Remlicht en Dimlicht storing
-
Hyuna
- Geregistreerd lid
Remlicht en Dimlicht storing
Beste lieden,
Gisteren een kapot knipperlicht en remlicht lampje vervangen. Veder was ik er vanuit gegaan dat het allemaal weer zou werken. Maar vanmorgen stapte ik in de auto en trapte de rem in zonder dat het contact aan stond. Tot mijn verbazing zag ik dat de remlichten het deden maar ook mijn dimlicht ging branden. Toen ik het rempendaal los liet ging alle verlichting ook weer netjes uit.
Het probleem is ook, dat zodra ik mijn dimlicht aan zet, de remlichten ook gaan branden. Ik heb veder nog niet gekeken, ik moest toch snel naar mijn werk. Maar heeft er iemand al een idee?
Al vast bedankt weer!
Gr.
Vincent
Gisteren een kapot knipperlicht en remlicht lampje vervangen. Veder was ik er vanuit gegaan dat het allemaal weer zou werken. Maar vanmorgen stapte ik in de auto en trapte de rem in zonder dat het contact aan stond. Tot mijn verbazing zag ik dat de remlichten het deden maar ook mijn dimlicht ging branden. Toen ik het rempendaal los liet ging alle verlichting ook weer netjes uit.
Het probleem is ook, dat zodra ik mijn dimlicht aan zet, de remlichten ook gaan branden. Ik heb veder nog niet gekeken, ik moest toch snel naar mijn werk. Maar heeft er iemand al een idee?
Al vast bedankt weer!
Gr.
Vincent
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Ik vermoed dat je het lampje verkeerd om in de fitting geplaatst hebt, want die kan g=feitelijk maar op 1 mqanier gemonteerd worden, juist om de door
jou omschreven 'effecten' (zo veel mogelijk) te voorkomen en om die reden zijn 'de 2pennetjes' van de bajonetfitting op ongelijke hoogte EN ook nog eens excentrisch geplaatst.
jou omschreven 'effecten' (zo veel mogelijk) te voorkomen en om die reden zijn 'de 2pennetjes' van de bajonetfitting op ongelijke hoogte EN ook nog eens excentrisch geplaatst.
-
roelf1974
- Geregistreerd lid
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Of misschien gewoon verkeerd lampje voor de remlichten. Denk dat het (bij de latere CS alvast) een BAY 15d 21/5W moet zijn. Da's tweedradig. Dacht dat ik ooit een BA 15s 21Watt gemonteerd had, met zelfde symptomen nadien (voorlichten gingen aan bij intrappen rempedaal, remlichten gingen branden bij inschakelen dimlichten, alles ging sterker branden bij het dan nog eens intrappen van rempedaal). Meen me zelfs te herinneren dat in mijn '96 instructieboekje zowaar het verkeerde type lamp stond vermeld.
Roel.
Roel.
-
Hyuna
- Geregistreerd lid
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Inderdaad, het verkeerde lampje geplaatst. Ik had het knipperlicht lampje op de plek van het remlicht gedaan, en andersom.
Kortom, opgelost!
Gr vincent
Kortom, opgelost!
Gr vincent
-
ivo 71
- In memoriam †
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Oke, Vincent. Nou nog ff aanmelden bij het 9000-lijstje dat Mikey aan het aanmaken is. En de groeten uit het Zeeuwse...
Ivo
Ivo
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Kijk maar eens in: viewtopic.php?f=6&t=65261" onclick="window.open(this.href);return false; 
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: Remlicht en Dimlicht storing
Sommige problemen zijn wederkerig, ze komen terug of gaan niet weg. Ik heb precies hetzelfde als waar dit onderwerp mee begon een slordige 10 jaar geleden.
De achterlampjes in het dashboard gaan soms niet uit, soms wel. Soms pas na een tijdje en soms helemaal niet. Soms als ze uit zijn werken de remlichten toch niet, zowel de onderste als bovenste niet. Stekker op pedaal nagekeken, alles zit vast en is aangesloten. Er waren idd 2 lampjes stuk na het lassen, heb de nieuwe agekeken, geen verkeerde lampjes, de 5 watters die er in horen. Alle lampjes doen het ook gewoon.
Nu wil het geval dat dit is begonnen na wat laswerk, zandstraalwerk en tectyleringswerk. Vooral het laswerk kan wat mee misgegaan zijn. Wie is de meest waarschijnlijke oorzaak van het ineens optreden van dit ergerlijke gedrag na een bezoekje aan de schadeherstelwerkplaats? De pedaalschakelaar (zie er niks aan) of het witte lamp control relay links achter de bekleding?
