Dump valve

1984-1997
chevymannetje
Geregistreerd lid

Dump valve

Bericht door chevymannetje » do 06 okt, 2005 16:29

Hallo

Ik vraag me af hoe zit het nu met de dump klep,
ik heb een 9000 2.3 lpt getuned stage 1 turbo druk is nu max 1.1 bar

en ik zie overal verschillende dinge, ik zou dus mijn dumpvalve die nu afblaast terug in buis luchtfilter, willen venaderen met klein luchtfiltertje erop en dan de aansluiting bij lucht filter af sluiten, zodat de afblaaslucht niet terug in luchtfilter gaat maar zo onder kap wordt geblazen, puur voor de sound natuurlijk !!!!!!

maar nu is mijn vraag:
weet iemand of dit kan / mag ?

en als ik er een andere op wil hebben ,welke kan ik t beste kopen en waar?

ik heb mijn saab 9000 van '94 nog maar paar maanden en ben er erg happy mee, maar ik had zoals je aan mijn naam ziet eerst een dikke chevrolet pickup V8 5.7 liter 360 pk,

dus je begrijpt ik mot meer uit de saab halen :-)
maar gaat al goed nu met de stage 1 erop

dus wie maakt me beetje wegwijs met t saab turbo gebeuren?
ik heb uiteraard nog veel vragen :wink:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 06 okt, 2005 22:56

Je hebt een dumpvalve en een bypassvalve. De ene dumpt de lucht direct naar buiten, de andere stuurt het weer terug naar de inlaat. Voor de trionic5 motoren (degene die jij hebt) kan je beide toepassen. De bypassvalve kan je inderdaad ombouwen naar een dumpvalve door montage van een kleinfiltertje en het afdoppen van het gat in het inlaatkanaal. Dit filter zal er alleen wel voor zorgen dat de woosh gedempt wordt. Bij een bypassvalve, zoals degene van Forge bijvoorbeeld, wordt de lucht direct geloost waardoor je de luide woosh krijgt.

Ik heb zelf de dumpvalve van Forge en ben er zeer tevreden mee, het geluid is luid genoeg om mooi te zijn maar nog net niet "fout" Daarnaast is de dumpvalve van Forge relatief goedkoop (125 euro)

Verder wat tuning betreft is alleen je portemonnaie degene die bepaald hoe ver je gaat. Alles tot aan een stage 3 is redelijk betaalbaar en geeft je ongeveer 250pk echte pk's. Daarna wordt het duur, dan moet je aan grote intercoolers, andere turbo's, injectoren, koppelingen etc denken.

chevymannetje
Geregistreerd lid

Bericht door chevymannetje » do 06 okt, 2005 23:17

Hai

oke ja van t tunen met de portomonee weet ik alles van HAHA
je wil niet weten wat ik always met mijn chevy had gedaan,

maar weet jij goede plek waar ik die forge kan bestellen?

en zoals ik t goed begrijp sluit je de forge precies t zelfde aan, als nu de standaard?

en zit in de forge dus een soort van uitlaat ?

dank u alvast

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 06 okt, 2005 23:44

Dit is hem:

Afbeelding

Je kan hem in meerdere kleuren krijgen, ik heb hem als blankgepolijste versie. Het zijn modellen met dubbele zuigers die volledig te demonteren zijn. Voor de andere kant kan je een aluminium plug krijgen om de boel mee af te sluiten.

Via de gaatjes die je ziet, ontsnapt de lucht. Het zijn versies met een dubbele zuiger en een vervangbare veer. Voor deze veer kan je weer zwaardere uitvoeringen krijgen.

Ik heb hem gekocht bij Rica in Wateringen, hij is ook te koop bij DBM engineering in maarsen, daarnaast kan je hem ook bestellen bij Elkparts

chevymannetje
Geregistreerd lid

Bericht door chevymannetje » do 06 okt, 2005 23:56

hai

oke super!!

ja ik heb ook andere gezien op internet :
Afbeelding

en dacht ik deze dus alleen kon gebruiken, maar die jij hebt lijkt me beter en meer fun !

heb je toevallig een adres van waar jij hem hebt gekocht?

dus het is simpel, gewoon deze op de inlaatpijp monteren waar nu de oude zit, en t gat in de luchtfilter buis dichtpluggen?

