Zoektocht naar geschikte 9000

1984-1997
Plaats reactie
Moondust
Geregistreerd lid

Zoektocht naar geschikte 9000

Bericht door Moondust » wo 25 mei, 2005 21:38

Mijn mooie zwarte Saab 900S uit 1993 (een van de laatsten) heb ik wegens telkens terugkerende problemen met o.a. het elektronisch circuit weggedaan. Nu ben ik op zoek naar een Saab van het 9000-type. Wellicht kunnen jullie voor mij wat onzekerheden weghalen met betrekking tot de mogelijke aankoop van een Saab 9000, want mijn vertrouwen in Saab heeft vanwege mijn ervaringen de afgelopen 3 jaar toch wel wat deuken opgelopen.

Voor mij belangrijke punten zijn:
- betrouwbaar
- onderhoudsvriendelijk
- bij voorkeur een 2.0 of 2.3 turbo
- bij voorkeur niet meer dan 160.000-170.000 km
- balansassen
- boordcomputer

En het budget is max ongeveer € 5.000,- maar liever geef ik minder geld uit.

Bij wie kan ik beter terecht? Dealer? Autobedrijf? Marktplaats.nl?
Is LPG goedkoop rijden of zitten er nog addertjes onder het gras? Bijvoorbeeld qua vermogen. Wat is een G3-LPG installatie?

Wat kunnen jullie mij adviseren?

Marc
Lid van verdienste

Re: Zoektocht naar geschikte 9000

Bericht door Marc » wo 25 mei, 2005 21:52

De kans dat de motor balansassen heeft is relatief groot. Persoonlijk vind ik het eerder een nadeel dan een voordeel. Van hun werking is maar amper iets te voelen, en bij +-200k mag de motor open om ze te vernieuwen....

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 26 mei, 2005 9:22

In tegenstelling tot Marky vind ik dat de 2.3 met balansassen wel degelijk mooier loopt dan een 2.0 zonder.

Hoeveel km rijd je per jaar? Mocht je voor een 2.3 gaan dan zou ik liever er 1 nemen met meer dan 2 ton waarvan je zeker weet dat de ketting, tandwielen e.d. goed zijn, dan 1 waarbij je met 1 a 2 jaar dit alsnog moet (laten?) doen. Dit kost immers een aardige cent!

Mocht je hiervoor huiverig zijn, dan is een 2.0 LPT aan te bevelen. Ik vind de 2.0i wel traag (130 pk bij > 1400 kg).

Een 9000 met LPG G3 is goedkoop rijden (mijn zwager heeft er 1 en ik hoor niets dan lof), maar ze zijn moeilijk te vinden.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 26 mei, 2005 14:09

John schreef:Mocht je hiervoor huiverig zijn, dan is een 2.0 LPT aan te bevelen. Ik vind de 2.0i wel traag (130 pk bij > 1400 kg).
de 2.0 lpt heeft ook balansassen, enkel de eerste 2.0i heeft er geen.

@ John

Volgende keer moet je maar eens een stukje rijden met mn 9k zonder balansassen, kan je mooi vergelijken :wink:

Moondust
Geregistreerd lid

Bericht door Moondust » do 26 mei, 2005 21:00

Ik verwacht maximaal ongeveer 15.000 in een jaar te rijden. Relatief goedkoop rijden heb ik zeker interesse in.

Wat ik ook graag nog wil weten is hoe het gemiddeld onderhoud aan een 9000 is. Een Alfa Romeo staat b.v. bekend om zijn continue gebreken na 5 jaar. Hoe zit dat bij de gemiddelde Saab 9000? Hoe verhouden de kosten aan onderhoud van een Saab 9000 zich met b.v. die van een gemiddelde Toyota (die toch bekend staat als onderhoudsvriendelijk)?

Ik vind Saabs erg mooie auto's maar ik kan me relatief hoge onderhoudskosten niet permitteren, vandaar mijn vragen.

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » do 26 mei, 2005 21:51

Als je je geen hoge onderhoudskosten kunt permiteren is het dan niet verstandig om eerst eens te beginnen met een classic saab 900? Deze auto is goedkoper in onderhoud dan een Saab 9000, in ieder geval de Turbo modellen (voorbeeld:banden hiervan kost je ongeveer 150 € per band)

Moondust
Geregistreerd lid

Bericht door Moondust » do 26 mei, 2005 21:55

Ik heb enkele dagen geleden mijn zwarte 900S 2.0lpt de deur uit gedaan vanwege aanhoudende problemen met betrekking tot de elektronica. Je moest eens weten hoeveel keren ik met een lege accu heb gestaan. Was bepaald geen pretje. Toen ik in Lille (Frankrijk) voor de zoveelste keer met een lege accu stond, was de maat voor mij vol, weg dat ding! Ik twijfel dus nogal aan een Saab, maar wil haar graag een nieuwe kans geven. Daarvoor wil ik me echter beter voorbereiden dan dat ik voorheen heb gedaan.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 26 mei, 2005 22:51

en waarschijnlijk was dat zo verholpen door het aardingspunt bij je radiator (als grootste bron van aardingsproblemen) eens goed schoon te borstelen en in te vetten...

je bereid je al zeer goed voor door zoveel mogelijk informatie te absorberen van dit forum en andere websites. er staat immers zoveel info op internet voor wat betreft de classic 900 en in mindere mate ook de 9000 dat je na verloop van tijd je auto leert kennen als je broekzak en problemen gelijk bij de bron kan aanpakken of je garagist goed aansturen. ;)

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » vr 27 mei, 2005 0:55

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar hou toch rekening met €1000 p jaar aan onderhoudskosten, vooral de met opties uitgeruste auto's zijn duurder in onderhoud, maar aan de andere kant je krijgt er wel wat voor terug :D Een fantastische stille limousine. Maar neem vooral de tijd er is aanbod genoeg, en begin eens met een proefrit als je de auto nog niet kent.

Succes!

Plaats reactie