Bovenste motorsteun, vervangen

1984-1997
Plaats reactie
robertw

Bovenste motorsteun, vervangen

Bericht door robertw » za 17 sep, 2005 17:24

Allen,

Zojuist even grondig onder de motorkap gehangen en ik merkte op dat het meest zichtbare rubber van de bovenste motorsteun bijna door is. nu lijkt het vervangen er van niet een megaklus edoch vraag ik jullie tips, zoals;

* moet ik bij vervangen de motor ondersteunen?
* is het handig een spare motorsteun voor te bereiden en zo 1 op 1 te vervangen. dit geeft mij de mogelijkheid alles zoveel als mogelijk voor te bereiden en de tijd dat de motor lost hangt zo kort mogelijk te houden.
* heeft een iemand zo´n "bush tool" om het rubber element uit de steun te persen. niet dat zo deze duur is, maar een beetje besparen kan nooit kwaad (tenzij er nog iemand is die deze steun wil/moet vervangen).
*is het verstandig deze rubbers te vervangen door de "powerflex" variant en de onderste steunen ongemoeid te laten? het lijkt mij niet een verstandige combi om dat deze al wat ouder zijn en dus zwaarder belast worden door de stijvere variant.
*laatste vraag, klopt het dat deze rubbers in de bovenste steun allebei het zelfde zijn?

Dit zijn de onderdelen;
http://www.elkparts.co.uk/product_info. ... ts_id/2358

Anyhow, dit moet ik doen dus ik zal er foto´s van maken. Hulp is natuurlijk welkom.

/rw

PS, dit staat niet in de Haynes beschreven maar wel op vele saab 9000 sites.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » za 17 sep, 2005 18:20

De steun zelf kan je zonder problemen demonteren, hij voorkomt alleen het kantelen t.g.v. het geleverde koppel. Wel dan niet meer mee rijden dus.

De rubbers zelf zijn niet zo duur en verkrijgbaar bij Elferink. Voor het monteren in de steun heb je een hydraulische pers nodig en een paar bussen om de steun goed te ondersteunen. Ga dus niet tobben met een bankschroef; de kans op succes is dan klein.

Wacht er wel niet te lang mee, als de reactiearmrubbers niet goed zijn belast je de onderste motorsteunen, en dan met name die rechtsvoor, oneigenlijk. En deze is een stuk duurder....

robertw

Bericht door robertw » za 17 sep, 2005 18:58

Hoi Bart,

dank voor je reactie, het e.e.a. is nog niet finaal door maar dat het ernst is (nu en 3 weken) is mij duidelijk.

iemand nog antwoorden op mijn vragen?

/rw

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » za 17 sep, 2005 19:28

robertw schreef:
iemand nog antwoorden op mijn vragen?

/rw
Je kunt idd de rubbers eenvoudiger bij Elferink kopen. Ze hebben nieuwe rubbers zo op voorraad....wat een firma he? :wink:

De motorsteun kun je zonder de motor te ondersteunen vervangen.

Ik zou de rubbers niet door powerflex vervangen....

Tja...eigenlijk zeg ik precies hetzelfde als Bart......

robertw

Bericht door robertw » za 17 sep, 2005 19:55

ok, dan bestel ik de rubbers na het weekend met de bush tool erbij.

/rw

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 17 sep, 2005 20:51

Powerflex zou ik daar ook niet monteren, je weet niet wat voor trillingen en rammels dat met zich meebrengt. :?

Ik heb zelf een volle rubber in de eerste steun zitten, de tweede is een originele.

bobkoppert
Geregistreerd lid

steun en kreun

Bericht door bobkoppert » za 17 sep, 2005 21:22

Bij mij is de voorste steun (die op de cylinderkop) gescheurd; de garage raadde mij aan om dan meteen de achterste steun ook maar te vervangen, onder het mom van "als je toch bezigbent". Ook was men bevreesd dat 1 nieuwe steun de andere, oude steun zou kunnen beschadigen. Wat is wijsheid?

robertw

Bericht door robertw » vr 23 sep, 2005 10:39

update 23/9: 15:00

ik heb inmiddels de nieuwe rubbers voor de boven-steun (Elferink) binnen, het gereedschap om het e.e.a. te kunnen vervangen verwacht ik ook elk moment. Intussen ben ik mij aan het inlezen http://www.saab9000.com hoe het e.e.a. te doen, er staat hier veel info en zeker het lezen waard.

Er is een 99% relatie met de onderste motorsteunen (hydralic) deze laat ik morgen (24/9 inspectie dag) controleren. Ik weet vrijwel zeker dat deze ook vervangen moeten worden. Leuke volgende klus, maar eerst dit.

Met een beetje geluk heb ik Zondag tijd om er aan te beginnen, mits ik op tijd de bush tool heb. (die ik weer snel zal verkopen)

update 23/9: 19:30

Ik heb de tool binnen, direct geprobeerd maar ik snap niet hoe die werkt. Er zit een zweedse beschrijving bij en zoals velen van ons...het is knackebrod voor mij. Wel heb ik ontdekt dat het stuurbekrachtigingsvat heeft gelekt, dus Marky..dit kan wellicht de olieplek op het schutbord verklaren en niet een lekke krukaskeering (leerpuntje voor morgen dus).

Wel de mount kunnen losmaken (lpi verdeler zit er opgemonteerd) en het was goed te zien dat beide rubbers bijna door zijn.

Ook een paar 4mm vacuumslangen vervangen, die van het benzinevacuum (10cm lang) en van de dumpvalve (90cm). De laatste was lek, verbrand en verkruimeld. Deze loopt van valve naar gashuis (?? correct??)

/rw

robertw

yep, vervangen!!!

Bericht door robertw » za 24 sep, 2005 20:35

update 24/9:

Omdat de inspectiemiddag zo vlot verliep had ik vanmiddag nog de tijd om de bovenste rubbers te vervangen.

Al met al een klus van 90minuten (en het kan sneller) en na een testrit was het verschil duidelijk merkbaar!!!!!!!! Wel inmiddels met 100% zekerheid vastgesteld dat de krukaskeerkring NIET lekt, maar dat het tankje met stuurbekrachtigingsvloeistof lekt. Komende week maar laten vervangen, te samen met de remvloeistof.

Overigens, de onderste 2 motorsteunen waren g.z.d. nog in prima conditie.

Ik hoop dat mijn 9k vrienden wat aan deze post hebben gehad / gaam hebben.

/rw

Plaats reactie