlijk te arm mengsel wegens valse lucht. Op gas heb ik nog nooit het check engine lampje zien oplichten!

enige wat scheelt is dat de zender voor de gastankinhoud bijna nooit werkt, maar daar hebben we de dagteller voor... ;)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 25 mar, 2005 2:26

Bij mij zitten de irritaties met betrekking tot de NG900 ook op andere fronten, voornamelijk in het lager afwerkingsniveau die de 9000 kent...

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 25 mar, 2005 4:52

Flèche Rouge schreef:Bij mij zitten de irritaties met betrekking tot de NG900 ook op andere fronten, voornamelijk in het lager afwerkingsniveau die de 9000 kent...
Ga jij nu ook al beginnen ja? :wink:

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 25 mar, 2005 10:17

ik heb jaren in een 9000 gereden op LPG en weggedaan met destijds 265.000 op de teller. Op een enkele keer backfire na zonder schade geen problemen mee gehad en ik zou het zo weer nemen.

Maar om een nieuwe installatie te plaatsen in een auto met 300k op de teller: nee.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 25 mar, 2005 10:30

Flèche Rouge schreef:het lampje check engine gaat direct uit na overschakeling van benzine naar lpg oftewel, misschien een extra waarschuwing dat je op benzine rijdt??
Als je de schakelaar op benzine laat staan blijft hij dan ook Check Engine geven totdat je handmatig overschakelt?
Flèche Rouge schreef:Het is een 2.3 injectie.
Zonder Turbo dus... Dat moet motorelectronicatechnisch dan niet extreem veel afwijken van mijn 2.0i uit hetzelfde jaar. Alleen andere kop lijkt me.
Flèche Rouge schreef:Ik werk in Tilburg (Spoorlaan)
Oh, dan zou ik je toch eens ooit moeten hebben zien rijden/staan... Een 9000 valt me altijd op. Welke kleur is de jouwe? Welk deel van de spoorlaan? Werk je vandaag (goede vrijdag) ook? Dan zal ik er eens op letten, ik moet zo toch richting stad... Of staat de wagen ergens in een parking, niet zichtbaar vanaf de weg?

Gr,
Nel

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 25 mar, 2005 10:41

John schreef: Maar om een nieuwe installatie te plaatsen in een auto met 300k op de teller: nee.
Ik denk dat ik de installatie deels ga laten vernieuwen.

Enkel het gedeelte "voor" (de electronica, verdamper en mengstuk) hoeft dan vervangen te worden. Ik zou dan apperatuur van Vogels Autogas uit Son kunnen nemen, die goed bekend staat. "Achter" (Tank, schakelaar en leidingen) kunnen blijven zitten. Dat zou toch fors moeten schelen in de kosten.

Het probleem is dat de wagen verder verschrikkelijk goed bevalt. Ik zou er graag de 500.000 mee halen. Anders had ik hem al lang weggedaan...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 25 mar, 2005 11:39

mijn 9000 staat altijd achter (prive terrein bij de magazijnstraat) recht tegenover uitzendbureau Start

Scarabee groen met door de zware lpgtank een forse overhang op de achteras :) Kan niet missen

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 25 mar, 2005 11:54

Flèche Rouge schreef:mijn 9000 staat altijd achter (prive terrein bij de magazijnstraat) recht tegenover uitzendbureau Start

Scarabee groen met door de zware lpgtank een forse overhang op de achteras :) Kan niet missen
Hoeveel liter tank heb je? Ik had eens een 85 liter tank in mijn Lancia Thema gezet, die was ook praktisch onbestuurbaar met 'n volle tank :lol:

Magazijnstraat?? Dat is toch dat eenrichtingsverkeerstraatje tussen het Pieter Vreedeplein en de spoorlaan? (Daar was vroeger eens mijn stamcafé. Wat ben ik daar vaak dronken doorheen gekropen ... :oops:) Ik zal er vanmiddag eens langsrijden.

Weet je al wat merk installatie het is overigens?

Nel

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 25 mar, 2005 12:43

ik ben vandaag vrij (goede vrijdag) en ik werk bij SNS Bank. in de magazijnstraat is daar een ingang van de klanten- en personeelsparkeerplaats achter het pand.

Zie je persoonlijke berichten inbox trouwens. ! :roll:

Er gaat 60 - 65 liter in bij volledig leegrijden. Hij is niet onbestuurbaar, je merkt er niets van alleen het oogt niet zo mooi als zonder lpgtank. Zit te denken aan hulpveren oid.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 25 mar, 2005 13:13

Flèche Rouge schreef: Er gaat 60 - 65 liter in bij volledig leegrijden. Hij is niet onbestuurbaar, je merkt er niets van alleen het oogt niet zo mooi als zonder lpgtank. Zit te denken aan hulpveren oid.
Ik heb het bij mijn voormalige Thema opgelost door achter 3 rubber blokken aan elke kant tussen de veerpoten te zetten. Daardoor bleef hij wel netjes recht rijden.
Flèche Rouge schreef:Zie je persoonlijke berichten inbox
Idem... :lol:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 25 mar, 2005 16:00

Ik heb nog wat van deze blokken liggen dus voor de liefhebber!!

Plaats reactie