Airco

1984-1997
Plaats reactie
FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Airco

Bericht door FlyingDutchman » zo 07 aug, 2005 13:02

Hallo,

ik ga binnen kort een 9000 CS uit 1994 kopen. Met 2.0 ltr. motor.
Heelaas is de auto niet van een airco voorzien. Dus wil ik graag een complete airco inbouwen. Ik kan een werkende krijgen uit een 91 2.3i.
Omdat er een andere multiriem opzit denk ik dat het niet zo makkelijk past?
Heeft iemand zoiets al een keer gedaan?

Al vast bedankt voor de tips.

groetjes, jens

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » zo 07 aug, 2005 18:04

Zoals je dan waarschijnlijk al weet bestaat het airco systeem uit 4 delen onder de motorkap, je bedieningspaneel en verder een hoop electronica (die wellicht al voorbereid zijn).
De multiriem is de minste van je zorgen. Je kan de airco pomp plaatsen en een nieuwe multiriem. Dat is niet zo gek veel werk, maar om de airco draaiend te krijgen is wel veel meer werk.
ALs je jezelf toch zoveel werk op de hals haalt kan je wellicht beter ACC inbouwen.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 07 aug, 2005 22:25

Niet dat ik ervaring heb met het inbouwen van airco's, maar ik zou juist voor een AC gaan in plaats van een ACC. Juist bij die laatste is de hoeveelheid electronica enorm. Dus meer kosten en werk, bij toch een al wat oudere auto. Leuk als het allemaal automatisch gaat, maar met een handbediende AC krijg je de boel net zo koud. Ik zou voor eenvoudige functionaliteit gaan.

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » zo 07 aug, 2005 23:26

et klopt dat het aanleggen van een ACC meer om het lijf heeft dan een AC, je hebt een zonnesensor en een binnentemperatuurmeter nodig, die zijn zo geplaatst. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je toch veel werk op je hals haalt door AC aan te leggen je naar mijn idee net zo goed ACC kan aanleggen je hebt de boel toch openliggen. Het is een keus uit veel werk en nog meer werk.

Succes in ieder geval.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 08 aug, 2005 8:04

Kookaburra schreef:et klopt dat het aanleggen van een ACC meer om het lijf heeft dan een AC, je hebt een zonnesensor en een binnentemperatuurmeter nodig, die zijn zo geplaatst. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je toch veel werk op je hals haalt door AC aan te leggen je naar mijn idee net zo goed ACC kan aanleggen je hebt de boel toch openliggen. Het is een keus uit veel werk en nog meer werk.

Succes in ieder geval.
Bij de acc horen ook andere deurpanelen achter (met daarin ventilatoren) maar mooier is het wel.
Deltamil in Malden had ook een mooi acc systeem voor SAAB.

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » ma 08 aug, 2005 9:07

Jullie hebben natuurlijk gelijk. Een ACC is veel meer electronica. Zoals Kookaburra al zei heb je tenminste de 3 sensoren nodig (interieurtemperatuur, sonnensensor en mengluchttemperatursensor). dat is inderdaad heel veel werk dus ik denk dat ik maar voor en normale AC ga.
Heb je daar ook electronica voor nodig?

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » ma 08 aug, 2005 17:37

Je hebt sowieso electronica nodig om je pomp aan te sturen, maar ik verwacht niet dat het heel veel is. Maar je moet ook een verdamper inbouwen en je leidingen, De verdamper zal ook electronica behoeven, net als de condensator. Als je pech hebt is je radiator niet geschikt voor airco, en moet je dus ook een nieuwe radiator hebben. Je fan achter de radiator slaat aan wanneer het koelwater te warm wordt, of wanneer je de airco aanzet. je hebt dus een gecombineerde schakelthermostaat nodig, wellicht is het voldoende om alleen de schakelthermostaat te veranderen.
Ik heb nog even gecheckt in het Haynes boek.
Je hebt voor een airco ook een andere aanjager nodig. Plaats deze voordat je de verdamper plaatst, scheelt een hoop gemartel.

Resume:
- Airco pomp en nieuwe multiriem
- Andere radiator en/of schakelthermostaat
- Andere aanjager
- Verdamper en condensator
- Electronica om de boel aan te sturen + bedieningsknop/paneel in dashboard
- Als alles erin zit bij een gerenomeerd bedrijf je airco systeem laten afvullen, meestal krijg je dat wel gedaan voor €75, maar ze zullen hem ok testen en ik weet niet of dat meer kost.

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » wo 10 aug, 2005 8:54

Bedankt voor de tips!
Ik kan een complete airco uit een 91 2.3 krijgen incl. alle onderdelen. het probleem zal waarschijnlijk zijn dat het zogenaamde verwarmingshuis in een 94 CS niet past. ook zit er een andere drooger+houder in een 91. Ik denk het beste is nog een tijdje te wachten en een AC te zoeken die uit hetzelfde type CS en bouwjaar vandaan komt. dus 2.0 CS 94+ dat leefert het minste problemen op, toch? en nu de herfst/winter komt kan ik ook zonder airco :wink:

Plaats reactie