welke 9000?
-
sb129h
- Donateur (2x)

welke 9000?
Hoi,
We hebben ons in bijna 2 jaar tijd aardig besmet met het Saabvirus. Een 90 (lpg, 415000+ km), een tweetakt en de nodige sleutelvaardigheid hebben we al en nu denk ik erover om mijn uiterst betrouwbare en nog steeds in prima staat verkerende Jap te verruilen tegen een een 9000...
Natuurlijk ga ik er qua een hoop dingen op vooruit maar ik wil aan andere dingen niet te veel inboeten.
Jap: prima kar, onderdelen zijn duur maar er gaat bijna nooit iets kapot en het is makkelijk geplaatst, voorspelbaar lage prijs per kilometer, maar ook en vooral onbetekenend & uitstralingsloos
9000:
-pro: past bij Saabvirus, veiligheids imago, uitstraling/ imago, veelal degelijk
-contra: bepaalde zaken kunnen volgens zeggen snel of op vervelende momenten uitvallen (betrouwbaarheid+ kostenaspect)
-verwachte inzet/gebruik: rustige rijder, veel kilometers over overwegend langere afstanden later misschien in Zweden (cruisecontrol), soms met aanhanger/caravan
-gewenst: nieuwe model (vanaf eind 91), nette basis, betrouwbaarheid, historie?, lage kilometerprijs, gebruik voor langere tijd, gebruiksgemak
-ongewenst: V6, automaat, opgeleukt, tcs, veel achterstallig onderhoud
-niet noodzakelijk/nodig: hoog uitrustingsniveau, sterke motor (turbo)
-niet erg: hoge kilometerstand, lpg
-kan: aardig sleutelen maar doe dat liever niet en verwacht daar in de toekomst ook niet veel tijd voor over te hebben, wachten op een gewenst exemplaar
Wat zijn echte aan- of afraders in mijn geval?
Zit ik goed als ik voor een nette, redelijk geprijsde 2 liter injectie 5-deurs met ervaring, zonder toeters en bellen op lpg ga?
Waar moet ik dan op extra op letten?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!,
Cornell en Lian
Brezan alias:-) "De Saabjes"
We hebben ons in bijna 2 jaar tijd aardig besmet met het Saabvirus. Een 90 (lpg, 415000+ km), een tweetakt en de nodige sleutelvaardigheid hebben we al en nu denk ik erover om mijn uiterst betrouwbare en nog steeds in prima staat verkerende Jap te verruilen tegen een een 9000...
Natuurlijk ga ik er qua een hoop dingen op vooruit maar ik wil aan andere dingen niet te veel inboeten.
Jap: prima kar, onderdelen zijn duur maar er gaat bijna nooit iets kapot en het is makkelijk geplaatst, voorspelbaar lage prijs per kilometer, maar ook en vooral onbetekenend & uitstralingsloos
9000:
-pro: past bij Saabvirus, veiligheids imago, uitstraling/ imago, veelal degelijk
-contra: bepaalde zaken kunnen volgens zeggen snel of op vervelende momenten uitvallen (betrouwbaarheid+ kostenaspect)
-verwachte inzet/gebruik: rustige rijder, veel kilometers over overwegend langere afstanden later misschien in Zweden (cruisecontrol), soms met aanhanger/caravan
-gewenst: nieuwe model (vanaf eind 91), nette basis, betrouwbaarheid, historie?, lage kilometerprijs, gebruik voor langere tijd, gebruiksgemak
-ongewenst: V6, automaat, opgeleukt, tcs, veel achterstallig onderhoud
-niet noodzakelijk/nodig: hoog uitrustingsniveau, sterke motor (turbo)
-niet erg: hoge kilometerstand, lpg
-kan: aardig sleutelen maar doe dat liever niet en verwacht daar in de toekomst ook niet veel tijd voor over te hebben, wachten op een gewenst exemplaar
Wat zijn echte aan- of afraders in mijn geval?
Zit ik goed als ik voor een nette, redelijk geprijsde 2 liter injectie 5-deurs met ervaring, zonder toeters en bellen op lpg ga?
Waar moet ik dan op extra op letten?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!,
Cornell en Lian
Brezan alias:-) "De Saabjes"
-
Harmen
- Geregistreerd lid
Re: welke 9000?
Allereerst, een 9000 is een fantastische auto. maar let wel op de onderhoudshistorie bij de aankoop, wat door een ander al is gedaan hoef je zelf niet meer te laten doen
Wat is het budget om de auto aan te schaffen? Is het ruim bemeten, ga dan voor een 9000 met lpg-g3 Wel het voordeel van lpg tanken niet het nadeel van de superhoge wegenbelasting.
Het voordeel is momenteel dat het echt een 'kopers' markt is dus je hebt de auto in principe echt voor het uitzoeken, koop dus dan ook niet de eerste de beste.
Het voordeel is momenteel dat het echt een 'kopers' markt is dus je hebt de auto in principe echt voor het uitzoeken, koop dus dan ook niet de eerste de beste.
-
verde900
- Donateur

