olielekkage versnellingsbak

1984-1997
Plaats reactie
ramakerr
Geregistreerd lid

olielekkage versnellingsbak

Bericht door ramakerr » za 28 mei, 2005 20:17

Heren (dames natuurlijk ook),

Ik ben een saab 9000 T4 uit 1985 aan het opknappen. Uit de versnellingsbak lekt behoorlijk wat olie. Volgens Saab behoort in de versnellingsbak eenvoudige 10W40 te worden gebruikt. Mijn garagebedrijf beweerd (maar beweerd wel meer) dat zij hiervoor een STF (synthetic transmission fluid) van Eurol gebruiken.

Mijn probleem is drieledig:
- is de olielekkage op eenvoudige manier oplosbaar (additief???).
- waar kan ik de versnellingsbakolie bijvullen.
- is STF mengbaar met een andere synthetische olie (volgens Eurol natuurlijk niet/aan deze olie is zeer moeilijk aan te komen).

Dank en groeten,
Rudy

Atte
Geregistreerd lid

Re: olielekkage versnellingsbak

Bericht door Atte » di 31 mei, 2005 16:17

Versnellingsbaklekkages zijn alleen te verhelpen door deze op te sporen en te verhelpen door nieuwe pakkingen te monteren. De aftapplug bij de 9000 bevindt zich ter hoogte van de aandrijfas (bakzijde uiteraard); losdraaien met een inbussleutel.
De 'Haynes Service and Repair Manual' voor de Saab 9000 (die je zou moeten hebben) geeft de afbeeldingen.
Daarin staat tevens vermeld dat de bak gevuld moet worden met een 10-W30 of 10-W40 motorolie, met de aanvulling: geen synthetische olie gebruiken. Sommige synthetische olieen hebben een slechte invloed op pakkingmateriaal.

Plaats reactie