tcs lampie

1984-1997
Plaats reactie
sjos
Geregistreerd lid

tcs lampie

Bericht door sjos » di 23 aug, 2005 18:50

hallo iedereen, ik heb sinds vandaag zo'n mooi lampje branden het gaat om het tcs lampje , nu heb ik al gelezen dat het waarschijnlijk om het gasklephuis gaat . heeft hier iemand ervaring mee. met vriendelijke groet Jos

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 23 aug, 2005 20:28

foutcode laten uitlezen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 23 aug, 2005 20:30

TCS staat toch voor Traction Control System?

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » wo 24 aug, 2005 20:00

Hallo,

ik ga ervan uit dat het een 2.3 Turbo 143 kw/195 pk van ongeveer bj. 91 is?
TCS-problemen zijn heelaas vaak bij deze modellen. dit wordt pas bij modellen na 93 minder.
De oorzaak is heel vaak een verrotte slang of een van de 2 ontluchtingskleppen. Een zit naast de batterij op de wielkuip, en de tweede links achter de inlaatpijp. er gaan div. slangen van af/naar toe. meestal is de klep achter de inlaatpijp kappot.
Heelaas komt het ook voor dat het klephuis zelf defect is... dit gaat dan echt geld kosten. maar ik zou eerst de klep achter de inlaatpijp checken en heel belangrijk: alle slangen van het complete systeem of ze wel goed vast zitten of verrot/poreus zijn.
Als de klep achter de inlaatpijp stuk is dan gaat de auto in het noodprogramma (ik weet het nederlandse word niet, in duits "Notlaufprogramm"). Dan is het gaspedaal heel moeilijk in te trappen, je hebt minder prestatie, en de cruise control en volgens mij ook de airco doen het niet meer. Als de klep op de wielkuip stuk is dan gaat de auto niet in het noodprgramma. de kleppen zijn gelijk maar hebben een andere houder dus je kan ze met elkaar uitwisselen.
Neem een digitaale multimeter (in de bouwmarkt voor 10,- te verkrijgen) en meet de weerstand van de kleppen op. ze moeten 30 Ohm brengen.

success

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » wo 24 aug, 2005 20:09

RoccoH schreef:TCS staat toch voor Traction Control System?
Ja :D

marky schreef:foutcode laten uitlezen.
was het maar zo makkelijk... :?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 24 aug, 2005 20:55

FlyingDutchman schreef:noodprogramma (ik weet het nederlandse word niet, in duits "Notlaufprogramm").
"Noodloopprogramma" dacht ik, of "Limp Home" auf Enlisch

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 24 aug, 2005 21:43

FlyingDutchman schreef:
marky schreef:foutcode laten uitlezen.
was het maar zo makkelijk... :?
Klopt inderdaad, maar bij dit systeem ben je toch redelijk afhankelijk van de ISAT of de tech2...

Zeker omdat het storingszoeken soms veel verder gaat dan die 2 klepjes of het gasklephuis. Erg gecompliceerd allemaal, wat het voor een leek niet makkelijk maakt :cry:

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » do 25 aug, 2005 7:54

marky schreef:
Klopt inderdaad, maar bij dit systeem ben je toch redelijk afhankelijk van de ISAT of de tech2...

Zeker omdat het storingszoeken soms veel verder gaat dan die 2 klepjes of het gasklephuis. Erg gecompliceerd allemaal, wat het voor een leek niet makkelijk maakt :cry:
Heelaas
Een leek kan alleen maar de slangen en de klepjes controlleeren maar zij zijn vaak de reden voor de probleemen. de rest moet je inderdaad van een Saab dealer laten doen en dan van iemand die er echt verstand van heeft want het TCS voor '94 is echt een grote rotzooi. :thumbdown:

Ik was een tijdje geleden met mijn turbo bij een Mazda dealer (omdat de Saab daar gekocht is en ik nog garantie had). Ik had toen ook probleemen met het TCS maar ik dacht laat hem maar kijken. Ik had al een van de klepjes in verdachte. Maar zij snapten er echt geen bal van. Hahaha. Heb gevraagd of ze het klepje achter de inlaatpijp willen doormeten. Het was dus inderdaad kapott. Maar de chef bleef de hele tijd volhouden dat dit klepje niks met het TCS te maken heeft. Als het binnen kwam en uitgewisseld was liepen zijn ogen over en hij snappte er niks meer van.

Eigenlijk zou het niet Traction Control System mogen heten maar Trouble Causing System :wink:

Plaats reactie