Dag waarde 9000 CD

1984-1997
Plaats reactie
Oostland
Geregistreerd lid

Dag waarde 9000 CD

Bericht door Oostland » vr 14 okt, 2005 16:31

Beste forumers.

We hebben net een eindje in het bos gewandeld, op de terug reis stonden we op het julianaplein invoor de verkeerslichten te wachten, naast ons stond een Lexus RS (SUV), met een bal van een oude kerel, deze man had bij het wegrijden van de verkeerslichten met een snelheid van zo´n 50 km/u zin in een machtsspelletje, en ging terwijl hij pal naast ons stond naar links!!.
Grote schrik toeteren, uitwijken, de man man reed rustig door, en wist waarschijnlijk uit ervaring dat men met voor zo´n dikke SUV toch wel aan de kant gaat.
Gelukkig geen schade, alleen was dit wel het geval geweest, moest de hele rechter kant vervangen worden, ik had hier met mijn vader een discussie over, die dacht dat zo´n reparatie wel 6000 euro kan gaan kosten (waarva ik dacht dat dat wel meeviel), maar was dit wel het geval geweest dan was onze auto total los geweest, mijn vader zou dan liever een bedrag van rond de 6 á 7 duizend euro willen ontvangen als hem repareren.

Maar... ik verwacht niet dat onze auto zoveel geld waar is.
Ik dacht meer aan een 5000 euro, waar je nooit meer zo´n exemplaar voor terug kunt krijgen.

Weet iemand de dagwaarde van een 9000?.

Het betreft een 9000 CDE uit eind ´96, leren bekleding enz. enz.
2.3i met 150.000 op de teller, auto ziet er nog goed uit, 2 kleine gebruikers deukjes, geen roest, kleur zilver.

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » vr 14 okt, 2005 19:37

Je noemt een bedrag maar het is natuurlijk maar net wat de schade is..... Als alleen het plaatwerk flink beschadigd is kan het er al ernstig uitzien maar is het gewoon een kwestie van een nieuw voorscherm of deur. Bij een schade taxatie ga je meestal uit van de nieuwwaarde van de delen incl. spuiten en reparatie. Dat telt dan wel flink op.

Met tweedehands delen en een (goede) goedkope spuiter kun je de schade voor aanzienlijk minder laten maken. In geval dat de tegenpartij schuld heeft krijg je het taxatie bedrag (of dagwaarde) uitgekeerd.
Ik heb zo'n vergelijkbaar geval een keer gehad met een 900ng op de snelweg....voorscherm/bumper/koplamp/knipper kapot en deur ingedeukt. Taxatie schade 2200euro en uiteindelijk professioneel met tweedehands delen gemaakt voor 800. Tegenwoordig hebben ze ook mooie technieken om te deuken uit plaatwerk te halen en kunststof delen bij te werken zonder dat er nog iets van te zien is.

Dagwaarde is altijd een lastig punt. Ze gaan uit van de waarde in de markt(handel) en dat valt vaak tegen. Een 5000euro voor een 9000cd uit '96 is denk ik echt wel de max. en dan mag je nog van geluk spreken. Goede staat van onderhoud, km-stand en opties spelen een belangrijke rol. Overigens kun je best onderhandelen met een taxateur.

ps:hou de saab heel!!! :wink:

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » ma 17 okt, 2005 13:14

Ik heb twee weken geleden een 2.3 Ecopower CDE gekocht voor 3750 euro, 225.000 op het klokje en alles er op en er aan. De auto heeft wat achterstallig onderhoud maar is wel geleverd met een verse apk en onderhoudshistorie vanaf nieuw.

Een CD is een wat minder geliefde uitvoering van een auto die toch al wat moeilijk verkoopt (groot, oud model). Wees niet verbaasd als ze je bij inruil niet meer bieden dan een euro of 2000. Een serieuze schade betekent dus zeer waarschijnlijk heel gauw economisch total loss. Gewoon zuinig op zijn en nog een hele poos mee doorrijden dus.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 17 okt, 2005 15:34

Zelfs voor een eind ´96 met maar 150.000 km op de teller, in goed staat?

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » ma 17 okt, 2005 15:43

Iets meer misschien 3000-4000 en met een 5000 mag je echt van veel geluk spreken! Om te verkopen is erg moeilijk en prijzen zijn laag (te laag gezien kwaliteit/degelijkheid/klasse), voordeel kun je wel hebben als je er dus een wilt aanschaffen. Prijzen van een sedan liggen weer iets lager dan de hatchback modellen.
Inruil waarde ligt altijd nog lager dan de dagwaarde, beetje afhankelijk wat je terug koopt zal het inderdaad niet meer dan 2000 zijn. Bij aanschaf van een nieuwe auto(ook wel tweedehands) verwerken ze meestal een groot deel korting in de inruilprijs waardoor het lijkt alsof je meer voor de oude wagen terug krijgt.

Inderdaad met dit soort wagens....zo lang mogelijk in blijven rijden. Is zeker geen straf want het zijn geweldige wagens!!! En zover het kan opletten op vervelende aso mede weggebruikers...

ps:in het forum zijn hier al eerder topics over geweest, ook het verschil tussen zelfde klasse duitse auto's bijvoorbeeld die gewoon 2 tot 3x zoveel waard zijn.

Plaats reactie