Ik heb sinds een tijdje last van een lege accu. Mijn accu is nog geen jaar oud en verkeerd nog in een goede staat de accu zelf is onderhoudsvrij (een lood/gel accu). Volgens de boardcomputer laad de accu ook voldoende bij 14,2 volt wanneer er niets aanstaat, anders 13,8 dus de spanningsregelaar werkt ook nog prima. Wel merkte ik op dat sinds kort mijn achterruit verwarming niet meer functioneerd. Vandaag heb ik het relais ervan verwijderd om er morgen een nieuwe voor aan te schaffen. Maar ik ben bang dat dit het probleem niet is geweest. Afgelopen donderdag merkte ik op dat in mijn 9000 plots rook via de linker kant van mijn dashbordkastje de auto in kwam ik gelijk gestopt en het proberen te lokaliseren maar de erg stinkende rook (verbrande electro geur) verdween nadat ik mijn climat control had uitgezet. Ik hoop dat iemand mij nuttige tips kan geven. Want na een middag zoeken en meten is de wanhoop nabij.
Groeten,
Roel
constant een lege accu
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
Re: constant een lege accu
RoelTholen schreef:Ik heb sinds een tijdje last van een lege accu. Mijn accu is nog geen jaar oud en verkeerd nog in een goede staat de accu zelf is onderhoudsvrij (een lood/gel accu). Volgens de boardcomputer laad de accu ook voldoende bij 14,2 volt wanneer er niets aanstaat, anders 13,8 dus de spanningsregelaar werkt ook nog prima. Wel merkte ik op dat sinds kort mijn achterruit verwarming niet meer functioneerd. Vandaag heb ik het relais ervan verwijderd om er morgen een nieuwe voor aan te schaffen. Maar ik ben bang dat dit het probleem niet is geweest. Afgelopen donderdag merkte ik op dat in mijn 9000 plots rook via de linker kant van mijn dashbordkastje de auto in kwam ik gelijk gestopt en het proberen te lokaliseren maar de erg stinkende rook (verbrande electro geur) verdween nadat ik mijn climat control had uitgezet. Ik hoop dat iemand mij nuttige tips kan geven. Want na een middag zoeken en meten is de wanhoop nabij.
Ik heb zojuist mijn auto weer geprobeerd te starten maar zonder succes. Ik begin steeds meer te twijfelen aan mijn accu hoe kan ik deze testen? Hij heeft genoeg volt volgens de volt meter (niet in de auto).
Groeten,
Roel
-
RoelTholen
- Geregistreerd lid
Na 15 minuten alles doorgemeten te hebben ben ik erachter gekomen dat het in mijn centrale vergrendeling zit. Waarschijnlijk in het relais ervan. Na het relais en alarm afgekoppeld te hebben heb ik de zekering weer teruggeplaatst en weer gemeten de lekspanning bleef aanwezig. Er moet een cicuit voor het stuurkast relais zitten van de centrale vergrendeling hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Heb je een alarmhoorn met aan/uit sleutel in de motorruimte ?RoelTholen schreef:Na 15 minuten alles doorgemeten te hebben ben ik erachter gekomen dat het in mijn centrale vergrendeling zit. Waarschijnlijk in het relais ervan. Na het relais en alarm afgekoppeld te hebben heb ik de zekering weer teruggeplaatst en weer gemeten de lekspanning bleef aanwezig. Er moet een cicuit voor het stuurkast relais zitten van de centrale vergrendeling hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
Bij veel 9000' s met alarm en afstandbediening zal de backup akku in de alarmhoorn na 10 jaar slecht zijn.
Deze kleine NC akkus in de hoorn worden bijgeladen vanuit de lood akku.
Als de akkus gaar zijn trekken ze de lood akku leeg.
Maar ik denk niet dat dit rook veroorzaakt bij het dashboard kastje.
Het centrale stuurdeel van het alarm/cv/startonderbreking licht op de middenkonsole onder het dashboard.
Er zit dacht wel een regelmoduul links onder het dashboard kastje tegen het motorschot, dacht dat dit de regelaar voro de dashboard verlichting is.
Kun je de verlichting nog wel regelen ?