De mooiste details van de 9000

1984-1997
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

De mooiste details van de 9000

Bericht door op » wo 07 sep, 2005 22:27

Na vier jaar 9000 heb ik anderhalf jaar een 9-5 gehad en nu weer een 9000, een hele mooie 2.0 lpt anniversary handgeschakeld.
Net als de 900 classic is dit echt scandinavisch design, volgens velen de laatste echte saab.

Na de 9-5 stel ik vast dat de 9000 de ruimste saab ooit is, vroeger heb ik eens gelezen dat hij in USA als "large car"werd ingeschaald, wat niet veel europese auto's kunnen nazeggen.

De mooiste details vind ik:
het hele dashboard
de spiegels
de motorkap
de bolle achterruit
de computer met de verbruiksmeter
de mooie klokken met groene cijfers en oranje wijzers
de geweldige stoelen
de zwarte dorpels onder de gewone 9000- hoe langer je er naar kijkt hoe mooier het wordt

de 9000 is gewoon een heel mooi ontwerp, dat ook mooi blijft

Ik ben benieuwd wat jullie mooi vinden

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 07 sep, 2005 22:36

De neus gezien vanuit de binnenspiegel.

bobkoppert
Geregistreerd lid

9000 looks

Bericht door bobkoppert » do 08 sep, 2005 15:24

Wat ik mooi vind is het platte neusje van de CS en latere CD modellen, vooral met "witte" clignoteurs. De CS heeft sowieso mijn voorkeur; prachtig en profil met katterug-achtige achterkant. Vanuit sommige hoeken wel wat verouderd (bijv. schuin van voren) maar zeer karaktervol en zeer SAAB. Auto is ondergewaardeerd bij het grote publiek (geldt dit niet voor alle SAABS?), maar om in te rijden vind ik dit alleen maar een voordeel. Afwerking vind ik niet top, is bij eerdere en latere SAABS beter.

Vind alleen de 15" wielen (alleen aero's en griffin hadden standaard 16") net iets te iel, of, anders gezegd: de auto is er te groot voor.

En voor wat de CS betreft; ik ben niet kapot van die reflectorplaat tussen de achterlichten. Was zo'n 10-15 jaar geleden populair, maar nu gedateerd. Heb al eens gedacht om die te laten spuiten in carrosseriekleur, maar dan zit je weer met je mistachterlamp en achteruitrijlicht.

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » do 08 sep, 2005 15:55

Bovenal het Concept

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 08 sep, 2005 16:20

De achterzijde van een CS met een 3e remlicht erop, zoooo dik!
Ook het houten dashboard is een rijk detail

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 08 sep, 2005 18:53

Oude robuuste stuur, die je nog in de oudere 9000´s had.
De dikke kont.
uitstraling

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » do 08 sep, 2005 19:16

De stoelen van de Aero.

John©

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: 9000 looks

Bericht door gj900 » do 08 sep, 2005 22:07

bobkoppert schreef:En voor wat de CS betreft; ik ben niet kapot van die reflectorplaat tussen de achterlichten. Was zo'n 10-15 jaar geleden populair, maar nu gedateerd. Heb al eens gedacht om die te laten spuiten in carrosseriekleur, maar dan zit je weer met je mistachterlamp en achteruitrijlicht.
http://img11.imagevenue.com/img.php?loc ... 0_0193.jpg

Zo ziet dat eruit, maar ik vroeg me ook af hoe ze dat met die twee lampen opgelost hebben. Die reflectorplaat is inderdaad ietwat gedateerd, maar past wel goed bij de 9000 kont, in tegenstelling tot veel andere modellen. De eerste 9000 kon je ook voorzien van een reflectorplaat in drie kleuren en dat stond echt fout (alsof het bij Halfords vandaan kwam).

Tja, wat vind ik mooi aan mijn 9000 Anniversary?

* het gevoel van geborgenheid als ik naar die dikke A-stijlen kijk
* het fantastische dashboard dat nog echt aan een cockpit doet denken
(krijg regelmatig complimenten van passagiers!)
* de blik over je schouder naar achteren, over de rijkelijk met bicolor
leder beklede passagiersruimte voorzien van historisch Saab logo
naar die mooie panoramische achterruit...
* het geluid van de turbo dat weerkaatst tegen een bergwand op een met
volgas en veel schakelmomenten genomen bergpas.......
* het voldane gevoel een auto uit het luxe segment te rijden voor de prijs
van een kleine middenklasser
* de kont, schuin van achteren bekeken, voorzien van subtiele spoiler,
achterwisser en 3e remlicht (deze opties horen er bij om de kont 'af te
maken')

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Re: De mooiste details van de 9000

Bericht door nelfrikandel » do 08 sep, 2005 22:27

op schreef:Na de 9-5 stel ik vast dat de 9000 de ruimste saab ooit is, vroeger heb ik eens gelezen dat hij in USA als "large car"werd ingeschaald, wat niet veel europese auto's kunnen nazeggen.
Dus de 9000 is inderdaad ruimer dan de 9-5? Waardevolle info voor een 9000 rijder die een 9-5 estate overweegt, nadat de 406Break van vrouwlief is ingeruild voor een leasegolf. Ik zoek dus een ruime familiewagen, om de 406 te vervangen, maar als de 9000 ruimer is dan de 9-5 ben ik daar niet mee geholpen (en eerlijk gezgd voer ik elke mogelijke reden aan om mijn 9k te houden nog vele Km's na de huidige 310.000 erop te zetten)

In het lijstje aanprijzingen:
* Voor mij is het het gevoel van een échte dikke wagen dat mijn 9000 mij geeft. In mijn jeugd hadden we thuis Amerikanen, Cadillac en Buick, en mijn 9K Burgundy heeft hetzelfde zware degelijke gevoel al je ermee rijdt (voor een fractie van de KM prijs)...

