Hallo allemaal,
Ik heb sinds januari een 9000 uit 1992, deze auto heeft denk ik rond de 3 a 4 ton gelopen. Rijdt op zich fijn. Echter in vergelijking met andere (minder kilometers) rijdt er stuurt de mijne wat "sleetser" en ouder. Er zit niet echt speling op onderdelen naar mijn idee. (APK gewoon goed) maar ik heb toch het idee dat ik aan het sturen en onderstel misschien dingen moet vernieuwen. Kunnen jullie mij misschien tips geven welke onderdelen daar voor het meest in aanmerking komen?
Alvast bedankt voor de moeite!
Sleets aanvoelen 9k 1992
-
MarkKh
- Geregistreerd lid
-
Erik
- Lid van verdienste
Als je het echt volledig strak wilt hebben zou je alle rubbers kunnen vervangen voor polyurethaan. De auto zal daarna qua wegligging redelijk aan gaan voelen als een nieuwe auto.

Deze powerflex bussen kan je bestellen bij diverse bedrijven of internet ( www.elkparts.co.uk of www.speedparts.se )

Deze powerflex bussen kan je bestellen bij diverse bedrijven of internet ( www.elkparts.co.uk of www.speedparts.se )
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Het weggedrag van de auto en de constructie van de auto zelf is berekend om rubberen ophangrubbers. Als je deze gaat vervangen door (veel hardere) polyurethaan exemplaren verander je wezenlijk de wegligging. Trillingen zullen dus minder gedempt worden en die worden dan doorgegeven op de carosserie die daar ook niet voor op ontworpen is...erik schreef:Als je het echt volledig strak wilt hebben zou je alle rubbers kunnen vervangen voor polyurethaan. De auto zal daarna qua wegligging redelijk aan gaan voelen als een nieuwe auto....
hebben nieuwe auto's tegenwoordig standaard polyurethaan ophangingrubbers?
-
Erik
- Lid van verdienste
-
Marc
- Lid van verdienste
erik schreef:
Ik heb zelf polyurethaan......wereld van verschil. Ik heb geen verschil gevoeld qua trillingen tov rubber. Dit geldt ook voor diegenen die dat ook gedaan hebben (ga ik nu even vanuit).
Voor een 9-3 heb je wel gelijk wat de voorste driehoek vd ophanging betreft, maar anders...
Bij de 9k moet je heel voorzichtig zijn met poly bushings. Die van de bovenste motorsteun geeft verschrikkelijk veel trillingen door waardoor ik ze weer heb verwijderd.
Nu heb ik enkel die van de draagarmen nog zitten (1). Deze geeft ook voelbaar meer vibraties door, al is het niet storend. Het is in ieder geval beter dan om de 6 maanden nieuwe originele rubbers te monteren
Misschien...RoccoH schreef: Het weggedrag van de auto en de constructie van de auto zelf is berekend om rubberen ophangrubbers. Als je deze gaat vervangen door (veel hardere) polyurethaan exemplaren verander je wezenlijk de wegligging. Trillingen zullen dus minder gedempt worden en die worden dan doorgegeven op de carosserie die daar ook niet voor op ontworpen is...
De afzet van de reserve-onderdelen en het comfort zal ook wel een grote rol gespeeld hebben bij de keuze van rubber.
Voor de carosserie is in sommige gevallen poly beter dan het origineel.