Ik vind dat ik de handrem van mijn 9000 erg ver omhoog moet trekken wil ik er weerstand van ondervinden. Ik heb van iemand voornomen dat deze is af te stellen. Maar hoe valt deze af te stellen?
Alvast bedankt,
Afstellen handrem
-
René Stoop
- Donateur (2x)

In principe is de rem zelf stellend. Elke keer dat de rem gebruikt wordt en meer dan een bepaalde slag van de remklauw heeft wordt er iets inwendig in de remklauw iets verdraaid waar door deze vrijslag wordt verminderd. Dit is inprincipe bij te stellen. Op de remklauw zit een stofafdichtings boutje ergens aan de binnenzijde van de klauwen. Als je deze los haald zit daar achter een bout verscholen die je met een imbus sleutelkan verdraaien. als de achter wielen vrij zijn van de grond doen moet je dezezoveel indraaien totdat je het wiel niet meer met de hand kan ronddraaien en vervolgens draai je hem een 1/2 tot 3/4 slag terug. Wiel moet dan vrij rond kunnen draaien zonder dat deze afremt. Hij kan nog wel licht aanlopen maar de remklauw moet los zijn. Dan is de afstelling van de remklauw goed
Als dan de slag van de handrem nog steeds zo groot is dan is dat bij de hand rem zelf nog te corrigeren. Ergens aan de achter kant van de handrem zie je 2 moeren zitten met in het midden een soort van bout die je met een schroevendraaier kan vast houden en dan de moer versteld zodat je de overtollige spelling kan weg draaien. Over deze moeren kan een platic kapje zitten die deze 2 moeren fixeert. Deze moet je wel weghalen om de moeren te kunne verstellen. Deze handrem zo afstellen dat je vij bent als de handrem er af is en met een tandje of 3..4 aantrekken als zodanig remt dat de wielen niet meer in het rond te krijgen zijn.
Maar de uitgangs positie van dit alles is de de remklauw goed functioneer
Dat kan je o.a. controleren door met de hand de hefboom waarop de handrem kabel zit heen en weer beweegt en controleers alles goed beweegt en remt. Zonder al te veel moete moet je met de hand de kunnen remmen en het wiel niet meer in de rond krijgen. als dat niet zo is dan werkt de remklauw niet goed. Oorzaak hiervan kan zijn geleider pennen van de remklauw vervuild of remcylinder beweegt niet goed meer.
Maar twijfel en bovenstaande te hebben uitgevoerd ga naar de garage en laat een rem proef doen. Deze geeft direct weer of er genoeg wordt geremt.
Succes
Als dan de slag van de handrem nog steeds zo groot is dan is dat bij de hand rem zelf nog te corrigeren. Ergens aan de achter kant van de handrem zie je 2 moeren zitten met in het midden een soort van bout die je met een schroevendraaier kan vast houden en dan de moer versteld zodat je de overtollige spelling kan weg draaien. Over deze moeren kan een platic kapje zitten die deze 2 moeren fixeert. Deze moet je wel weghalen om de moeren te kunne verstellen. Deze handrem zo afstellen dat je vij bent als de handrem er af is en met een tandje of 3..4 aantrekken als zodanig remt dat de wielen niet meer in het rond te krijgen zijn.
Maar de uitgangs positie van dit alles is de de remklauw goed functioneer
Maar twijfel en bovenstaande te hebben uitgevoerd ga naar de garage en laat een rem proef doen. Deze geeft direct weer of er genoeg wordt geremt.
Succes
-
9000CS2.3
- Geregistreerd lid
Hoi,
Jij zegt dat een achterwiel een klein beetje mag aanlopen tegen de remblokjes. In hoeverre mag dit en is het normaal dat je dit ook hoort als het een beetje aanloopt?
Mijn linkerwiel loopt wat dat betreft iets minder vrij dan rechts.
Rechts blijft vrij lang draaien en links stop eerder als ik er met de hand een draai aangeef.
Mvg
Jij zegt dat een achterwiel een klein beetje mag aanlopen tegen de remblokjes. In hoeverre mag dit en is het normaal dat je dit ook hoort als het een beetje aanloopt?
Mijn linkerwiel loopt wat dat betreft iets minder vrij dan rechts.
Rechts blijft vrij lang draaien en links stop eerder als ik er met de hand een draai aangeef.
Mvg
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Het aanlopen mag niet meer zijn dan dat je hoort dat de remblokken tegen de schijf aan komen. Je mag dit niet voelen als je het wiel met de hand rond draait en het gaat zwaar dan hab je kans dat de remklauw niet genoeg los komt.
Je kan even de handrem kabel er vanaf lichten en checken of het wiel dan wel goed rond gaat. Zoja dan moet je waarschijnlijk de handrem afstelling nog eens checken. Zonee dan kan je eventueel nog eens de afstelling met de imbus sleutel even nagaan en eventueel een maximaal een kwart slag losser zetten. Maar dan moet hij wel vrij komen. Zo niet dan komt de remklauw niet goed los. Kan eventueel vervuiling zijn van de geleider pennen waardoor hij niet sopel kan bewegen. Deze pennen kan je losnemen en schoonmaken met thinner totdat ze geheel schoon zijn NIET SCHUREN maar poetsen.
Als dat alles niet helpt dan bestaat de kans dat de remcylinder niet genoeg soepel beweegt. Beste remedie is dan vervangen van de remklauw.
Je kan even de handrem kabel er vanaf lichten en checken of het wiel dan wel goed rond gaat. Zoja dan moet je waarschijnlijk de handrem afstelling nog eens checken. Zonee dan kan je eventueel nog eens de afstelling met de imbus sleutel even nagaan en eventueel een maximaal een kwart slag losser zetten. Maar dan moet hij wel vrij komen. Zo niet dan komt de remklauw niet goed los. Kan eventueel vervuiling zijn van de geleider pennen waardoor hij niet sopel kan bewegen. Deze pennen kan je losnemen en schoonmaken met thinner totdat ze geheel schoon zijn NIET SCHUREN maar poetsen.
Als dat alles niet helpt dan bestaat de kans dat de remcylinder niet genoeg soepel beweegt. Beste remedie is dan vervangen van de remklauw.