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 09 sep, 2005 10:00

nelfrikandel,
als ik jouw posting lees ga je spijt krijgen van de overstap. de 9-5 heeft niet het zware en degelijke gevoel, hij is wel zweveriger en rolt wat meer in de bocht. De bouwkwaliteit vind ik zeker minder.
De 9-5 sedan heeft en grotere kofferbak dan de estate met de hoedenplank dicht. na vergelijking van de rijeigenschappen van de standaard sedan met de standaard estate heb ik destijds de estate laten staan, de sedan reed veel beter.
In de 9000 en de 9-5 kan je qua kofferbak ongeveer evenveel meenemen, als reiswagen vind ik de 9000 beter omdat je meer ruimte hebt voor je benen en de stoelen echt véééééééél beter zijn.

en de vijfde deur natuurlijk, die ga je ook missen
Olaf

robertw

Bericht door robertw » di 13 sep, 2005 14:15

Na enkele weken in mijn 9000CS te hebben rondgereden kan ik mij in een groot aantal van jullie punten vinden, maar als ik er eentje aan mag toevoegen (weliswaar niet optisch);

- driveability

Ik heb hier geen Nederlands woord voor. Ik kan met de 9k met veel meer gemak over des heren wegen sturen dan voorheen met de NG900. Het overzicht van de auto is vele malen beter. Waar ik met stadsverkeer (dus ook parkeren) het gevoel had overal net niet tegen aan te botsen heb ik dat met de 9000 absoluut niet. Op de snelweg zijn de langere versnellingen een fantastisch, van 4 (95) naar 5 (130 en doortuffend) is een genot waar menig moderne auto nog een puntje aan kan zuigen. Oh, en door het formaat van de auto laten mensen zich wat makkelijker intimideren (ze gaan sneller opzij). Maar daar open ik t.z.t. een apart (Niet Saab) topic over.

Maar bovenal is het een veel exclusievere auto, ik ben vandaag nog geen broertje of zusje tegengekomen.

Wel een zwarte Saabconsult 900C met als bestuurster een “Conny van Breukhoven” look-a-like op de A4 (09:15) met dito bril & bontjas. Ik kon mijn lachen niet inhouden,..pfff. (en nu maar hopen dat ik hier niemand mee beledig.)

/rw

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 13 sep, 2005 14:32

'ze gaan sneller opzij' :arrow: In het duits heet dit: "überholprestige" , wat mooi uitdrukt wat je bedoelt. :D

De andere kant van de medaille is dat de hitsige typetjes niet meteen gaan flitsen en drukken als je niet snel genoeg gaat... uiteindelijk doen ze dat natuurlijk wel maar er zit toch een vertraging tussen. 8)

robertw

Re:

Bericht door robertw » di 13 sep, 2005 14:40

maar er zit toch een vertraging tussen.
genoeg vertraging om de turbo op gang te laten komen ;-)

/rw

Cheese
Geregistreerd lid

Bericht door Cheese » wo 21 sep, 2005 21:04

Wat vind je het mooist aan de 9000? Mijn vrouw zegt: de neus. Ik zeg: de kont. O ja, die lekkere hoge dikke stoere kont! En ik vind dat reflectiepaneel nogal meevallen. Zeker in de donkere uitvoering die ik op m'n kont heb.

utopia
Geregistreerd lid

Bericht door utopia » vr 14 okt, 2005 16:41

op schreef:Na vier jaar 9000 heb ik anderhalf jaar een 9-5 gehad en nu weer een 9000, een hele mooie 2.0 lpt anniversary handgeschakeld.
Net als de 900 classic is dit echt scandinavisch design, volgens velen de laatste echte saab.

Na de 9-5 stel ik vast dat de 9000 de ruimste saab ooit is, vroeger heb ik eens gelezen dat hij in USA als "large car"werd ingeschaald, wat niet veel europese auto's kunnen nazeggen.

De mooiste details vind ik:
het hele dashboard
de spiegels
de motorkap
de bolle achterruit
de computer met de verbruiksmeter
de mooie klokken met groene cijfers en oranje wijzers
de geweldige stoelen
de zwarte dorpels onder de gewone 9000- hoe langer je er naar kijkt hoe mooier het wordt

de 9000 is gewoon een heel mooi ontwerp, dat ook mooi blijft

Ik ben benieuwd wat jullie mooi vinden
Nou ik ben het wel met je eens, maar het dashboard verschilt per Saab 9000. De mijne heeft een mooi donkebruin houten dasboard, maar voordat ik deze cse ( bjr. '94) kocht heb ik nog even een proefrit in een 9000 cde (bjr. '97) gemaakt, maar die had echt een lelijk interieur, beige lederen bekleding (zit lang zo lekker niet als de donkergrijze velours), en het bij dit type behorende houten dashboard was lichtbruin. Dat lichtbruin combineert dus echt niet met het bekende grijs van de rest van het dasboard hè. Verder was het natuurlijk helemaal Saab, met die mooi vormgegeven deuren. Wat ik wel miste was de comfortabele middenarmsteun (voorin), die heb ik ooit voor 10 euro van de sloop gehaald uit een 9000 cs uit '88. Toevallig precies diezelfde grijze kleur.

Plaats reactie