Antennemotor blijft alsmaar doordraaien
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
Antennemotor blijft alsmaar doordraaien
Gelukkig werkt de automatische antenne weer maar zit met een volgend probleem, de motor van de antenne wil namelijk door blijven draaien. Dit veroorzaakt een heel hard geluid dat niet gezond klinkt. Wij weet waardoor dit word veroorzaakt?
Alvast bedankt,
Alvast bedankt,
-
lars
- Donateur (2x)

Re: Antennemotor blijft alsmaar doordraaien
Hoi,
Er zit een sleepcontact in het antennehuis dat de positie van de antenne bepaald en de motor afschakeld in beide uiterste positie. Mijn idee is dat deze geen goed contact maakt. Oplossing huis open maken (pas op dat de veer in het mechanisme niet losschiet de contacten schoon maken (eventueel voorzichtig bij buigen om het contact beter te maken) en het hele spul dicht schroeven.
Een andere mogelijkheid is dat het relais in het antennehuis blijft hangen. Dit kan je checken door 12V op de spoel te zetten en kijken of het relais schakelt.
Succes,
René L.
Er zit een sleepcontact in het antennehuis dat de positie van de antenne bepaald en de motor afschakeld in beide uiterste positie. Mijn idee is dat deze geen goed contact maakt. Oplossing huis open maken (pas op dat de veer in het mechanisme niet losschiet de contacten schoon maken (eventueel voorzichtig bij buigen om het contact beter te maken) en het hele spul dicht schroeven.
Een andere mogelijkheid is dat het relais in het antennehuis blijft hangen. Dit kan je checken door 12V op de spoel te zetten en kijken of het relais schakelt.
Succes,
René L.
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
lars schreef:Hoi,
Succes,
René L.
Ik heb alles zojuist schoongemaakt en inelkaar geschroefd. Maar zit er een bepaalde timing op dat sleepcontact want nu wil de motor ook blijven doordraaien als deze al geheel naar beneden is.
Roel,
-
lars
- Donateur (2x)

Ja klopt, de timing van het sleepcontact moet "op tijd staan" anders stopt hij te vroeg of eindigd de motor te laat. Volgens mij kan het hele spul maar op 1 manier in elkaar. De motor van mijn antenne loopt ook 1 of twee slagen te lang door maar da's volgens mij geen probleem.
Als alles schoon is en de timingschijf zit goed zou het gewoon goed moeten werken. wellicht heeft iemand anders nog een helder moment.
Groeten,
René L.
Als alles schoon is en de timingschijf zit goed zou het gewoon goed moeten werken. wellicht heeft iemand anders nog een helder moment.
Groeten,
René L.
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
Ik ben eruit, de antenne spriet is waarschijnlijk ooit vervangen geweest. De timing is idd makkelijk vast te stellen. De spriet is niet lang genoeg vandaar dat de motor door wil blijven draaien. Morgen even bij de saab dealer een nieuwe zien te bemachtigen.lars schreef:Ja klopt, de timing van het sleepcontact moet "op tijd staan" anders stopt hij te vroeg of eindigd de motor te laat. Volgens mij kan het hele spul maar op 1 manier in elkaar. De motor van mijn antenne loopt ook 1 of twee slagen te lang door maar da's volgens mij geen probleem.
Groeten,
René L.
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
Ik heb vandaag contact opgenomen met de Saab dealer deze melde dat een hirschmann antenne niet orgineel is op een saab kan iemand dit bevestigen? Ik wil er namelijk een nieuwe spriet voor kopen maar wil er wel zeker van zijn dat het de goede is kwa lengte. Alvast bedankt.
-
Maxim
- Geregistreerd lid
Heb ook problemen gehad met antenne. Ik dacht alleen dat de lengte er niet zoveel toe deed. Het relais schakelt om zodra de antenne geblokkeerd wordt. Dit gebeurt namelijk zowel met in- als met uitschuiven, ongeacht de lengte van de spriet. Het tikken wat je hoort is de motor die nog niet heeft doorgekregen dat hij moet stoppen.RoelTholen schreef:Ik heb vandaag contact opgenomen met de Saab dealer deze melde dat een hirschmann antenne niet orgineel is op een saab kan iemand dit bevestigen? Ik wil er namelijk een nieuwe spriet voor kopen maar wil er wel zeker van zijn dat het de goede is kwa lengte. Alvast bedankt.
De Hirschmann is volgens mij wel de originele antenne, alleen zit hij niet onder de Hirschmann naam in de Saab. het is gewoon een Hirschmann, met een Saab sticker.
-
Maxim
- Geregistreerd lid
Ooops dubbel verstuurd. Sorry!
-
Jappieveder
- Geregistreerd lid
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem met de antenne van mijn 900 T16 S. Erg irritant dat 'doorratelen' van de antenne. Die van mij doet het alleen bij het omhoog gaan van de antenne. Van de tien keer doet ie het 1 keer niet.
. Dan gaat ie zonder geluid naar boven toe. Ik heb er een tijdje geleden een nieuwe antenne bij de dealer vandaan ingezet. Heb er al wd 40 ingespoten en schoon gemaakt etc. Niks helpt.
Iemand tips?
Groeten Jaap
Ik heb hetzelfde probleem met de antenne van mijn 900 T16 S. Erg irritant dat 'doorratelen' van de antenne. Die van mij doet het alleen bij het omhoog gaan van de antenne. Van de tien keer doet ie het 1 keer niet.
Iemand tips?
Groeten Jaap
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
Ik heb het getest doormiddel van de radio aan te zetten en te kijken wat de motor doet wanneer er geen antenne aanzit deze slaat dan af dus het relais is het in mijn geval niet. Bij mij is het hoogstwaarschijnlijk toch de antenne spriet.Jappieveder schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem met de antenne van mijn 900 T16 S. Erg irritant dat 'doorratelen' van de antenne. Die van mij doet het alleen bij het omhoog gaan van de antenne. Van de tien keer doet ie het 1 keer niet.. Dan gaat ie zonder geluid naar boven toe. Ik heb er een tijdje geleden een nieuwe antenne bij de dealer vandaan ingezet. Heb er al wd 40 ingespoten en schoon gemaakt etc. Niks helpt.
Iemand tips?
Groeten Jaap