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » vr 07 okt, 2005 7:41

gewoon deze op de inlaatpijp monteren waar nu de oude zit, en t gat in de luchtfilter buis dichtpluggen?
Inderdaad. Ik heb hem zelf ook gemonteerd, dit kostte slechts 5 minuten. En het resultaat is geweldig, een absolute aanrader!

John©

chevymannetje
Geregistreerd lid

Bericht door chevymannetje » vr 07 okt, 2005 9:40

hai john

heb je toevallig een link, waar ik hem online kan bestellen?

want ik zie door de bomen het bos niet meer, ben tig duizend plaatsen tegen gekomen waar ik t zou kunnen bestellen, maar ik ben al eens bedonderd door een site die er als nette winkel uitzag en niks bleek te hebben,

ja ik heb 5 jaar lang alles zelf gemaakt en besteld voor mijn toenmalige chevy, en daar heb ik genoeg adressen voor, maar ja die heb dit spul niet
is toch hele andere wereld!!

maar was noodgedwongen mijn chevy weg te doen i.v.m. mijn handicap

en ben superblij met mijn 9000 ( tja moest wel iets goeds ervoor terug )
dus ik ben er nu achter dat er met saab oook erg veel te hobbyen valt :lol:

Cheese
Geregistreerd lid

Bericht door Cheese » vr 07 okt, 2005 18:12

MXL schrijft: Voor de trionic5 motoren (degene die jij hebt) kan je beide toepassen

Zelf heb ik een 2.0 LPT, kan je daar ook dit kunstje mee uithalen?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 07 okt, 2005 20:21

Ja, echter jij draait op ongeveer 0,4 bar overdruk. Dit betekent dat je je radio uit moet zetten en dat als je dan goed luistert ergens in de verte een zacht pufje te horen zal zijn. (maar met een hirsch of maptun stage 1 daarentegen 8) )

chevymannetje
Geregistreerd lid

Bericht door chevymannetje » vr 07 okt, 2005 20:37

Zo !!

ik heb bij www.partsforsaabs.com

de Forge dumpvalve € 122 besteld incl de stop € 9 om af te sluiten!
alles tesamen incl verzendkosten € 146

zo heeft een ander een idee wat t kost

als ik het binnen heb laat ik mijn bevindingen hier wel weten

BTW hij fluit nu ook al aardig en ook met afblazen ook redelijk
ivm k&n filter ( scheelt ook weer )

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 07 okt, 2005 20:38

erik schreef:Ja, echter jij draait op ongeveer 0,4 bar overdruk. Dit betekent dat je je radio uit moet zetten en dat als je dan goed luistert ergens in de verte een zacht pufje te horen zal zijn. (maar met een hirsch of maptun stage 1 daarentegen 8) )
Toch niet, ik hoor zelf geen verschil tussen 0,4 of 1.0 bar.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 07 okt, 2005 22:17

Ik wel

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 07 okt, 2005 22:24

chevymannetje schreef:Zo !!

ik heb bij www.partsforsaabs.com

de Forge dumpvalve € 122 besteld incl de stop € 29 om af te sluiten!
alles tesamen incl verzendkosten € 166

zo heeft een ander een idee wat t kost

als ik het binnen heb laat ik mijn bevindingen hier wel weten

BTW hij fluit nu ook al aardig en ook met afblazen ook redelijk
ivm k&n filter ( scheelt ook weer )
De stop kost op partsforsaabs toch echt maar 8.74 euro, hebben ze niet een foutje gemaakt.

chevymannetje
Geregistreerd lid

Bericht door chevymannetje » za 08 okt, 2005 0:37

hai ach ja ik lette niet op mijn bestellingsformulier :?

klopt stop is idd goedkoper

ik had nog 1 item meer gekocht de gauge houder voor tegen de stijl

foutje

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 08 okt, 2005 0:59

MXL schreef:Ik wel
Hmm vreemd. Zeker dat je systeem helemaal in orde is?

0,1 -0,2 bar is immers al voldoende om en dumpvalve duidelijk te laten horen. De hoeveelheid druk is in mijn ervaring niet relevant tot de geluidsterkte van de dumpvalve.

Plaats reactie