motortemperatuur

1984-1997
egbertsl
Geregistreerd lid

motortemperatuur

Bericht door egbertsl » vr 05 mar, 2004 12:51

Hi,

Sinds enige maanden ben ik gelukkige eigenaar van een Saab 9000 2.0 uit '91. Ik gebruik de auto voor het dagelijkse woon-werk verkeer en sta regelmatig in de file langere tijd stil. Het valt me op dat als ik zo'n 10 minuten stil sta, de temperatuur van de mortor volgens de temp. meter tot bijna in het rode gebied stijgt...tot nu toe kon ik verder rijden zonder dat de meter in het rode gebied kwam. Als ik vervolgens weer door kan rijden, daalt de temperatuur snel tot het normale niveau....> omdat ik dit niet gewend ben van vorige auto's maak ik mij lichtelijk zorgen. Mijn broer, een overtuigd Saab liefhebber, wist mij te melden dat de Saab(9000) de neiging heeft om warm te lopen....moet ik mij zorgen maken of is dat normaal gedrag voor de 9000?

groet,L.Egberts

Hannes
Forum Admin

Re: motortemperatuur

Bericht door Hannes » vr 05 mar, 2004 17:58

Hi,

De classic 900 heeft daar inderdaad zeker wat last van. Maar van de 9000 heb ik dat eigenlijk nooit gemerkt.
Misschien goed om te checken of de radiator warm is op het moment dat de wijzer naar het midden gaat en of in het stadium daarna (dus richting rood) ook de electrische fan wel gaat draaien.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat er voldoende coolvloeistof in moet zitten.

groeten
Hannes

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 05 mar, 2004 18:15

Je kan ook de thermostaat vervangen door eentje van 89 graden.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 05 mar, 2004 19:15

egbertsl schreef:...moet ik mij zorgen maken of is dat normaal gedrag voor de 9000?
Als de radiateur niet door rijwind gekoeld wordt, is het normaal dat de temperatuur van de koelvloeistof oploopt. Het koelsysteem kan de warmte moeilijker kwijt. De naald van de meter zal dus richting het rode gebied gaan. Zolang de naald niet in het rode gebied staat, is er niets aan de hand.

Op recentere Saabs is een meter gemonteerd die voorkomt dat de bestuurder zich zorgen maakt. Vanaf 75'C tot tegen de 100'C blijft de naald netjes in het midden staan. Ook bij deze auto's loopt de temperatuur van de koelvloesistof op in de file, alleen geeft deze meter dat niet aan. Pas bij een kritieke temperatuur zal de naald richting het rood gaan. Hiermee voorkomt Saab dat klanten regelmatig bij de dealer staan omdat ze denken dat er iets mis is met het koelsysteem, terwijl er feitelijk niets aan de hand is.

Je zou de thermostaat, zoals Marky al zegt, kunnen vervangen door een exemplaar dat eerder opengaat.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 05 mar, 2004 19:38

Maarten schreef:Op recentere Saabs is een meter gemonteerd die voorkomt dat de bestuurder zich zorgen maakt. Vanaf 75'C tot tegen de 100'C blijft de naald netjes in het midden staan.
De beruchte 'placebo' indicator :D

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » vr 05 mar, 2004 20:37

Prettig dat ik hier lees dat jullie dat ook meemaken. Afgelopen zomer was ik met de V40 diesel van mijn broer op vakantie in Zwitserland. Het was er, net zoals hier, bloedheet. Toen ik via twee passen even wilde doorsteken om in Chamonix wat klimspullen te gaan kopen, liep de koelvloeistoftemperatuur ook tot tegen het rode gebied aan, zonder dat het waarschuwingslapje ging branden. Omdat ik maar om de vijf kilometer een uitwijkmogelijkheid had opl die pas, heb ik de auto aan de kant gezet en ben stilletjes terug gereden. Ook op een stukje snelweg dat kilometerslang omhoog liep werd de motor heter, maar dat loste zich daarna weer snel op toen de weg vlakker weg.
Terug in België moest de auto toch naar de garage dus daar heb ik et even gevraagd. Ze konden me echter geen goede uitleg geven voor hetgeen gebeurd was. Heb ik me toen veel zorgen gemaakt om niets?

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 05 mar, 2004 21:15

ik denk dat het nooit goed is als de motortemperatuur richting rood gaat. Mijn 99 van 27 jaar oud, nota bene met turbo en LPG, komt bij 35 graden hooguit een fractie boven het midden. Komt hij verder dan weet ik dat er iets goed mis is.
Mocht de radiateur het niet meer kunnen bijbenen dan moet de koelvin aanslaan en alsnog de temperatuur doen dalen. Lukt dat nog niet dan is er iets niet in orde. Te weinig koelvloeistof of een slechte radiateur bijvoorbeeld.
Luister eens of de koelvin aanslaat als hij flink warm wordt, zo niet dan is er of iets met de koelvin niet goed of de thermostaat laat het water niet goed door (dan wordt de radiateur ook niet helemaal warm).

