cruise controle werkt niet meer.

1984-1997
mvd
Geregistreerd lid

cruise controle werkt niet meer.

Bericht door mvd » za 07 mei, 2005 22:39

Van mijn saab 9000 2.3i cse uit 1993 werkt de cruisecontrole niet meer.
Als ik hem aanzet gaat wel het lampje in het dashboard "cruise"branden maar er gebeurd verder niets.

Nu zegt de vorige eigenaar dat hij dat wel eens eerder gehad heeft en dat er toen voch in een stekker onder de motorkap zat?
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke stekker kan dit zijn? En is de storing van de cruisecontrole door een Saab dealer uit te lezen??
Welke verbindingen kan ik zelf testen en mogelijk vochtvrij maken voordat ik naar een garaga ga.

Alle tips om te testen etc zijn welkom. :)

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: cruise controle werkt niet meer.

Bericht door gj900 » za 07 mei, 2005 22:49

Toen ik mijn 9000 kocht deed de cruise control het ook niet. Voor aflevering werd het gecheckt en toen bleek het een schakelaar bij het rempedaal te zijn die de cruise control het signaal moet geven om uit te schakelen wanneer het rempedaal ingedrukt wordt. Vraag me niet waar deze zit, maar het bleek een eenvoudige reparatie te zijn.

Succes met de zoektocht!

Gerrit Jan

Black 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Black 9000 » ma 09 mei, 2005 9:12

Mijn 96-er 9000 heeft exact hetzelfde probleem, ben benieuwd naar de posts.....

9000rijder
Geregistreerd lid

Bericht door 9000rijder » di 10 mei, 2005 17:19

hallo

zekering nr 9 heeft er volgens mij ook mee te maken maar dan zouden er meer functies uit moeten vallen.

grv wilco

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » vr 05 aug, 2005 21:26

Het probleem is vaak niet zo moeilijk als het om cruise controls gaat, er zijn twee (meest waarschijnlijke) mogelijkheden.

1. poreuze vacuumleidingen
2. kapotte controlekast

1. doe de motorkap open en haal de zwarte afdekplaat weg die over de complete breedte van de auto loopt net onder de voorruit. In de rechterhoek (dus niet aan de accukant) zie je de vacuumpomp. vaak is deze niet kapot. Maar trek de slangen los. Zuig aan de slangen als je ze vacuum trekt is daar dus niets mis mee. Dus probleem twee (waarschijnlijk). trek je ze niet vacuum, dan is of de slang poreus (niet vaak) of de schakelaars op het koppelingspedaal of rempedaal is kapot. De sensoren zie je duidelijk zitten aan de achterzijde op de pedalen. Zal dus wel een kapot zijn.

2. Als je toch onder je stuur ligt haal dan de hardboard plaat weg. dan zie je de aluminum kleurige rechthoekige controlekast zitten. Die pak je er zo uit, trekt de stekker eruit en zet er een nieuwe voor in de plaats. Lullige is die dingen kosten 250 euro. TIP: bel even met Elferink in Enter daar kosten ze 100 euro. Niet nieuw, maar het mooie met deze dingen is dat ze het doen of niet, dus een oude die het doet is net zo goed als een nieuwe.

Succes ermee, voor vragen mail maar.

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » za 06 aug, 2005 9:58

Kookaburra schreef:... of de schakelaars op het koppelingspedaal of rempedaal is kapot. De sensoren zie je duidelijk zitten aan de achterzijde op de pedalen. Zal dus wel een kapot zijn....
vaak zijn ze ook alleen maar onjuist ingesteld en niet kapot. dan geven ze konstant contact en vervolgens doet de cc het niet. volgens mij kan je ze instellen. ik weet niet meer precies hoe maar ik zal het voor je opzoeken en weer posten.

groeten,

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » ma 08 aug, 2005 9:11

@mvd
ik heb een plaatje gevonden waar het complete cruise control system afgebeeld is, als je mij een PB met je emailadres stuurt dan zend ik het PDF via email op. Of kan je hier ook PDF of JPG plaatsen? Dan kan het iedereen bekijken.

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » ma 08 aug, 2005 17:42

Je kan JPG plaatsen, als je antwoord moet je op het knopje img klikken, en dan de bron invoeren.
[/img]

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » ma 08 aug, 2005 17:43

Voorbeeld
[C:\saab.jpg][/img]

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » ma 08 aug, 2005 19:31

[C:\temp\cruisecontr.jpg[/img]

[img]c:\temp\cruisecontr.jpg[/img]

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » ma 08 aug, 2005 19:31

volgens mij werkt het niet... :?

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » ma 08 aug, 2005 19:50

FlyingDutchman schreef:volgens mij werkt het niet... :?
viewtopic.php?t=3955

ff lezen :wink:

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » ma 08 aug, 2005 20:13

Ik zie dat het niet werkt.

In onderstaande link is wel een jpg bijgevoegd.
Wellicht een idee om id garagetest eens te vragen hoe dat moet...
Misschien kan je alleen plaatjes toevoegen van websites

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » ma 08 aug, 2005 20:13

Ben wel wazig, hier is de link dan eindelijk... Vandaag weer eerste werkdag dus flink vanmijn a-propos.

viewtopic.php?p=51346&highlight=bekeuring#51346

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » ma 08 aug, 2005 20:56

Kookaburra schreef:Ik zie dat het niet werkt.

In onderstaande link is wel een jpg bijgevoegd.
Wellicht een idee om id garagetest eens te vragen hoe dat moet...
Misschien kan je alleen plaatjes toevoegen van websites
OK, wel ff bij de les blijven: die link die ik enkele berichten terug hier heb gepost is naar de UITLEG over het PLAATSEN van AFBEELDINGEN :jumper1:

Plaats reactie