Alweer enige tijd terug heb ik het 'probleem' van de trillende motor uitgelegd in een ander topic: viewtopic.php?t=5608
Verschillende garages hebben het probleem bekeken maar niet gevonden. Inmiddels grote beurt, nw bougies+kabels, alle vacuumslangen gecontr., nw lucht/interieur/brandstof filter enz.
Het probleem blijft echter terug komen tot ik gister avond ontdekte dat, bij stationair draaien van de motor, de multiriem soms stil staat of heel langzaam ronddraaide...De motor schudt behoorlijk en heeft vermogenverlies, toerental stationair blijft normaal. Na een paar min rustig rijden is er niks meer aan de hand.
Herkent iemand dit probleem of zelf meegemaakt? Wat kan er aan de hand zijn?
De riem zelf ziet er nog goed uit, ik weet helaas niet wanneer deze vervangen is evenals de spanrollen.
onbalans/trillen door spanrollen multiriem
-
Alfriedel
- Geregistreerd lid
Re: onbalans/trillen door spanrollen multiriem
Lijkt mij alsof er iets wat door de multiriem wordt aangedreven heel zwaar loopt als de boel opstart of koud is.(aircocompressor ?)
-
szaab
- Geregistreerd lid
Re: onbalans/trillen door spanrollen multiriem
Wat me op het eerste oog ook opviel is dat de bovenste rol (is die van de airco?) soms stilstaat en dan weer ronddraait. Weet niet of dan alleen het binnenwerk (zijkant drie zwarte bouten) stilstaat of de hele rol.
Er is, buiten het vermogenverlies, verder niks te merken....airco/stuurbekr./koeling werkt perfect.
Mocht het nu een spanner zijn of een afgebroken bout...wat is jullie advies? In iedergeval een nieuwe riem en defecte deel vervangen, de andere spanners/rollen ook meenemen?
Er is, buiten het vermogenverlies, verder niks te merken....airco/stuurbekr./koeling werkt perfect.
Mocht het nu een spanner zijn of een afgebroken bout...wat is jullie advies? In iedergeval een nieuwe riem en defecte deel vervangen, de andere spanners/rollen ook meenemen?
-
szaab
- Geregistreerd lid
Het probleem zat toch in de di-cassette, bobine 1ste cylinder weigerde soms waardoor de wagen op 3cyl. liep. Hoe het kwam dat de multiriem daar soms zo op reageerde is onduidelijk....rollen/spanners en riem zijn goed. Wellicht door de trilling een onbalans in een rol.
Nieuwe cassette zit er nu een week op en alles functioneert weer prima!
Nieuwe cassette zit er nu een week op en alles functioneert weer prima!