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 06 mar, 2004 1:14

zoals Maarten al zei schommelt die van de 9000. Al rijdend gaat ie onder de helft staan, al stilstaand gaat ie de lucht in. Dit is nog een echte meter die aangeeft wat er in realiteit gebeurt. Met een 82 graden thermostaat is dit enorm opvallend, met de 89 graden thermostaat zal de motor sneller gekoeld worden, en zal de temperatuur ook minder hoog oplopen.

Bij de GM900, 9-3 en de 9-5 moet het koelwater al hoger zijn dan 110 graden eer de meter in beweging komt...

PS moet een turbodrukmeter dan ook in het midden staan om goed te zijn? :wink: Flauw, maar ik kon het niet laten :oops:

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » za 06 mar, 2004 2:09

Uit ervaring weet ik dat de temperatuur bij een 9000 nogal hoog kan oplopen, vooral dus bij file/stilstaand verkeer. Met lpg kan dit zelf nog hoger oplopen. Eens je weer gewoon kan rijden daalt de temperatuur snel. Ik denk niet dat er echt reden is om zich ongerust te maken. Verontrust die hoge temperatuur je toch, kan je nog altijd doen zoals al aangegeven: de verwarming aanzetten/hoger zetten of ja een andere thermostat steken, of ...de thermostat er gewoon uithalen :roll:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 06 mar, 2004 2:34

Eruit halen zou ik zeker niet doen, toch niet voor wat een thermostaatje kost... die 15 euro is echt de moeite niet...

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » za 06 mar, 2004 2:49

... zonder thermostat zal de temperatuur niet zo hoog klimmen, of vergis ik mij?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 06 mar, 2004 3:30

dat niet, maar dan duurt het veel langer eer de motor opgewarmd is he... en wanneer heeft een motor het het zwaarst te verduren? Juist, als ie koud staat :wink:

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » za 06 mar, 2004 3:48

Ja idd dit is waar, maar de temperatuur zal zeker niet zo hoog lopen.
Maar aangeraden is het natuurlijk niet, vandaar de 'rolling eyes' :wink:

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 06 mar, 2004 11:58

Ik heb zelf ook kort geleden de thermostaat vervangen (89 graden). Voorheen wilde de motor maar erg langzaam warm worden en was de temperatuur op de snelweg een stuk onder het midden. Ik heb het idee dat die oude thermostaat altijd open stond (of in ieder geval veel te vroeg).
Nu wordt de motor wel sneller warm en staat de meter altijd netjes in het midden. Behalve als ik een tijdje stil sta (file, lang voor een stoplicht) of bij (lastig) in parkeren, dan loopt de temperatuur wel op naar ongeveer 3/4e.

Afbeelding

Gelukkig gaat dan wel de ventilator aan. Ik zit er over te denken om een 2e ventilator te plaatsen voor de extra koeling in de zomer. Mijn 900 rijdt ook nog eens op LPG dus wordt de temperatuur ook makkelijk hoger.
Een goed idee? Of is het wat overdreven voor een niet-turbo?
(900 Turbo's hebben dit wel eens geloof ik)

Groet,
Sander

900 16v 1990

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » za 06 mar, 2004 13:56

Ik vind het plaatsen van een tweede koelvin het bestrijden van een probleem op de verkeerde manier. Vergeet niet dat als je koelvin aangaat, de motortemperatuur al aan de hoge kant is. Je kunt dan beter zorgen dat de motortemperatuur niet aan de hoge kant wordt. Bijvoorbeeld door een 82 graden thermostaat, of een goede radiateur. Deze thermostaat is sowieso in mijn ogen voor turbomotoren altijd aan te bevelen. Wel kan in de winter de motor wat aan de koude kant worden. Voor een "gewone" 900i lijkt het mij wat overbodig, tenminste als je koelsysteem werkt zoals het hoort.
In mijn 99 GL op LPG heb ik in de winter een 89 gr thermostaat, in de zomer een 82. In mijn 99T op LPG heb ik altijd een 82 gr thermostaat. De 99 heeft een kleiner koelsysteem en een kleinere radiateur dan de 900, dus als bij de 900 de temperatuur te hoog wordt dan moet er iets in het koelsysteem niet goed zijn.
Het is mij altijd opgevallen dat de temperatuur in een 900 (turbo of niet) altijd zo mooi net onder het midden blijft en dat er weinig variatie in zit. Dat is bij een 99 wel anders, als je hem tenminste intensief gebruikt (stad, file, hoge snelheid etc.)

Plaats reactie