lekkende accu
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
lekkende accu
mijn auto heeft een vrijwel nieuwe (onderhoudsvrije) accu die aan de bovenkant accuzuur lekt. De voltmeter geeft bij het starten waarden aan van iets meer dan 7V, maar en paar seconden na de start zit hij al op 13V. Is dit (het lekken) normaal en kan ik verwachten dat hij hierdoor snel droog/leeg is? Vervelende bijkomstigheid is dat het zuur metaal aantast.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Re: lekkende accu
Nee, lekken is niet normaal. Betekent "onderhoudsvrij" bij jouw accu dat ie helemaal dicht is en je dus niets bij kan vullen? Waar komt het zuur uit, een overdrukventiel misschien? Accuzuur is echt de pest voor je metaal dus ik zou 'm eruithalen. Kan het zijn dat je spanningsregelaar kapot is en je accu nu met een te hoge spanning wordt geladen (vraag het toch even ondanks de 13v die je aangeeft)bobkoppert schreef:mijn auto heeft een vrijwel nieuwe (onderhoudsvrije) accu die aan de bovenkant accuzuur lekt. De voltmeter geeft bij het starten waarden aan van iets meer dan 7V, maar en paar seconden na de start zit hij al op 13V. Is dit (het lekken) normaal en kan ik verwachten dat hij hierdoor snel droog/leeg is? Vervelende bijkomstigheid is dat het zuur metaal aantast.
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
Accu is idd gesloten; wat ik heb gezien is dat er zuur langs de bovenkant naar beneden loopt. De accu voelde op dat moment warm aan. Overigens geeft de accu zelf, middels een "groen oog" aan in goede condite te zijn. Hogere waarden dan tot 14V heb ik nooit geconstateerd op de voltmeter. Wel is het zo dat de bandbreedte bij mijn vorige 9000 veel geringer was (9-13V). Het zuur heb ik weggespoeld met water, maar het lijkt steeds terug te komen.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Misschien toch zaak om even je dynamo/spanningsregelaar en accu door te meten. En ik denk echt dat je die accu eruit moet halen.bobkoppert schreef:Accu is idd gesloten; wat ik heb gezien is dat er zuur langs de bovenkant naar beneden loopt. De accu voelde op dat moment warm aan. Overigens geeft de accu zelf, middels een "groen oog" aan in goede condite te zijn. Hogere waarden dan tot 14V heb ik nooit geconstateerd op de voltmeter. Wel is het zo dat de bandbreedte bij mijn vorige 9000 veel geringer was (9-13V). Het zuur heb ik weggespoeld met water, maar het lijkt steeds terug te komen.
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Tijdens normaal laden mag een accu niet warm worden, alleen bij langdurig overladen zal dit gebeuren. Sommige akkus hebben een aansluiting voor een slangetje want ook onderhoudsvrije akkus moeten in noodgevallen een te hoge druk af kunnen voeren. Maar dan komt er damp uit en geen zuur.bobkoppert schreef:Accu is idd gesloten; wat ik heb gezien is dat er zuur langs de bovenkant naar beneden loopt. De accu voelde op dat moment warm aan. Overigens geeft de accu zelf, middels een "groen oog" aan in goede condite te zijn. Hogere waarden dan tot 14V heb ik nooit geconstateerd op de voltmeter. Wel is het zo dat de bandbreedte bij mijn vorige 9000 veel geringer was (9-13V). Het zuur heb ik weggespoeld met water, maar het lijkt steeds terug te komen.
Misschien is er 1 cel defect/kortgesloten in je akku, hierdoor krijgen de andere cellen te veel spanning en gaan ze "overkoken".
Dat groene oog geeft de toestand aan van maar 1 cel, je hebt er 6.
Als 1 cel defect is dan zal onder belasting de spanning snel wegzakken naar 9 a 11 volt.
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid