Oliepeil

1984-1997
Plaats reactie
Olrik
Geregistreerd lid

Oliepeil

Bericht door Olrik » zo 31 jul, 2005 21:28

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, sinds 18 juni rij ik in een Saab 9000 2.3t Anniversary '98 met toen 151.000 op de teller. Ik ben er blij mee, de auto rijdt fijn. Ik heb echter een vraag over het oliepeil. In de handleiding staat beschreven dat dit gecontroleerd moet worden na enige minuten na gebruik van de auto. Als ik dit doe zowel als de auto koud is of na gebruik van de auto dan komt het oliepeil toch echt voorbij de max aanduiding. De auto is op 18 juni bij Haeghstad gekocht en heeft een beurt en APK keuring gekregen. Moet er olie uitgehaald worden ? of hoeft het niet zo precies?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 31 jul, 2005 22:04

de max en min zijn echt absolute waarden waar je oliepeil tussen moet blijven. bij teveel olie kunnen je krukaskeerringen gaan lekken en/of er kan teveel lucht in de olie komen waardoor deze niet meer voldoende smeert en je hele blok vast kan laten lopen.

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » zo 31 jul, 2005 22:53

Dank, ga Haeghstad dan maar even bezoeken. Wel vreemd dat deze zo afgeleverd wordt.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 01 aug, 2005 0:12

over hoeveel 'te veel' spreken we hier? 1mm 2cm, ...?

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » ma 01 aug, 2005 8:48

marky schreef:over hoeveel 'te veel' spreken we hier? 1mm 2cm, ...?
Eigenlijk ongeveer de helft tussen het MIN en MAX streepje, dus ik dacht dat dat wel 1 cm is, zal het voordat ik naar de dealer ga, toch nog een keer bekijken.

BaasM
Geregistreerd lid

Bericht door BaasM » ma 01 aug, 2005 12:42

Zoals ook in de handleiding staat, moet het oliepeil tussen het MIN en MAX streepje staan... Je hoeft je dus geen zorgen te maken, je oliepeil is perfect in orde!

puude
Geregistreerd lid

Bericht door puude » ma 01 aug, 2005 13:40

Olrik schreef:
marky schreef:over hoeveel 'te veel' spreken we hier? 1mm 2cm, ...?
Eigenlijk ongeveer de helft tussen het MIN en MAX streepje, dus ik dacht dat dat wel 1 cm is, zal het voordat ik naar de dealer ga, toch nog een keer bekijken.
Als ik het dus goed begrijp staat het niveau dus ongeveer de helft van de min en max aanduiding boven de max aanduiding? Daar zou ik niet te lang meer mee doorrijden.

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » ma 01 aug, 2005 17:57

Ben vandaag naar Haeghstad gegaan, daar is iemand mee naar buiten gelopen om zelf te kijken naar het oliepeil. Niveau is wel degelijk voorbij het MAX streepje, tot aan de letter M, maar hij vond het niet iets om ongerust over te zijn, niets aan doen dus. Einde verhaal dan maar.

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 01 aug, 2005 19:20

Vreemd antwoord van een garage :shock:

Zou echt wat olie aftappen ivm lekkage van oliekeerring enz....

Het is ook een kleine moeite wat veel ellende kan voorkomen.

succes...Mistislav.

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » ma 01 aug, 2005 20:37

Kan je dat met een slangetje vanaf de vulopening doen, of moet je daarvoor onder de auto gaan liggen?

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 01 aug, 2005 21:37

ff onder de auto de aftapplug losdraaien,bakje eronder.

H alf losdraaien is verstandig anders staat je peil straks onder het min. :wink:

Plaats reactie