De technisch meest simpele is een 2.0 zonder balansassen (t&m 1992)
-
Garrett
- Lid van verdienste
kijk hier eens:
viewtopic.php?t=5704
nieuw: sinds vorige week een nieuwe verdamper. Reparatie van 400 euro... Perfect voor jouw wensen, lijkt me. km.stand nu is 300.400 km.
viewtopic.php?t=5704
nieuw: sinds vorige week een nieuwe verdamper. Reparatie van 400 euro... Perfect voor jouw wensen, lijkt me. km.stand nu is 300.400 km.
-
sb129h
- Donateur (2x)

Bedankt voor jullie info tot dusver.
Zelf denk ik ook dat een 2 liter zonder toeters en bellen zoals balansassen het best voor mij is hoewel een ietsie meer power bij zo'n zware bak aanlokkelijk blijft. Ik heb wel gehoord dat die zonder balansassen last kunnen hebben met slijtage aan het onderste distributiewiel. Nu neem ik aan dat de meeste al vervangen zijn maar is zoiets een grote ingreep? Is dit dezelde motor als de 900i?
Waarom is het vervangen van de distributieketting bij diverse typen van een 9000 zo berucht, zit deze zo lastig en/of heb je speciale apperatuur nodig. Is uitbouw van de motor noodzakelijk of kan ie in de auto blijven?
Hebben alle auto's hier TCS of zijn er bepaalde uitvoeringen/modeljaren zonder?
O ja, hoewel sommige auto's redelijk geprijsd zijn vallen ze echt buiten mijn budget
Toch zoek ik een nette basis en anders tuf ik nog ff met m'n huidige auto door.
In de tussentijd verneem ik graag zoveel mogelijk technische details en wetenswaardigheden over mijn car-to-be, de 9000.
Cornell.
Zelf denk ik ook dat een 2 liter zonder toeters en bellen zoals balansassen het best voor mij is hoewel een ietsie meer power bij zo'n zware bak aanlokkelijk blijft. Ik heb wel gehoord dat die zonder balansassen last kunnen hebben met slijtage aan het onderste distributiewiel. Nu neem ik aan dat de meeste al vervangen zijn maar is zoiets een grote ingreep? Is dit dezelde motor als de 900i?
Waarom is het vervangen van de distributieketting bij diverse typen van een 9000 zo berucht, zit deze zo lastig en/of heb je speciale apperatuur nodig. Is uitbouw van de motor noodzakelijk of kan ie in de auto blijven?
Hebben alle auto's hier TCS of zijn er bepaalde uitvoeringen/modeljaren zonder?
O ja, hoewel sommige auto's redelijk geprijsd zijn vallen ze echt buiten mijn budget
In de tussentijd verneem ik graag zoveel mogelijk technische details en wetenswaardigheden over mijn car-to-be, de 9000.
Cornell.
-
Harmen
- Geregistreerd lid
Aangezien de 9000 een redelijk solide en zware auto is zou ik niet gaan voor het basis 2.0 model maar in ieder geval voor de 150pk sterke 2.3 versie. Iedereen die ik tot nu toe erover gesproken heb vind de standaard 2.0 versie underpowered. Bij mijn weten zit TCS alleen op de turbo versies. en was het in de latere modellen of weer eruitgehaald of optioneel aan en uit te zetten.
Persoonlijk vind ik een 9000 zonder leer, notenhout en climate control van binnen een nogal saaie auto, met deze opties oogt het geheel al een stuk prettiger
Succes!
Persoonlijk vind ik een 9000 zonder leer, notenhout en climate control van binnen een nogal saaie auto, met deze opties oogt het geheel al een stuk prettiger
Succes!
-
verde900
- Donateur

