volt meter

1984-1997
robertw

volt meter

Bericht door robertw » wo 07 sep, 2005 21:45

Allen,

Omdat ik nooit eerder de luxe heb mogen ervaren van een accu voltage meter vraag ik mij af of het volgende "gewoon gedrag" is;

´s-ochtend als ik wegrij geeft de voltage meter een waarde van 9,8 en als ik ´s-avonds thuis kom een de waarde 13,9. Zit er iemand s´nachts een illegale hennepkwekerij op kosten van mijn accu te exploiteren of is dit gewoon gedrag? FYI, er zit een klasse 3 alarm.
groeten,

/rw

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 07 sep, 2005 21:58

Volgens mij is dit normaal. had mijn vorige 9000 ook (vier jaar gehad) en m'n huidge ook. Meestal tussen 9,6 en 10.4 vlak na het starten en tijdens het rijden boven de 13.
Het nut ontgaat me een beetje, bij m'n vorige auto heb ik een keer iets met de accu gehad: die schee er ineens mee uit vanwege interne kortsluiting. dat kan je natuurlijk op die meter niet zien aankomen.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 07 sep, 2005 22:13

Wat OP vertelt komt overeen met mijn ervaring van de voltmeter. Echter als de accu een interne korstluiting heeft, gebeurd meestal binnen een cel dan zal de spanning bij het rijden na verloop van tijd niet in de buurt van de 13.6V komen maar ergens 12.5..12.9V blijven steken.

Als je alleen je contact overhaald, met bijvoorbeeld wat belasting van je verlichting zonder dat je start, zal de spanning toch ergens 12.0V of iets hoger moeten zijn. Heeft een cel kortsluiting dan zal de spanning 1.6V lager zijn bij een normaal geladen accu.

Ook geeft de voltmeter weer of er door de dynamo wordt geladen, de spanning zal dan oplopen ergens tussen de 13.6..13,8V in.

Al met al heeft de voltmeter wel een redelijke functie.

robertw

Bericht door robertw » wo 07 sep, 2005 22:19

thanks, ben ik weer wat wijzer!

/rw

renepruisscher
Geregistreerd lid

Bericht door renepruisscher » ma 26 sep, 2005 9:43

wat je eens kan doen als je hem start dan heeft die power nodig om te starten dus dan zakt die als je nou op het knopje onder het klokje drukt waarmee je kan doordrukken als het goed is staat die dan weer op 12,6/13,4. bij mij 15,6

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 26 sep, 2005 10:43

Als de spanning voor het starten (met dagelijks gebruik) de spanning onder de 10v is geeft dit volgens mij aan dat de accu niet echt lekker meer is.

Als de accu steeds goed geladen is behoord er zo'n 12v uit te komen. Tijdens het rijden is de weergegeven spanning de spanning op het boordnet en dus van de dynamo. Rond de 13 a 14v is dan normaal. (15.6 lijkt me aan de hoge kant)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 26 sep, 2005 11:08

15,6 is idd veel te veel. Volgens mij is je spanningsregulator stuk.

AeroMan
Geregistreerd lid

Bericht door AeroMan » ma 26 sep, 2005 13:31

Denk er wel aan dat de voltmeter altijd na het starten de laagste gemeten spanning blijft weergeven voor een paar seconden! Door opnieuw op INFO te drukken laat hij weer de momentele waardes zien.

renepruisscher
Geregistreerd lid

Bericht door renepruisscher » ma 26 sep, 2005 21:33

nop heb mijn dynamo na 16.0V opgekrikt en door 2V cellen bij te plaatsen krijg je een spanning van 16V voor de instal die erop (draaide.) was dit wel nodig

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » wo 28 sep, 2005 12:47

Moet ik mij zorgen maken als bij mijn 9k de waarde 's ochtends daalt onder de 8 volt, ondanks een nieuwe accu? Na het starten stijgt de waarde snel richting 13 volt.

Alfriedel
Geregistreerd lid

Bericht door Alfriedel » wo 28 sep, 2005 23:00

De mijne geeft elke ochtend iets anders aan bv. 7,4 of 8.2 of 7.2 of 9.6 en onder het rijden rond de 13.9 ,dat doet ie al zolang ik hem heb vanaf nov. 2004.

AeroMan
Geregistreerd lid

Bericht door AeroMan » wo 28 sep, 2005 23:20

Dat je waardes zo erg verschillen zou ermee te maken kunnen hebben dat het op de ene dag wat kouder was dan op de andere?

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » do 29 sep, 2005 8:17

Bij mijn vorige 9000, waar ik 4 jaar lang (met zelfde accu) in heb gereden kwam waarde nooit onder de 9, terwijl de accu niet eens nieuw was toen ik hem kocht. Bij deze auto was overigens het alarm verwijderd, zal ook wel wat stroomverbruik schelen

Thom
Donateur
Donateur

voltmeter

Bericht door Thom » do 29 sep, 2005 8:36

Wat vreemd allemaal, ik heb een analoge voltmeter en die komt nooit onder de 12 V. 's Ochtends voor het starten is hij ruim 12V en na het starten (en tijdens het rijden) 12,5-13,5 volt. Is in mijn andere Saab precies zo.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 29 sep, 2005 17:55

In de 9000 blijft ie even hangen op de laatstgemeten waarde. Bij mij schiet ie ook regelmatig onder de 8V. maar de accu zit er al minstens vier jaar in en houdt het prima. Meestal na een metertje of 30 schiet ie weer op 13,8V.

Plaats reactie