Trillende motor, di-cassette?bdp-sensor?
-
szaab
- Geregistreerd lid
Trillende motor, di-cassette?bdp-sensor?
De afgelopen maand is het meerdere malen voorgekomen dat de motor (2.0lpt '96), direct na starten, behoorlijk trilt. Bij gasgeven wordt het erger en de trilling is duidelijk door de hele wagen te voelen, stuur/versn.pook enz. Het stattionair toerental blijft normaal.
De wagen heeft ook duidelijk vermogenverlies en wegrijden gaat moeizaam, na een paar minuten is er dan niks meer aan de hand en rijdt de wagen weer perfect. Ook tijdens lange ritten (500km) geen problemen.
Het lijkt dan alsof de wagen op een cilinder minder loopt (er branden geen storingslampjes).
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Iemand gaf me al de tip dat het evt. in de di-cassette of bdp-sensor zou kunnen zitten. Hoe is dit te controleren?
De wagen heeft ook duidelijk vermogenverlies en wegrijden gaat moeizaam, na een paar minuten is er dan niks meer aan de hand en rijdt de wagen weer perfect. Ook tijdens lange ritten (500km) geen problemen.
Het lijkt dan alsof de wagen op een cilinder minder loopt (er branden geen storingslampjes).
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Iemand gaf me al de tip dat het evt. in de di-cassette of bdp-sensor zou kunnen zitten. Hoe is dit te controleren?
-
garagetest
- Geregistreerd lid
Re: Trillende motor, di-cassette?bdp-sensor?
Ik zou in eerste instantie aan de motorsteunen denken, maar als het weg-ebt na een tijdje zou dat elkaar tegenspreken.
een sensor zou dan inderdaad beter in het straatje passen imo. Als de motor goed warm is (of het uitlaat systeem) dat de problemen dan verholpen zijn.
Ik denk dat je in je uitlaat systeem moet zoeken...
een sensor zou dan inderdaad beter in het straatje passen imo. Als de motor goed warm is (of het uitlaat systeem) dat de problemen dan verholpen zijn.
Ik denk dat je in je uitlaat systeem moet zoeken...
-
JOBO
- Geregistreerd lid
Heb dit ook. Maar als ik overschakel van gas naar benzine, dan is dit meestal over. Dacht dus dat het iets met gasinstallatie te maken had, maar blijkbaar niet. Hou deze topic zeker in 't oog.
-
szaab
- Geregistreerd lid
Een brandstof probleem zal het zeker niet zijn. Het lijkt erg op een bobine die even niet meewerkt.....
Vreemde is dat er nooit een waarschuwingslampje gaat branden.
Deze week eerst maar een nieuwe set bougies plaatsen en laten uitlezen, mogelijk dat er toch ergens in het systeem een storing staat opgeslagen.
JOBO> is het probleem bij jou ook vrij snel over? is het wel eens tijdens rijden voorgekomen of alleen na starten? komt het vaak voor, is er een patroon?
Vreemde is dat er nooit een waarschuwingslampje gaat branden.
Deze week eerst maar een nieuwe set bougies plaatsen en laten uitlezen, mogelijk dat er toch ergens in het systeem een storing staat opgeslagen.
JOBO> is het probleem bij jou ook vrij snel over? is het wel eens tijdens rijden voorgekomen of alleen na starten? komt het vaak voor, is er een patroon?
-
JOBO
- Geregistreerd lid
2 of 3 maal tijdens rijden. Maar meestal na starten, rijd garage uit(heel steil) en voor einde straat begint hij te sputteren( alsof ik op drie cylinders rijd zoals je reeds hebt gezegd). Leg soms motor stil en start terug en dit helpt of schakel over naar benzine en terug naar gas. Heb dit onlangs nog gehad en had juist een onderhoud bij Saabgarage gehad(bougies vervangen). Volgende keer eens vermelden, misschien weten zij oplossing. Er is geen patroon.
-
szaab
- Geregistreerd lid
-
JOBO
- Geregistreerd lid
Hallo,
Heb dit nog meermaals gehad bij het starten. Zal zeker de volgende keer eens kijken naar multi-riem. Zou mij verbazen want is er nieuw opgelegd toen ik hem kocht(28-09-05). Wanneer hij weer zijn kuren heeft dan geeft ik eventjes volgas, bedoel geef zoveel gas dat ik mijn kickdown indruk, laat onmiddelijk los en dan draait hij terug mooi.
Heb dit nog meermaals gehad bij het starten. Zal zeker de volgende keer eens kijken naar multi-riem. Zou mij verbazen want is er nieuw opgelegd toen ik hem kocht(28-09-05). Wanneer hij weer zijn kuren heeft dan geeft ik eventjes volgas, bedoel geef zoveel gas dat ik mijn kickdown indruk, laat onmiddelijk los en dan draait hij terug mooi.
-
Injectie
- Moderator
Dat vind ik knap jij rijdt nu al in een auto die je over 2 maanden koopt.JOBO schreef:Hallo,
Heb dit nog meermaals gehad bij het starten. Zal zeker de volgende keer eens kijken naar multi-riem. Zou mij verbazen want is er nieuw opgelegd toen ik hem kocht(28-09-05).
-
JOBO
- Geregistreerd lid
Als men met een saab rijdt kan men speciale dingen tegen komen. Dit is er dus één van. 
-
szaab
- Geregistreerd lid
Het probleem zat toch in de di-cassette, bobine 1ste cylinder weigerde soms waardoor de wagen op 3cyl. liep. Hoe het kwam dat de multiriem daar soms zo op reageerde is onduidelijk....rollen/spanners en riem zijn goed. Wellicht door de trilling een onbalans in een rol.
Nieuwe cassette zit er nu een week op en alles functioneert weer prima!
Nieuwe cassette zit er nu een week op en alles functioneert weer prima!