De achterlampjes in het dashboard gaan soms niet uit, soms wel. Soms pas na een tijdje en soms helemaal niet. Soms als ze uit zijn werken de remlichten toch niet, zowel de onderste als bovenste niet. Stekker op pedaal nagekeken, alles zit vast en is aangesloten. Er waren idd 2 lampjes stuk na het lassen, heb de nieuwe agekeken, geen verkeerde lampjes, de 5 watters die er in horen. Alle lampjes doen het ook gewoon.
Nu wil het geval dat dit is begonnen na wat laswerk, zandstraalwerk en tectyleringswerk. Vooral het laswerk kan wat mee misgegaan zijn. Wie is de meest waarschijnlijke oorzaak van het ineens optreden van dit ergerlijke gedrag na een bezoekje aan de schadeherstelwerkplaats? De pedaalschakelaar (zie er niks aan) of het witte lamp control relay links achter de bekleding?
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: Remlicht en Dimlicht storing
Dat relay is het ws niet, gewisseld met dat van de sloper en het werkt nog steeds niet. De pedaalschakelaar dan maar.
Dat kon nog wel eens een lastig verhaal worden, ten eerste heb ik alleen een gebruikte die er 60.000 km meer op heeft zitten en die krijg je er ook maar zo niet af en op.
Een doorgebrande zekering geloof ik niet zo in, dan zou het nooit moeten werken en niet af en toe. Het wordt wel steeds minder vaak dat de remlichten nog functioneren. Vandaag bv helemaal niet bij meestal de dash lampjes aan, soms ook zijn ze ook uit maar ondertussen nul werkende remlichten.
Aangepaste vraagstelling: wat hebben de onderste en het bovenste remlichten met elkaar gemeenschappelijk? De pedaalschakelaar....pfff
Dat kon nog wel eens een lastig verhaal worden, ten eerste heb ik alleen een gebruikte die er 60.000 km meer op heeft zitten en die krijg je er ook maar zo niet af en op.
Een doorgebrande zekering geloof ik niet zo in, dan zou het nooit moeten werken en niet af en toe. Het wordt wel steeds minder vaak dat de remlichten nog functioneren. Vandaag bv helemaal niet bij meestal de dash lampjes aan, soms ook zijn ze ook uit maar ondertussen nul werkende remlichten.
Aangepaste vraagstelling: wat hebben de onderste en het bovenste remlichten met elkaar gemeenschappelijk? De pedaalschakelaar....pfff
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: Remlicht en Dimlicht storing
Er zitten 2 schakelaars op het rempedaal, eentje voor en eentje achter. Welke schakelaar is nou verantwoordelijk voor de remlichten/check op remlichten en wat doet dan die andere? Of doet de ene de remlichten en de andere de check, maar welke doet dan wat?
-
odin1899
- Donateur

Re: Remlicht en Dimlicht storing
Uit het blote hoofd is de ene voor cruise control en de ander voor de remlampies. Werking is eenvoudig te meten met een multimeter als je op de kop onder het dashboard gaat liggen.
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: Remlicht en Dimlicht storing
Ok. Is het ook zo dat onderbreking van een continu stroompje vanaf de schakelaar de remlichten pas stroom geeft? Moet ik onderbreking uitlokken of juist een stroompje gaan meten?
Het blijft een beetje gokken maar uit een ander topic over ditzelfde lijkt de voorste het meest op een plaatje wat een forummer gepost had. De achterste is dan de cruisecontrol. Die is ook breder en platter. En tikt ook harder dan de voorste bij perdaalbeweging.
Het blijft een beetje gokken maar uit een ander topic over ditzelfde lijkt de voorste het meest op een plaatje wat een forummer gepost had. De achterste is dan de cruisecontrol. Die is ook breder en platter. En tikt ook harder dan de voorste bij perdaalbeweging.
-
odin1899
- Donateur

Re: Remlicht en Dimlicht storing
Zie http://z90.pl/saab/pdf/9000wiringdiagrams.pdf, pagina 16. De remlichtschakelaar is een maak-verbinding-schakelaar en de ABS-rem-schakelaar is een breek-verbinding-schakelaar. M.a.w. remlichtschakelaar stuk en je remlichten doen niks, ABS-rem-schakelaar stuk en je ABS doet niks.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Het hoeft niet met de laswerkzaamheden te maken te hebben, kan toeval zijn.
Zekering vervangen kost bijna niks en kán zomaar resultaat geven, door oxydatie van de contacten bijvoorbeeld, andere verdachte is slechte aarding van de dashboardverlichting.
Zekering vervangen kost bijna niks en kán zomaar resultaat geven, door oxydatie van de contacten bijvoorbeeld, andere verdachte is slechte aarding van de dashboardverlichting.
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Re: Remlicht en Dimlicht storing
Met laswerk stop je enorm veel hitte in het materiaal. Achterliggend materiaal bv: bedrading, kan daardoor (gedeeltelijk) smelten een zo een beetje half/ half aan massa liggen, waardoor je een leuke sluimerstoring kunt krijgen.