Als je groter dan de 2.0 overweegt, dan heb je in alle geval die "balansassen narigheid" maakt dat je niet uit neem dan een 2.0 lpt ipv een 2.3, en hoe "voller" hoe leuker, dat is altijd zoHarmen schreef:Aangezien de 9000 een redelijk solide en zware auto is zou ik niet gaan voor het basis 2.0 model maar in ieder geval voor de 150pk sterke 2.3 versie. Iedereen die ik tot nu toe erover gesproken heb vind de standaard 2.0 versie underpowered. Bij mijn weten zit TCS alleen op de turbo versies. en was het in de latere modellen of weer eruitgehaald of optioneel aan en uit te zetten.
-
Garrett
- Lid van verdienste
Het verschil in opties weegt in deze prijsklassen niet meer zoveel in de verkoopprijs. Naast dat meer luxe gewoon leuk is is het ook verstandig een iets vollere auto te nemen en te denken aan de courantheid bij verkoop...
-
Alfriedel
- Geregistreerd lid
ik dacht dat de twee liters van de laatste jaren ook allemaal balansassen hebben en waarom geen 2.3 lpt die is toch 170 pk?
Bovendien zijn de tandwielen en kettingen vanaf 1995 van beter materiaal gemaakt heb ik me laten vertellen.
Alleen vliegen is leuker.
Bovendien zijn de tandwielen en kettingen vanaf 1995 van beter materiaal gemaakt heb ik me laten vertellen.
-
verde900
- Donateur

Die latere (vanaf 1993) 2 liters hebben idd balansassen, een 2.0lpt schijnt probleemlozer te zijn als een 2.3Alfriedel schreef:ik dacht dat de twee liters van de laatste jaren ook allemaal balansassen hebben en waarom geen 2.3 lpt die is toch 170 pk?
-
op
- Donateur (4x)

Neem ACC, dat is erg prettig of in ieder gveval een handbediende airco.
Uit eigen ervaring weet ik dat een 2.0 i in combinatie met Acc niet lekker is, de motor is te licht. Een 2.3 of een 2.0 lpt is voldoende voor lekker vlot meekomen in het verkeer en de hele dag 190-200 op vakantie, als je dat zou willen.
Leren zetels maken nu niet veel uit in de aanschaf, dus daar zou ik ook voor gaan: de beste saab stoelen ooit - volgens velen.
En er zijn er nog genoeg met lage kilometerstanden, als je geduld hebt tenminste.
Uit eigen ervaring weet ik dat een 2.0 i in combinatie met Acc niet lekker is, de motor is te licht. Een 2.3 of een 2.0 lpt is voldoende voor lekker vlot meekomen in het verkeer en de hele dag 190-200 op vakantie, als je dat zou willen.
Leren zetels maken nu niet veel uit in de aanschaf, dus daar zou ik ook voor gaan: de beste saab stoelen ooit - volgens velen.
En er zijn er nog genoeg met lage kilometerstanden, als je geduld hebt tenminste.